حق کمیسیون املاک در هنگام فسخ معامله

Company commission right after contract termination
ملک فوری دوشنبه 02 بهمن 1402 ارسال نظر

کمیسیون بنگاه به حق الزحمه مشاورین املاک گفته می شود و با یک فرمول ساده ولی خاص محاسبه آن انجام می پذیرد. در تمامی معاملات ملکی حق‌الزحمه مشاورین کاملاً محفوظ است. حالا این سوال پیش می آید که تکلیف کمیسیون پرداختی به املاک، بعد از فسخ معامله چه خواهد شد؟ در این مطلب قصد داریم این موضوع را بررسی کنیم.

تبلیغات با قیمت مناسب

حق کمیسیون املاک در هنگام فسخ معامله
نقش اصلی مشاورین املاک در بنگاه های مشاوره ملکی یک شخص واسطه گر ایفا می کند که عقد قرارداد بین خریدار و فروشنده و یا خریدار و اجاره کننده را تنظیم می نماید. 
قبل از انجام و تنظیم این قراداد، مشاوره املاک وظیفه دارد نسبت به ملکی که از طرف مالک به او سپرده شده است صحت و سقم و ویژگی های مربوط به اعتبار مدارک و اسناد ملک را بررسی نماید. همچنین به مالک کمک کند تا از طریق روش های تبلیغی مناسب ملک مورد فروش او شناخته و معارفه شد و در جذب مشتری تلاش نماید. حال در روز معامله با توجه به بستن عقد قرارداد بین خریدار و یا مستاجر با مالک، حق الزحمه ای مطابق نرخ مصوب اتحادیه و اصناف مشاورین املاک به آن مشلاور املاک واسط داده و پرداخت می شود که اصطلاحا به این موضوع حق کمیسیون گفته می شود. گاه ممکن است در مسیر روند معامله و قرارداد طرفین قرارد به دلایل شخصی و منطقی از ادامه معامله صرف نظر کرده و خواهان فسق معامله باشند.
حال سوال پیش می آید که در زمان فسخ معامله آیا زحمات مشاورین املاک در طی پروسه شناسایی ملک و نیز معرفی خریدار نادیده گرفته می شود؟ به عبارتی نتیجه حق الزحمه مشاور املاک در صورت فسخ قرار داد چه خواهد شد؟
در این مقاله قصد داریم با بیان نکات مهم پیرامون عقد قرارداد، در خصوص حق کمیسیون معامله برای رهن و اجاره ملک و یا خرید و فروش آن، در صورت فسخ معامله ها صحبت کنیم.

فهرست مطالب:
1. تعریفی جامع از حق کمیسیون معاملات
2. حق کمیسیون در زمان انصراف از قرارداد 
3. پرداخت حق کمیسون در زمان فسخ قرارداد بر عهده چه کسی است؟

تعریفی جامع از حق کمیسیون معاملات

حق کمیسیون در معاملات ملکی همانند دستمزد انجام کار در سایر شغل ها و کسب و کار است. میزان این قیمت گذاری از طریق صنف تعیین می شود. 
حق کمیسیون یا همان مبلغ حق مشاوره با توجه به نوع معامله و بسته به ارزش ملک و منطقه و شهر و حتی استان های مختلف، متفاوت محاسبه می شود.
نکته مهم اینکه میزان حق کمیسیون بین طرفین قرار داد تقسین می شود؛ یعنی بخشی از حق کمیسیون را مالک پرداخت نموده و بخش دیگر از طرف خریدار یا مستاجر پرداخت می شود.
حق کمیسیون ها عبارتند از :
*حق کمیسیون خرید و فروش املاک
* حق کمیسیون رهن ملک
* حق کمیسیون رهن و اجاره ملک
* حق کمیسیون جهت مشارکت در ساخت
* حق کمیسیون معاوضات ملکی
* حق کمیسیون مشاوران املاک در صورت فسخ قرارداد

همانطور که ملاحظه می کنید نحوه و میزان حق کمیسیون مربوط به زمان فسخ قرارداد از سایر موارد متفاوت است. از طرفی دریافت حق کمیسیون برای مشاور املاک در زمان فسخ قرار داد امری قانونی و رایج می باشد و اما بپردازیم ب سوال در صورت فسخ معامله تکلیف پرداخت کمیسیون چیست؟ ذر بخش زیر به صورت کامل این مورد را توضیح داده ایم

همچنین بخوانید: حق ارتفاق چیست؟

حق کمیسیون در زمان انصراف از قرارداد 

زمانی که به دلایلی طرفین معامله یعنی مالک و خریدار هردو طرف و یا یکی از آن ها تمایلی به ادامه انجام دادن و نتیجه بخشی قرارداد ندارند و می خواهند قرار داد را تمام کنند در این صورت اصطلاحا می گوییم معامله در مرحله فسخ قرار دارد. اما مسئله اصلی اینجاست که حتی در صورت پایان دادن به معامله نیز حق کمیسیون در جای خود پا برجاست و اگر هم از قبل پرداخت شده، نمی توانند خواهان برگشت این مبلغ از سوی مشاور املاک باشند. به عبارت دیگر بعد از اینکه قرارداد تا مرحله ای پیش رفت و حق کمیسیون پرداخت شد در صورت هرگونه تغییر در قرارداد بین دو طرف، هیچ گونه تغییری در پس گرفتن مبلغ حق کمیسیون ایجاد نمی شود. یک نکته مهم دیگر اینکه برای حق کمبسیون فسخ شده مالیات بر ارزش افزوده نیز شامل می شود. از این رو وظیفه پرداخت مالیات بر ارزش افزوده که 9 درصد محاسبه می گردد نیز بر عهده خریدار و فروشنده ملک می باشد. نکته مهم دیگر مربوط به فسخ قرارداد از طرف مشاور املاک است که قانونی متفاوت دارد؛ لذا اگرچنانچه خود مشاور املاک در فسخ معامله نقش داشته باشد و مشخص شود که بنگاه خود کوتاهی یا اشتباهی نموده که منجر به برهم خوردن معامله شده است، آنگاه هیچ گونه حق کمیسیونی به وی تعلق نمیگیرد. 

همچنین میتوانید برای محاسبه دقیق حق کمیسیون ملک های اجاره از صفحه " محاسبه حق کمیسیون اجاره کامل " دیدن کنید.

همچنین بخوانید: صفر تا صد گرفتن جواز کسب املاک

پرداخت حق کمیسون در زمان فسخ قرارداد بر عهده چه کسی است؟

مسئله مهم دیگر اینجاست که اگر این قرارداد به هر دلیلی از طرف طرفین فسخ شود پرداخت آن بر عهده چه کسی است؟
باید گفت بطور مثال در زمان قرار داد اجاره، در صورت فسخ آن و عدم تحویل ملک به مستاجر، فسخ کننده می بایست حق کمیسیون فسخ قرارداد اجاره قبل از تحویل را از طرف هر دو طرف معامله پرداخت نماید. لذا در زمانی که قرارداد اجاره توسط دو طرف معامله یعنی مالک و مستاجر امضا شود اما یکی از آنها اقدام به برهم زدن آن نماید، مکلّف است از نظر قانونی که حق کمیسیون را از طرف هردو طرف پرداخت نماید.  اگر میخواهید میزان رهن ملک مورد نظر خود را به اجاره تبدیل کنید میتوانید صفحه " تبدیل رهن به اجاره " در سایت ملک فوری را مشاهده نمایید. این مسئله مهم در خصوص معاملاتی که در دسته خرید و فروش قرار می گیرند نیز صدق می کند. چرا که بر اساس قانون تجارت هرگونه قراردادی پس از امضا موظف به پرداخت حق الزحمه می باشد. میزان این حق قانونی مطابق با ارزش ملک و موقعیت ملکی محاسبه می گردد. در مورد این موضوع تیم ملک فوری نیز میتوانید بهترین راهنمایی را در اختیار شما قرار دهد پس برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید با مشاورین ما تماس بگیرید.

دیدگاه شما

Captcha

نظرات در مورد حق کمیسیون املاک در هنگام فسخ معامله