بهترین روش محاسبه وزن لوله فولادی

Calculate the weight of the steel pipe
ملک فوری دوشنبه 02 بهمن 1402 ارسال نظر

بهترین روش محاسبه وزن لوله فولادی برای شروع ساخت و ساز لازم است هزینه‌های احتمالی تخمین زده شود؛ این از حیاتی‌ترین مراحل پروژه‌های ساختمانی است. در ساخت و ساز، وزن مقاطع فولادی اهمیت بسیار بالایی دارد

تبلیغات با قیمت مناسب

برای شروع ساخت و ساز لازم است هزینه‌ های احتمالی تخمین زده شود؛ این از حیاتی ‌ترین مراحل پروژه‌ های ساختمانی است. در ساخت و ساز، وزن مقاطع فولادی اهمیت بسیار بالایی دارد زیرا بر اساس وزن کلی آهن آلات مورد نیاز، سازنده بخش بزرگی از بودجه لازم را تخمین خواهد زد. از جمله مقاطعی که در ساخت انواع سازه به کار می‌رود لوله فولادی است. به همین دلیل محاسبه وزن لوله های فولادی، پیش از خرید اهمیت بالایی دارد. برای محاسبه، مشاهده جدول وزن لوله می‌ تواند یکی از روش‌ های ساده باشد، اما در صورت عدم وجود جدول چگونه وزن لوله را محاسبه نماییم؟ در ادامه این مطلب، با ما همراه باشید تا محاسبه وزن لوله آهنی را فرا بگیریم.

محاسبه وزن لوله ها

از جمله مشکلاتی که ممکن است در پروژه‌های مختلف به وجود آید، عدم اطلاع از وزن لوله‌ است. وزن این مقاطع را بر حسب کیلوگرم بر متر و یا پوند بر فوت محاسبه می‌کنند. در واقع برای اینکه مقدارهای درست را در فرمول مربوط به محاسبه وزن لوله قرار دهید (در رابطه با فرمول محاسبه، صحبت خواهیم کرد) حتما باید اعداد وارد شده صحیح باشند، در غیر اینصورت، عدد نهایی که به دست می‌آید صحیح نخواهد بود.  

محاسبه وزن لوله فولادی

دلیل مهم بودن محاسبه وزن لوله ها

شاید برای شما این سوال مطرح شود که چرا محاسبه وزن لوله، اهمیت بالایی دارد؟ یکی از دلایل اصلی آن وجود رابطه مستقیم قیمت فولاد با وزن لوله است. هرچقدر وزن لوله بالاتر باشد قیمت آن نیز افزایش پیدا خواهد کرد به همین دلیل برای مدیریت بخشی از هزینه‌ها، لازم است که ابتدا وزن لوله و نسبت به وزن، قیمت نهایی آن تخمین زده شود. 
دومین دلیلی که اهمیت محاسبه وزن لوله را نشان می‌دهد، تبعیت از استانداردها است! اگر از استاندارد لوله مورد نیازتان اطلاع داشته باشید می‌توانید با استفاده از جدول، وزن لوله خریداری شده را با وزن استاندارد مورد نظرتان تطبیق دهید. عدم تطابق نشانه استاندارد نبودن لوله است. علاوه بر این ا اطلاع از وزن لوله می‌توان تا حد زیادی هزینه حمل و نقل را پیش‌بینی کرد و نهایتا می‌توان از سوءاستفاده برخی از فروشندگان، جلوگیری نمود. 
فرمول محاسبه وزن لوله آهنی
ممکن است هنگام خرید لوله از کارخانه به جدول مخصوص وزن لوله، دسترسی نداشته باشید! به هر حال باید ادعای فروشنده سنجیده شود. برای این کار به یک فرمول، یک متر و یک کولیس، احتیاج دارید تا در کمترین زمان ممکن وزن درست لوله را محاسبه نمایید. توجه شما را به فرمول زیر جلب می‌کنیم: 

فرمول محاسبه وزن لوله فولادی

برای اینکه قطر داخلی لوله به دست آید، باید ضخامت لوله از سایز آن کم شود. توجه داشته باشید که برای محاسبه وزن لوله،باید قطر داخلی و ضخامت لوله به میلی‌متر و طول لوله به متر وارد فرمول شود. نهایتا وزن لوله بر حسب کیلوگرم به دست می‌آید. فرمول بالا برای محاسبه وزن لوله مانیسمان نیز کاربرد دارد. 

استاندارد لوله فلزی

استانداردهای مختلفی برای انواع لوله موجود است که هر کدام از آنها بنا به دلایل خاصی به وجود آمده‌اند. اغلب استانداردهای ارائه شده برای انواع لوله‎‌های فلزی از کشور آمریکا است. حالت کلی استاندارد لوله‌های فلزی یا فولادی را می توانید در جدول زیر مشاهده نمایید: 

جدول استاندارد لوله های فلزی

جمع بندی 

فرمول محاسبه وزن لوله بسیار کاربردی است و پیش از اقدام به خرید برای پروژه، حتما به آن احتیاج پیدا می‌کنید. چرا که وزن و قیمت لوله آهنی رابطه مستقیم با یکدیگر دارند؛ هرچقدر وزن افزایش پیدا کند، قیمت نیز بالا خواهد رفت. در این مقاله سعی کردیم اطلاعاتی راجع به وزن لوله گالوانیزه در اختیار شما قرار دهیم، شما را با استانداردهای مختلف لوله فولادی آشنا کنیم و دلایل اهمیت محاسبه وزن را برای شما شرح دهیم. امیدواریم این مطلب مورد توجه شما واقع شده باشد. از اینکه تا انتهای مقاله ما را یاری کردید از شما سپاسگزاریم. 

** این متن در قالب یک ریپورتاژ است و ملک فوری آن را رد یا تایید نمی کند**

دیدگاه شما

Captcha

نظرات در مورد بهترین روش محاسبه وزن لوله فولادی

برچسب ها : لوله وزن لوله فولادی محاسبه وزن لوله قیمت لوله فولادی لوله آهنی لوله فلزی