مفهوم شاه نشین در معماری

What is window seats
ملک فوری چهار شنبه 10 خرداد 1402 ارسال نظر

شاه نشین به قسمتی از خانه گفته می شود که در ارتفاع بالاتری قرار دارد و دارای نورگیری مناسب و معمولا در قسمت شمالی خانه می باشد، که با تلفیقی از طراحی داخلی بسیار زیبا به سبک کلاسیک و سنتی خواهد بود.

تبلیغات با قیمت مناسب

در این مطلب قصد داریم شما را با معماری شاه نشین آشنا نماییم پس تا آخر بلاگ با ما همراه باشید.

شاه نشین چیست؟

شاه نشین به قسمتی از خانه گفته می شود که در ارتفاع بالاتری قرار دارد و دارای نورگیری مناسب و معمولا در قسمت شمالی خانه می باشد، که با تلفیقی از طراحی داخلی بسیار زیبا به سبک کلاسیک و سنتی خواهد بود. شاه نشین در واقع باید آفتاب خور و نور گیر باشد، طراحی آن بصورتی است که سقف آن نیم گنبندی بوده و مساحت آن بیشتر از سایر قسمت های ویلا است. در گذشته از قسمت شاه نشین برای مهمانی های مجلل و پذیرایی از مهمانان ویژه مورد استفاده قرار میگرفت، امروزه هم شاه نشین در بسیاری از مواقع استفاده خواهد شد و جلوه تشریفاتی دارد. معمولا در بالای سقف گنبدی شاه نشین دارای پنجره با شیشه و آینه های رنگی بسیار زیبا و چشمگیر در کنار هم و همراه با موارد دیگر جهت تزئینات مربوط به آن وجود دارد.

 

مزایا استفاده از پنجره در شاه نشین:

1. میتوان از پنجره ها به عنوان تهویه هوا و همچنین از نور طبیعی بیشتری استفاده کنید.
2. پنجره های شاه نشین وسعت زیادی از اتاق را در بر خواهند گرفت.
3. قالباً در شاه نشین ها برای داشتن فضای زیبا از گل های مختلف و گلدان ها جهت تزئین استفاده می کنند، که استفاده از نور طبیعی باعث شده تا فضای جالب و چشمگیرتری ایجاد شود. 
4. در مقابل شاه نشین یک حوض قرار می گیرد که با خنکی آب باعث می شود هوای بسیار مطبوع و دل پذیری در اتاق جریان یابد.
5. در جوار پنجره های شاه نشین باید یک سکو ایجاد شود، در ویلای مدرن فرم این پنجره ها تا حد امکان باید ساده تر باشد. عرض سکوی ایجاد شده در جوار پنجره ها باید به اندازه کافی پهن باشد، تا فضای نشیمن راحتی را به وجود آورد. همچنین می توان روی این سکو از گلدان های زیبا و یا اشیای زینتی نیز استفاده کرد. این فضا در واقع نقطه کانونی یک شاه نشین خواهد بود. در قدیم ای فضا با تزئینات خاصی برای نشستن بزرگ خاندان ها بوده، ولی امروزه با اجرا کردن آن در ویلا های مدرن، می تواند مکان دنجی برای استراحت و گذراندن اوقات فراغت باشد. داشتن فضای شاه نشین در ویلا می تواند یکی از جذابترین و زیباترین بخش های یک ویلا باشد؛ و شما می توانید با اندکی زمان و ذوق جهت طراحی شاه نشین و استفاده از تجهیزات لازم مانند تخت و بالشت های سنتی و مناسب، بطور خاص از این فضا بهره برده و فضای دنج و آرام با چشم اندازی زیبا داشته باشید. با توجه به این که محوطه سازی ویلا یکی از زیباترین بخش‌های آن است، لم دادن در شاه نشین و مشاهده این محوطه زیبا قطعاً جزء بهترین لحظات شما خواهد بود. استفاده از این مکان با پنجره های بزرگ موجب می شود تا حس رویایی در محیط ایجاد شود و همچنین جدا از زیبایی، باعث سلامت روحی ساکنین خانه خواهد شد. در نتیجه با رعایت اصول اصلی در طراحی شاه نشین، می توان آن را به راحتی در ویلا های مدن اجرا کنید.

 فرق بالکن و ایوان و بهارخواب با شاه نشین:

بالکن: بالکن ها دارای فضای نیمه باز و در ارتباط نزدیک با دیگر قسمت های خانه همچون آشپزخانه و پذیرایی و اتاق ها قرار دارد و جزء محیط خانه حساب میشود و مساحت آن در زیر بنای خانه لحاظ خواهد شد. و موارد اسشتفاده از بالکن ها جهت قرار دادن گلدان ها، استراحت، خشک کردن لباس و... استفاده می شود.

ایوان: ایوان ها به فضاهایی گفته می شود که به نسبت بالکن کمی بزرگتر می باشند و جرء محیط های بیرونی خانه محسوب می شود. از محوطه ی آن جهت پخت و پز، دورهمی های خانوادگی، صرف عصرانه و یا حتی صرف دیگر وعده های غذایی در فصول مختلف سال استفاده میشود. این ساختار‌ها از بقایای معماری اصیل ایرانی محسوب خواهد شد.

بهارخواب : یکی دیگر از اجزایی که در منازل ما ایرانی ها وجود دارد بهار خواب ها هستند. بهار خواب ها عموما به قسمت هایی از خانه گفته می شوند که نسبت به طبقات اول در ارتفاع بالاتری قرار دارند. اصولا طراحی بهار خواب ها با طراحی نمای ساختمان یکسان می باشد. از بهار خواب ها اصولا برای خوابیدن اعضای خانواده در فئاصل مختلف از جمله بهار استفاده خواهد شد. در کل بهار خواب ها تفائت چندانی با بالکن ندارد و در خیلی از مواقع از هردو ئاژه به جای یکدیگر استفاده می کنند.

 

دیدگاه شما

Captcha

نظرات در مورد مفهوم شاه نشین در معماری

برچسب ها : معماری دکوراسیون داخلی شاه نشین چیست نرگس عسکری خواه مدل شاه نشین خانه