سند شورایی چیست؟

mjfodsjkFH
ملک فوری دوشنبه 02 بهمن 1402 ارسال نظر

سند شورایی، سندی است که توسط اعضای شورای محلی یک روستا یا محله صادر می شود. این سند، مالکیت یک ملک را به شخص یا اشخاص مشخصی اعطا می کند. سند شورایی، یک سند عادی است و از نظر قانونی، اعتبار سند تکبرگ را ندارد.

تبلیغات با قیمت مناسب

سند شورایی، سندی است که توسط اعضای شورای محلی یک روستا یا محله صادر می شود. این سند، مالکیت یک ملک را به شخص یا اشخاص مشخصی اعطا می کند. سند شورایی، یک سند عادی است و از نظر قانونی، اعتبار سند تکبرگ را ندارد. سند تکبرگ، سندی رسمی است که توسط اداره ثبت اسناد و املاک صادر می شود. این سند، مالکیت قطعی یک ملک را به شخص یا اشخاص مشخصی اعطا می کند. سند شورایی، معمولاً در مناطقی که هنوز طرح هادی شهری یا روستایی مصوب نشده است، صادر می شود. در این مناطق، مالکان املاک برای اثبات مالکیت خود، اقدام به دریافت سند شورایی می کنند. طرح هادی شهری یا روستایی، سندی است که کاربری زمین ها و ساخت و ساز در یک منطقه را تعیین می کند.

آیا سند شورایی معتبر است؟

سند شورایی، دارای اعتبار قانونی محدودی است و ممکن است در برخی موارد، از سوی مراجع قضایی یا ادارات دولتی مورد قبول واقع نشود. به همین دلیل، خرید ویلا یا ملکی که دارای سند شورایی است، ریسک بالایی دارد. برای مثال، ممکن است در هنگام فروش ملکی که دارای سند شورایی است، خریدار از قبول آن امتناع کند.

سند شورایی چه مزایایی دارد

هزینه پایین: هزینه صدور سند شورایی، نسبت به سند تکبرگ، بسیار پایین تر است.

سرعت صدور: صدور سند شورایی، نسبت به سند تکبرگ، سریع تر است.

سند شورایی چه معایبی دارد

اعتبار قانونی محدود: سند شورایی، از نظر قانونی، اعتبار سند تکبرگ را ندارد. این امر می تواند باعث شود که در برخی موارد، از سوی مراجع قضایی یا ادارات دولتی مورد قبول واقع نشود.

ریسک بالای نقل و انتقال: امکان فروش، اجاره، یا واگذاری ملکی که دارای سند شورایی است، محدود است. این امر به دلیل اعتبار قانونی محدود سند شورایی است.
افزایش هزینه: برای تبدیل سند شورایی به سند تکبرگ، باید هزینه های زیادی صرف شود. این هزینه ها شامل هزینه های کارشناسی، حق الثبت، و سایر هزینه ها است.
سند شورایی، برای زمین هایی صادر می شود که هنوز طرح هادی شهری یا روستایی مصوب نشده باشد و یا امکان صدور سند رسمی برای آنها وجود نداشته باشد.

نمونه هایی از زمین هایی که ممکن است سند شورایی داشته باشند

1. زمین های واقع در روستاها یا محله های قدیمی که هنوز طرح هادی شهری یا روستایی برای آنها مصوب نشده است.
2. زمین های واقع در مناطقی که به دلایلی، امکان صدور سند رسمی برای آنها وجود ندارد.
3. زمین های واقع در مناطق جنگلی یا کوهستانی که امکان دسترسی به آنها برای اداره ثبت اسناد و املاک وجود ندارد.

دیدگاه شما

Captcha

نظرات در مورد سند شورایی چیست؟

برچسب ها : سند شورایی