پاراوان چیست و تفاوت آن با پارتیشن

What is Paravan
ملک فوری دوشنبه 02 بهمن 1402 ارسال نظر

پاراوان ریشه در لغت فرانسوی دارد و روشی برای جداسازی یک فضای باز بدون دیوارکشی بوده که بر خلاف دیوار به راحتی قابلیت جابه جایی و تغییر دارد. راحتی کار پاراوان تا آنجاست که از پارتیشن نیز آسان تر و زیباتر صورت می گیرد.

تبلیغات با قیمت مناسب

پاراوان چیست و تفاوت آن با پارتیشن 

پاراوان ریشه در لغت فرانسوی دارد و روشی برای جداسازی یک فضای باز بدون دیوارکشی بوده که بر خلاف دیوار به راحتی قابلیت جابه جایی و تغییر دارد. راحتی کار پاراوان تا آنجاست که از پارتیشن نیز آسان تر و زیباتر صورت می گیرد. در تعریفی دیگر می توان گفت که برای اینکه بتوانیم از یک فضای بزرگ چه در خانه و چه در محل کار بیشتر و درست تر استفاده کنیم روش هایی برای تقسیم بندی و جداسازی وجود دارد که یکی از این روش ها که اتفاقا در زیباسازی طراحی داخلی نیز تاثیر دارد، استفاده از پاراوان است.
پس پاراوان یک جداکننده متحرک است که معمولا 3 یا 4 لت یا لنگه دارد. از نظر ابعاد، ابعاد استاندارد پاراوان به عرض 40 تا 60 سانتی متر و ارتفاع آن به 185 سانتی متر می رسد. تفاوت پاراوان و پارتیشن در نوع سازه است چرا که پارتیشن به جدا کننده هایی که قابلیت جابجایی نداشته و ثابت هستند گفته می شود. مزیت پارتیشن این است که فضای بیشتری را پوشش می دهد و فضا را یکنواخت می کند. اندازه گیری پارتیشن توسط خود فرد سفارش دهنده صورت میگیرد یعنی اندازه طول و عرض و متراژ دست خودتان است.

فهرست مطالب:
1. انواع پاراوان
2. نقش پاراوان در دکوراسیون داخلی
3. قیمت گذاری پاراوان به چه مواردی بستگی دارد؟

انواع پاراوان

پاراوان ها متناسب با دکوراسیون فضایی که قرار است در ان قرار بگیرند انواع و اقسام متفاوت دارند. یک مدل آن پاراوان ساده است. ساده ترین نوع این محصول می باشند که می توان آن را رنگ های یکدست سفید، نقره ای و بسیاری از طیف های رنگی مختلف سفارش داده و نمای مورد نظر را به وسیله ی آن پوشاند و از این لحاظ مانند دیوار عمل می کند. لازم به ذکر است که این نوع از پاراوان ها ارزان ترین نوع این محصول بوده که عمدتاً در مکان هایی که معمولاً در دید افراد نیستند استفاده می شود و البته از سایزهای گوناگونی نیز برخوردار می باشند. کاربرد این نوع از پارتیشن بندی عمدتاً در تالارها، رستوران ها، منزل و نمایشگاه و آشپزخانه و بسیاری از مکان هایی که نیاز به سیستم جداسازی بخش های مختلف دارند مورداستفاده قرار می گیرد.
مدل دیگر پاراوان چوبی است و به خاطر جنسی که دارند به طور کلی برای استفاده در محل های بدون رطوبت یا با رطوبت کم، طراحی شده اند، چرا که تماس آن ها با آب سبب خراب شدن یا پوسیدگی این نوع پارتیشن ها می شود.
پاراوان حکاکی شده نوع دیگری از پاراوان هاست که کی از پرطرفدارترین انواع پارتیشن متحرک است چراکه مانند پاراوان ساده نمای پشت را کاملاً می پوشاند و برای اماکنی مناسب است که در معرض دید هستند و به دلیل تنوع انتخاب با انواع دکوراسیون هم هماهنگ می باشند. ازاین رو به این نوع از پاراوان ها لیزری میگویند که در این نوع از پارتیشن متحرک با استفاده از دستگاه لیزر طرح دلخواه شما بر روی ورق ام دی اف برش داده شده و حکاکی می شود. در مطب و کلینیک های پزشکی و نیز در بیمارستان ها از پاراوان پزشکی استفاده می شود. معمولاً پاراوان پزشکی به دلیل حساسیت محیط مورد استفاده قابل شست وشو بوده و از طرفی پاک کنندگی آن نیز سریع و راحت می باشد. به طورکلی از این پاراوان ها به منظور پوشاندن بخش ویزیت و یا تزریقات بیماران استفاده می شود.

نقش پاراوان در دکوراسیون داخلی

می توان نقش و کاربرد پاراوان ها را در دکوراسیون داخلی علاوه بر محدودسازی و حائل سازی فضا،  قابلیت های دیگری مانند تفکیک فضای نشیمن و پذیرایی، پوشش بخش های آسیب دیده دیوار و یا منزل، ایجاد حریم شخصی برای ادارات و یا فضاهای کوچک باز دانست.  هم چنین پاروان ها قابلیت استفاده در اتاق فروشگاه ها یا آرایشگاه و مزون ها به عنوان مکانی برای تعویض و پرو لباس را درا می باشند. از جمله کاربردهای پاراوان را دکوراسیون داخلی در انواع و مدل هایی که دارد می توان به موارد زیر اشاره کرد:
* نقش محدودسازی و حائل کننده برای قسمت ورودی ساختمان
* جداسازی قسمت پذیرایی از قسمت غذاخوری خانه
* نقش پوشانندگی برای بخش های آسیب دیده و دیوارهای ترک خورده
* تقسیم بندی فضای هال و پذیرایی
* تقسیم بندی برای اتاق کار از فضای پرو لباس

همچنین بخوانید: کاربرد دیوار های پارتیشن یا جدا کننده 

قیمت گذاری پاراوان به چه مواردی بستگی دارد؟

قطعا پاراوان نیز مانند هزاران کالای دیگر در بازار قیمتی متفاوت داشته که به تناسب نوسانات ارز و بازار دچار تغییر و تحول می شود. همچنین با توجه به انواع این محصول و ابعاد و ویژگی های متفاوتی که برای آن اشاره داشتیم به همان نسبت قیمت آن نیز تغییر می کند. پاراوان ها هر قدر ساده تر و ابعاد کوچک تری داشته باشند قیمتشان کمتر است. اما پاراوان های کارشده و حکاکی شده قیمت های آن نسبت به مدل ساده آن بیشتر است و همچنین جنس آن کهنه مثلا اگر از چوب اعلا باشد و یا پارچه قابل شستشوی آن بسیار با دوام تر باشد قطعا قیمت نیز بالاتر می رود.
خوبی پاراوان در همین جاست که با هر رنج دلخواهی که در نظر داشته باشید متناسب با سلیقه شما قابل عرضه می باشد.

دیدگاه شما

Captcha

نظرات در مورد پاراوان چیست و تفاوت آن با پارتیشن