آیا معامله ملک رهنی باطل است؟

GnJIOp
ملک فوری چهار شنبه 03 مرداد 1403 ارسال نظر

آیا معامله ملک رهنی باطل است؟ در این مقاله از وب سایت ملک فوری قرار است به این موضوع بپردازیم تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید

تبلیغات با قیمت مناسب

معامله ملک رهنی باطل نیست، اما فسخ یا ابطال آن توسط مرتهن (کسی که طلب دارد) قابل پیگیری قانونی است. به طور کلی، دو حالت برای معامله ملک رهنی وجود دارد:

1. معامله با اطلاع و رضایت مرتهن: در این حالت، معامله ملک رهنی صحیح و نافذ است. خریدار باید پس از انجام معامله، نسبت به پرداخت دیون و فک رهن از ملک اقدام کند. در غیر این صورت، مرتهن می‌تواند با مراجعه به دادگاه و اثبات مالکیت خود بر رهن، معامله را فسخ کند.

2. معامله بدون اطلاع و رضایت مرتهن: در این حالت، معامله باطل نیست، اما قابل ابطال توسط مرتهن است. مرتهن می‌تواند با مراجعه به دادگاه و اثبات مالکیت خود بر رهن، درخواست ابطال معامله را بدهد. در این صورت، دادگاه معامله را باطل اعلام می‌کند و ملک به مالکیت مرتهن در می‌آید.

ایا معامله ملک رهنی باطل است؟

نکاتی که باید در مورد معامله ملک رهنی در نظر داشت:

- قبل از انجام هرگونه معامله‌ای با ملکی که در رهن است، حتماً از در رهن بودن آن استعلام بگیرید.
- در صورتی که قصد خرید ملک رهنی دارید، حتماً با مرتهن (کسی که طلب دارد) صحبت کنید و رضایت او را جلب کنید.
- در قرارداد خرید و فروش ملک رهنی، حتماً قید شود که خریدار متعهد به پرداخت دیون و فک رهن از ملک پس از انجام معامله است.
- در صورت بروز هرگونه مشکل یا اختلاف در مورد معامله ملک رهنی، حتماً به وکیل یا مشاور حقوقی مراجعه کنید.

منابع قانونی مرتبط با معامله ملک رهنی

ماده 581 قانون مدنی: "رهن دهنده می‌تواند به هر نحو که بخواهد به رهن گیرنده رجوع کند و او را ملزم به تسلیم مرهن نماید مگر اینکه در عقد رهن خلاف آن شرط شده باشد."
- ماده 582 قانون مدنی: "اگر رهن دهنده در مورد مرهن به غیر از مرتهن تصرف کند و بعد از آن به مرتهن رجوع کند، مرتهن حق رجوع به رهن را دارد."
- ماده 583 قانون مدنی: "اگر رهن دهنده بعد از رهن به اعیان یا منافع آن تصرفی کند که به رهن لطمه زند، مرتهن می‌تواند به حاکم رجوع کند و حاکم به او اجازه می‌دهد که به قدر ضرر و زیان خود از رهن استیفاء کند." امیدواریم این اطلاعات برای شما مفید بوده باشد.

دیدگاه شما

Captcha

نظرات در مورد آیا معامله ملک رهنی باطل است؟

برچسب ها : ملک رهنی