دریاچه سد سنگر کجاست؟

Where is Sangar Lake
ملک فوری دوشنبه 30 مرداد 1402 ارسال نظر

دریاچه سد سنگر یکی  از جاذبه‌ های طبیعی و گردشگری شهرستان سنگر است. این سد در سال ۱۳۴۶ به بهره برداری رسید. این سد بر روی رودخانه سفیدرود ساخته شده و بیشتر آب موردنیاز برای آبیاری شالیزارها و مزارع کشاورزی در شرق و غرب سفیدرود از این سد تأمین می‌شود.

تبلیغات با قیمت مناسب

شهرستان سنگر یکی از شهرهای زیبای استان گیلان واقع در شمال ایران است. این شهر با داشتن جاذبه‌ های گردشگری بسیار زیبا، هر ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می‌ کند. سنگر در فاصله ۱۵ کیلومتری رشت واقع شده و محل بسیاری از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی استان گیلان است. این شهر با داشتن موقعیت مکانی خاصی، دارای مناظری بسیار زیبا و جذاب است. سنگر در انتهای دره سفیدرود و در میان یک دشت سرسبز قرار دارد که منظره فوق العاده زیبایی را برای گردشگران فراهم می‌ کند. همچنین در این شهرستان انواع جاذبه‌های تاریخی، طبیعی و تفریحی وجود دارد که می‌توانید از آنها لذت ببرید. مردم سنگر از قوم گیلک هستند و به زبان گیلکی صحبت می‌کنند. در این شهرستان، علاوه بر گیلک‌ها، قوم‌ های دیگری نیز زندگی می‌ کنند. این شهرستان با داشتن آب و هوای معتدل و خاک حاصلخیز، برای کشاورزی و دامداری نیز بسیار مناسب است و انواع محصولات کشاورزی مانند برنج، گندم، جو، کنجد، سیب و گردو در این شهرستان تولید می‌شود. برای رفتن به شهرستان سنگر، می‌ توانید از راه‌های اصلی کشور مانند جاده تهران - رشت و جاده آزاد رشت - انزلی استفاده کنید. همچنین می‌توانید از فرودگاه رشت برای سفر به این شهر استفاده کنید. در این شهرستان می‌توانید از شیرینی‌های محلی نظیر آجیلی، نان سنگری و قرصی لذت ببرید. همچنین محصولات دست ساز مردم محلی نظیر پارچه‌های سنگری و جاجیم‌های گیلکی نیز می‌تواند یک یادگار زیبا از سفرتان به این شهرستان باشد.

دریاچه سدسنگر کجاست؟

دریاچه سد سنگر یکی  از جاذبه‌های طبیعی و گردشگری شهرستان سنگر است. این سد در سال ۱۳۴۶ به بهره برداری رسید. این سد بر روی رودخانه سفیدرود ساخته شده و بیشتر آب موردنیاز برای آبیاری شالیزارها و مزارع کشاورزی در شرق و غرب سفیدرود از این سد تأمین می‌شود. آب این سد به دو کانال راست و چپ تقسیم می‌ شود. کانال سمت راست با طول ۲۶ کیلومتر تا لنگرود می‌رسد و کانال سمت چپ با طول ۳۰ کیلومتر تا اراضی فومنات ختم می‌شود. به همین دلیل، این سد برای شهرهای آستانه، لنگرود و لاهیجان بسیار اهمیت دارد. در اطراف این سد، مناظر طبیعی بسیار زیبایی وجود دارد که گردشگران و مسافران زیادی را به خود جذب کرده است. با رفتن به این منطقه می‌توانید از آب‌های آرام و زیبای دریاچه سد سنگر لذت ببرید و از چشم‌انداز زیبای اطراف آن لذت ببرید. برای دسترسی به این جاذبه طبیعی، باید به فاصله ۶ کیلومتری جنوب شرقی شهر سنگر سفر کنید. وجود رسوبات در حواشی دریاچه، جریان‌های آبی، اختلاف دمای لایه‌های مختلف آب و تجهیزات و تاسیسات بهره‌برداری از سد، آب دریاچه سد را به یک مکان بسیار خطرناک حتی برای شناگران حرفه‌ای تبدیل کرده است. به هیچ‌وجه و تحت هیچ شرایطی توصیه نمی‌شود که سد سنگر را به عنوان مکانی جهت شنا و قایق‌رانی انتخاب کنید.

جاذبه های دیدنی سد سنگر

یکی از جاذبه‌های دیدنی در نزدیکی سد سنگر، چشمهٔ طالم سه‌شنبه است. این چشمه در روستای طالم سه‌ شنبه، که از توابع سنگر واقع شده، در فاصلهٔ ۱۲ کیلومتری جادهٔ رشت-قزوین قرار دارد. آب معدنی این چشمه برای درمان بیماری‌های پوستی استفاده می‌شود. سد سنگر، زیستگاه گونه‌های مختلف پرندگان نادر است و در کنار مناظر اطراف، جلوهٔ زیبایی به این دریاچه می‌دهد. این جاذبه‌ی طبیعی، به خصوص در ایام تعطیل و سیزده‌بدر، گردشگران بسیاری را به سمت خود جذب می‌ کند. اگر شما هم به تماشای غروب خورشید علاقه‌مند هستید، می‌توانید در این سد زیباترین و تماشایی‌ترین غروب خورشید را تجربه کنید. این سد، سه قسمت عمدهٔ آب رودخانهٔ سفیدرود را برای آبیاری شالیزارهای اراضی جلگه‌ای شرق و غرب سفیدرود، از طریق دو کانال اصلی سمت راست و چپ، هدایت می‌ کند. کانال سمت راست به طول 26 کیلومتر در جهت شرق گیلان ادامه پیدا می‌ کند و کانال سمت چپ به طول ۳۰ کیلومتر تا اراضی فومنات امتداد دارد. این سد به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم لاهیجان، آستانه و لنگرود شناخته شده و به منظور کنترل سیلاب و تأمین آب برای آبیاری و تولید برق احداث شده است. در گذشته به دلیل پرآبی، مناظر دور اطراف دریاچه زیبایی خاصی داشته است؛ و در حال حاضر با وجود کمبود آب، هنوز هم جذابیت خاص خود را حفظ کرده است.

باتشکر.

دیدگاه شما

Captcha

نظرات در مورد دریاچه سد سنگر کجاست؟

برچسب ها : سد سنگر دریاچه سد سنگر