منطقه قدیمی پیرسرا شهر رشت

Pirsara old area of Rasht
ملک فوری یکشنبه 01 بهمن 1402 ارسال نظر

محله پیرسرا در شهر رشت، یکی از قدیمی‌ترین محله‌های شهر و یکی از جاذبه‌های گردشگری شهرستان گیلان است. این محله در مرکز شهر و در مجاورت بازار قدیم و مسجد جامع واقع شده است. املاک موجود در محله پیرسرا، شامل آپارتمان‌ها و خانه هایی با متراژ و امکانات مختلف می‌باشد. با ما همراه باشید تا بیشتر این محله قدیمی را بشناسید.

تبلیغات با قیمت مناسب

یکی از محله های بسیار قدیمی و اصیل شهرستان رشت منطقه پیرسرا می باشد. اگر در خصوص موقعیت جغرافیایی خیابان پیرسرا رشت صحبت کنیم، این محله قدیمی تقریبا از ابتدای سبزه میدان شروع شده و تا خیابان سردار جنگل ( سام سابق ) ادامه می یابد. این محله از قدیم الایام به « گذر پیرسرا »، « آ پیرسرا یا آقا پیرسرا » نیز شهرت دارد. این محله  قدیمی زادگاه و محل سکونت بسیاری از نامداران و مشاهیرگیلان چون، زنده یاد اکبر رادیِ نمایشنامه نویس، نصرت رحمانی شاعر و پروفسور محمود بهزاد زیست شناس و مانند آن است. همه ساکنین شهرستان رشت و می توان گفت بیشتر مسافران رشتی می دانند که پیرسرا بهترین و قدیمی ترین مکان برای خرید صنایع دستی گیلان می باشد. صنایعی که با دست های توانمندِ هنرمندان این خطه از سال‌ها قبل باقی مانده است. ردیف کاسه‌های سفالی، گهواره‌های چوبی، سفرهای حصیری و گلدان‌ها جلوی مغازه‌ها، حسی از شور و هیجان را برای هر گردشگری فراهم می‌کند.

فهرست مطالب:
1. حمام تاریخی پیرسرا
2. مسجد پیرسرا رشت
3. خانه تاریخی شیرازی در پیرسرا رشت

حمام تاریخی پیرسرا

وقتی از طرف خیابان سردار جنگل وارد محله پیرسرا می شویم در سمتِ راست این خیابان یک حمام قدیمی با کاشی‌های رنگی، زیبا و خیره کننده قرار گرفته است. صاحب اولیه این حمام را شخصی به نام « مشهدی عبدالله گیاه رنگ خواه »، معروف به « گیاهی » می دانند که جدّ یکی از قدیمی‌ترین کسبه خیابان پیرسرا رشت می باشد که چراغ عطاری قدیمی کنار « حمام گلزار » را هنوز روشن نگه داشته است.
این حمام قدیمی که به آن در قدیم گرمابه می گفتند، در اواخر دوره قاجار و در زمان پادشاهی « احمد شاه » ساخته شده و تاریخ پایان ساخت آن، سال ۱۳۳۴ هجری قمری ثبت شده است. سر در حمام، کاشی کاری‌های ظریفی دارد که در هلال کوچک بالای سر در، بسم‌الله و وان یکاد و در هلال پایین، تصویر « احمد شاه قاجار » و درحاشیه  سر در و کاشی کاری آن، تصاویر سلاطین قدیم ایران دیده می‌شود و ابیاتی در بالای سر در، درباره نام معمار و تاریخ شروع و پایان ساخت حمام به چشم می‌خورد. گرمابه پیرسرا در تاریخ ۱۱مهرماه ۱۳۸۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. متاسفانه در اثر گذر زمان فضای داخلی این حمام به طور کل از بین رفته است و فقط سر در و کاشیکاری‌های آن باقی مانده است.

مسجد پیر سرا رشت

مسجد پیر سرا به دلیل داشتن امکانات و زینت‌بخشی‌های فراوان، یکی از جاذبه‌های دیدنی این شهر محسوب می‌شود. این مسجد در سال ۱۱۹۰ هجری قمری ساخته شده و پس از آن در سال‌های مختلف امکاناتی به آن اضافه شده است. از جمله ویژگی‌های این مسجد می‌توان به داشتن ۲ باب‌الحوائج، سفال‌های لعاب‌دار، محراب بزرگ، آرامگاه امامزاده، مناره بلند و باغچه عظیمی از جمله تفکیک‌ناپذیر زیبایی‌های آن اشاره کرد. مسجد پیرسرای رشت یکی از مساجد معروف شهر رشت با نمازگزارانی قدیمی و جوان دارد که بسیاری از تصمیمات محل توسط بزرگان محله پیرسرا و پیشکسوتان در این مکان گرفته می شود. این مسجد محل مراجعه بسیاری از افراد است و گاه کسانی که نیاز به کمک و حل مشکلات دارند به امام جمعه و بزرگان این مسجد مراجعه می نمایند.

همچنین بخوانید: بازار سنتی رشت

خانه تاریخی شیرازی در پیرسرا رشت

این خانه که به نام خانم نصرت رحمانی مشهور است، در شهر رشت محل سکونت خانواده رحمانی بوده است. این خانه در محله قدیمی پیرسرا رشت قرار دارد و بر اثر فعالیت های ساختمانی و شهرسازی در شهر رشت، به طوری که این خانه وارد دسته ی یکی از محوطه های باستانی شهر است، فراموش شده بود.  ولی در برنامه های حفاظت از میراث فرهنگی و آثار باستانی شهر رشت، این خانه به‌عنوان یکی از آثار باستانی شهر به ثبت رسیده و اخیراً از سوی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان تحت عنوان "باغ موزه‌ای خانم نصرت رحمانی" بازسازی و برای بازدید عمومی در دسترس قرار گرفته است.
نصرت رحمانی همسر شاعر و نویسنده معاصر یحیی کاشانی بود و خود نیز شاعر و مترجم خوبی بود. خانه شیرازی که مورد اشاره قرار گرفت، ساختمانی تاریخی با سابقه دیرینه در رشت است که به دلیل فعالیت های ساختمانی و تغییرات شهری تقریباً فراموش شده بود. خانه شیرازی همانند بسیاری از ساختمان های تاریخی در ایران، بر اساس معماری سنتی ایرانی ساخته شده و دارای باغی زیبا و فضایی سرسبز است. با بازسازی و تبدیل به باغ موزه‌ای، محیطی زیبا برای بازدیدکنندگان و علاقه مندان به میراث فرهنگی فراهم شده است. به همین دلیل، بازدید از خانه شیرازی در رشت برای گردشگران و علاقه مندان به شناخت میراث فرهنگی و تاریخی به شدت توصیه می شود.

دیدگاه شما

Captcha

نظرات در مورد منطقه قدیمی پیرسرا شهر رشت