بررسی سقف اجاره در استان‌ های مختلف ایران

rent ceiling in different provinces of Iran
ملک فوری شنبه 02 تیر 1403 ارسال نظر

در این مقاله از وب سایت ملک فوری قصد داریم به بررسی آخرین وضعیت سقف اجاره بها در استان‌ های مختلف ایران از بیشترین تا کمترین بپردازیم

تبلیغات با قیمت مناسب

نگاهی به پراکندگی نرخ تورم و سقف اجاره در پهنه ایران از یزد تا سیستان و بلوچستان، در پی تحولات اخیر در بازار مسکن ایران، تعیین سقف اجاره بها بر اساس نرخ تورم هر استان در دستور کار قرار گرفته است. این موضوع، تفاوت‌ های قابل توجهی را در حداکثر نرخ افزایش اجاره بها در استان ‌های مختلف به وجود آورده است. در این مقاله، به بررسی نرخ تورم  و  سقف اجاره در پر تورم ‌ترین و کم تورم ‌ترین استان ‌های ایران می ‌پردازیم.

سیستان و بلوچستان: واحه آرام در طوفان تورم

بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار ایران، استان سیستان و بلوچستان با نرخ تورم سالانه 29.8 درصدی، کمترین نرخ تورم را در بین استان‌های کشور به خود اختصاص داده است.  این موضوع به دنبال دارد که سقف افزایش اجاره بها در این استان نیز به طور قابل توجهی پایین ‌تر از سایر استان‌ها باشد.  در مقابل، استان یزد با نرخ تورم سالانه 43.6 درصد، عنوان پر تورم ‌ترین استان ایران را از آن خود کرده است. استان اصفهان نیز با نرخ تورم 42.1 درصد، در رده دوم استان‌ های پرتورم قرار گرفته است. 

تورم اجاره در شهرهای مختلف استان

تفاوت فاحش در نرخ تورم و سقف اجاره

همانطور که مشاهده می ‌شود، نرخ تورم در استان ‌های مختلف ایران تفاوت فاحشی با یکدیگر دارد، این تفاوت، به طور مستقیم در سقف مجاز افزایش اجاره بها نیز تاثیر می ‌گذارد،  به عنوان مثال، در استان یزد که بالاترین نرخ تورم را دارد، مالکان مجاز به افزایش اجاره بها تا سقف 43.6 درصد هستند، در مقابل، در استان سیستان و بلوچستان که کمترین نرخ تورم را دارد، این سقف به 29.8 درصد محدود می ‌شود.

تاثیر این تفاوت ‌ها بر بازار مسکن

تفاوت در نرخ تورم و سقف اجاره در استان‌های مختلف، تاثیرات متعددی بر بازار مسکن خواهد داشت. از یک سو، ممکن است شاهد افزایش مهاجرت از استان‌ های پر تورم به استان‌ های کم تورم باشیم، از سوی دیگر، این موضوع می‌تواند بر تقاضا و قیمت مسکن در مناطق مختلف کشور تاثیر بگذارد. تعیین سقف اجاره بها بر اساس نرخ تورم هر استان، گامی مثبت در جهت کنترل بازار مسکن تلقی می شود، با این حال، تفاوت‌ های قابل توجه در نرخ تورم استان‌ های مختلف، چالش‌هایی را نیز به همراه خواهد داشت، رصد تحولات آتی بازار مسکن و بررسی اثرات این طرح بر تقاضا، قیمت و پراکندگی جغرافیایی مستاجران و موجران، از جمله موضوعاتی است که باید در دستور کار متولیان امر قرار گیرد.
 

دیدگاه شما

Captcha

نظرات در مورد بررسی سقف اجاره در استان‌ های مختلف ایران

برچسب ها : اجاره بها اخبار ملکی