واش بتن چیست و چه کاربردی دارد؟

washed concrete
ملک فوری پنجشنبه 04 خرداد 1402 ارسال نظر

واش بتن یا همان بتن شسته به بتنی گفته می شود که در زیباسازی و کف سازی های محیط ها و فضاهای عمومی و یا خصوصی مثل حیاط ها، پارک ها، باغ و ... استفاده می شود

تبلیغات با قیمت مناسب

واش بتن چیست
دلایل استفاده از واش بتن
نحوه ساخت و تولید سنگ واش بتن
شستشوی واش بتن
ویژگی های واش بتن خوب چیست؟


واش بتن چیست؟

حتما تا به حال اسم واش بتن به گوشتان خورده است واش بتن در واقع به بتنی گفته می شود، که در زیباسازی و کف سازی های محیط ها و فضاهای عمومی و یا خصوصی مثل حیاط ها، پارک ها، باغ و ... استفاده می شود به طور کلی واش بتن ها به عنوان نوعی از کف پوش های بتنی شناخته می شوند که به آن بتن شسته نیز گفته می شود همچنین برای زیباسازی این نوع از بتن ها از رنگ های مصنوعی نیز استفاده میکنند، قطع به یقین همیشه از روی این واش بتن ها عبور کرده اید اما با آن آشنایی نداشتید در این مقاله با ما همراه باشید تا مزایا و معایب این واش بتن ها را با هم بررسی کنیم.

دلایل استفاده از واش بتن

حال این سوال پیش می اید که چرا باید از واش بتن استفاده کنیم؟ یکی از دلایل مهم و در واقع اصلی ترین دلیل استفاده از واش بتن ها استحکام بالای ان ها می باشد به گونه ای که این نوع از بتن ها در شرایط جوی سخت بسیار مقاوم هستند، از دیگر دلایلی که این روزها  استفاده از واش بتن ها افزایش یافته است و در معابر شهری و پارک ها از ان استفاده می شود چسبندگی بالای ان است، سنگ های واش بتن معمولا در اندازه های مختلفی برای خرید موجود هستند برای مثال این واش بتن ها را می توانید در اندازه های 30×60 ، 40×40 ، 50×50 و 30×30 پیدا کنید، معمولا ضخامت واش بتن ها را 3 تا 5 میلی متر در نظر میگیرند البته این موضوع به شرکت تولید کننده نیز بستگی داشته و همچنین بنابر سلیقه مشتری رنگ، طرح و نوع آن ها را می توان تغییر داد.

 

نحوه ساخت و تولید سنگ واش بتن

شاید برایتان جالب باشد رمز و راز تولید این محصول پرکاربرد را بدانید برای اینکه بتوانید یک واش بتن یا بتن شسته داشتید باشید، در وهله اول نیاز است که مخلوط بتن را در قالب های مخصوص ریخته و آن ها را به مدت 24 ساعت در اتاق های بخار به همراه ویبره قرار دهید و سپس پس از گذشت 24 ساعت این موزاییک ها در آورده و با فشار آب و ... ان را شستشو نمایید دلیل این کار از بین رفتن سیمان های روی موزاییک ها می باشد. لازم است که در هنگام تولید این واش بتن ها از سنگ دانه های مرغوب استفاده نمایید که توانایی تحمل شرایط سخت جوی را داشته باشد.

شستشوی واش بتن

راهکارهایی برای تمیز کردن سطوح بتنی وجود دارد که با استفاده از آن‌ ها می ‌توان شاهد حذف خاک، کپک، رنگ ریخته شده و بیشتر لکه‌ های مواد غذایی باشیم. تمیز کردن بتن در فضای باز: با اجاره وسیله شستشوی فشار قوی و ترکیب آن با مواد شوینده می‌توان این کار را انجام داد. تمیز کردن بتن در داخل خانه: ابزار مورد نیاز برای تمیز کردن یک سطل، برس تمیز کننده و مواد شوینده است، که پراکسید هیدروژن یا آمونیاک هم می‌تواند مفید باشد. متأسفانه، بتن یک ماده متخلخل است و دارای حفره‌های بسیار ریز و بی‌شماری است که می‌تواند خاک و انواع لکه‌های عمیق و سرسخت را در خود جای دهد. برای این کار باید مواد شوینده را مستقیماً روی نقاط سخت ریخته و با برس (نه سیم) بمالید. اما ممکن است در مواردی خاص خیلی موفق نباشید. در یک آزمایش کف گاراژ بتونی که سال‌های سال در معرض نشت روغن قرار گرفته بود را تمیز کردیم. رشته‌شوی پر فشار خیلی کم تاثیر داشت؛ آنچه کمی کمک کرد تمیز کردن با TPS بود. اما این هم کافی نبود. به عنوان آخرین راه حل، از اسید موریاتیک استفاده کردیم. و در نهایت این راهکار، گلوله نقره‌ای (اسید موریاتیک) بود که با موفقیت تمام نقاط ته نشین شده را از بین برد.

ویژگی های واش بتن خوب چیست؟

ویژگی‌ های یک واش بتن خوب شامل مواردی همچون سنگ‌ های درون آن که پس از شکسته شدن از سیمان جدا نشده باشند، عدم وجود حباب هوا در داخل آن، حضور سنگ‌ها در تمام ضخامت بتن، تراکم سنگ‌دانه‌ها به صورت یکنواخت، مقاومت فشاری در حدود ۳۰۰ کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع، سنگدانه‌های یکسان در اندازه و استفاده از سیمان پرتلند ۴۰۰ عیار و مقاومت در برابر شرایط جوی و نفوذ آب به شمار می‌روند.

دیدگاه شما

Captcha

نظرات در مورد واش بتن چیست و چه کاربردی دارد؟