چرا از گچ در خانه ها استفاده می شود

the pros and cons of plaster walls
ملک فوری سه شنبه 17 مرداد 1402 ارسال نظر

همراهان همیشگی ملک فوری درود بر شما . امروز قصد داریم درباره گچ سخن بگوییم . مشخصات و ویژگی ها، مزیت ها و یا معایب آن را بررسی خواهیم کرد. ابتدا باید بدانیم گچ چیست .

تبلیغات با قیمت مناسب

همراهان همیشگی ملک فوری درود بر شما . امروز قصد داریم درباره گچ سخن بگوییم . مشخصات و ویژگی ها، مزیت ها و یا معایب آن را بررسی خواهیم کرد. ابتدا باید بدانیم گچ چیست .

چرا از گچ در خانه ها استفاده می شود

گچ ماده ای است که از سنگ گچ طبیعی به دست می آید . سنگ گچ یکی از ترکیبات طبیعی است که به صورت سولفات دو کلسیم آبدار در منابع زمین وجود دارد. سنگ گچ پس از خرد شدن و منتقل شدن به کوره به شکل پودر یکدستی به رنگ سفید درمیاید که دارای مصارف وسیع ساختمانی است. گچ مصارف و کاربرد های بسیاری دارد از زیر سازی و سفت کاری گرفته تا نازک کاری و تزیینات ساختمان. کار با این ماده دارای ریزه کاری ها و پیچیدگی های خاصی است و نیازمند مهارت و ترفند های ویژه ای است. گچ به دلیل داشتن رنگ سفید جلوه ای تمیز ، ساده و زیبا به فضا می دهد و برای پوشش انواع سطوح و دکوراتیو کردن آن کاربرد فوق العاده ای دارد.

 چرا از گچ در خانه ها استفاده می شود
اکنون نگاهی به فرایند تولید گچ بیندازیم. گچ پس از کوره دیدن به آسیاب انتقال داده می شود و در آسیاب به صورت پودر در می آید . هرچه ذرات پودر گچ ریز تر تر باشد کیفیت آن بالاتر است و برای ظریف کاری و دکور سازی مناسب تر می باشد. از خصوصیات گچ این است که میل به ترکیب با آب دارد و به سرعت رطوبت را جذب می نماید. به همین دلیل در صورت عدم استفاده در دراز مدت اصطلاحا فاسد می گردد و بلا استفاده می شود. برای نگهداری گچ باید آن را در محیط های خشک و به دور از رطوبت نگهداری کرد. گچ به دلیل میل بالای رطوبت آن وقتی با آب ترکیب می شود به سرعت سخت می شود به همین دلیل در هنگام استفاده از گچ باید به زمان بندی دقت فراوان شود. دلیل اصلی فراگیری استفاده از گچ رنگ سفید شفاف و شکل پذیری مناسب آن است. از گچ به راحتی می توان در سطوح مختلف استفاده کرد.

چرا از گچ در خانه ها استفاده می شود

گچ متریالی زودگیر است و بعد از سخت شدن مقداری افزایش حجم نیز پیدا میکند. برای کند کردن فرایند سفت شدن گچ می توان به آن آب بیشتر اضافه کرد و ملات ایجاد شده را ورز داد. به این ملات اصطلاحا کشته می گویند که برای سفید کاری دیوار ها استفاده می شود. اگر از گچ در جاهایی استفاده می کنید که در معرض بخار آب یا رطوبت هستند باید روی آن لایه ای رنگ روغن بکشید . البته رنگ روغن نقش عایق را ایفا نمی کند اما تا حد زیادی از رسیدن رطوبت به گچ و طبله کردن آن جلوگیری می کند. طبله کردن بزرگترین عیب گچ می باشد. زیرا گچ خاصیت جذب رطوبت دارد و قرار گرفتن گچ در معرض رطوبت موجب تغییر شکل و طبله کردن گچ می گردد. استفاده از گچ روی سطوح فلزی به دلیل فعل و انفعال گچ با فلزات و تولید سولفات باعث کاهش عمر فلز می گردد. از این جهت قبل از کشیدن گچ روی سطح آهنی یا مسی یا سربی لایه ای از مواد ضد زنگ روی آنها می کشند. با این همه یکی از محاسن گچ مقاومت بالای ان در مقابل حرارت است. گچ به دلیل جاذب رطوبت بودن همواره مولکول های آب در خود نگاه می دارد و این موجب ایجاد خاصیت عایق در مقابل حرارت می شود. گچ خصوصیات بسیار فراوان و متنوعی دارد که تنها بخش های کوچکی از این متریال جالب و طبیعی را برایتان برشمردیم . برای اصطلاحات ساختمانی اینجا کلیک کنید

دیدگاه شما

Captcha

نظرات در مورد چرا از گچ در خانه ها استفاده می شود

برچسب ها : تزیینات ساختمان گچ طراحی داخلی اصطلاحات ساختمانی ساختمان محمدرضا کوچکی معماری ساخت