تفاوت ایزوگام و قیرگونی در چیست

advantages of cementitious waterproofing
ملک فوری چهار شنبه 27 دی 1402 ارسال نظر

در ساختمان سازی استفاده از قیرگونی و ایزوگام برای عایق کاری ساختمان امری مهم است در این مطلب قصد داریم تفاوت استفاده از قیرگونی و ایزوگام را بدانیم

تبلیغات با قیمت مناسب

به نظر شما تفاوت قیرگونی با سایر روش های عایق کاری در ساختمان سازی چیست ؟ در این مطلب قصد داریم  با مهم ترین روش های عایق کاری ساختمان آشنا شویم و مزایا و معایب آن ها را بررسی نماییم. 

ایزوگام چیست و مزایا آن
استفاده از قیرگونی و مزایا آن
مقایسه ایزوگام و قیرگونی در روش نصب
مقایسه ایزوگام و قیرگونی ها در وزن 

با توجه به رطوبت پذیری زیاد در استان گیلان مسئله ای که همیشه با آن روبرو می شویم رطوبتی است که موجب پوسیدگی دیوار می شود. از جمله مصالحی که برای مقاوم ‌سازی ساختمان در برابر رطوبت و ضد آب ساختن ساختمان استفاده می‌شوند، ایزوگام و قیرگونی هستند همانطور که میدانید از گذشته تا به حال در صنعت عایق کاری ساختمان شاهد پیشرفت های چشم گیری بوده ایم در این میان دو روش یعنی ایزوگام و قیرگونی که بسیار شناخته شده است را مورد تحلیل و بررسی قرار می دهیم هنوز هم افرادی هستند که تفاوت ایزوگام و قیرگونی را نمی دانند و در استفاده از این دو روش مردد هستند بهتر است تا انتهای این مقاله ما را همراهی نمایید.

همچنین بخوانید: ایزوگام بهتر است یا عایق نانو

ایزوگام چیست مزایا استفاده از ایزوگام:

ایزوگام نوعی پوشش مقاوم  است که تشکیل شده از قیر و الیاف مصنوعی می باشد و بر بام خانه ها و همچنین مکان های مورد نظر  همچون دیوارهای بیرونی، با استفاده از گرما و حرارت چسبانده می شود. عموما از ایزوگام ها در سطوحی همچون پی، کف، دیواره و بام ساختمان ها  برای جلوگیری از نفوذ آب به داخل ساختمان استفاده می شود گفتنی است برای استخرها نیز از این نوع عایق که مانع از نفوذ آب و رطوبت هستند استفاده می شود لازم به ذکر است که عموما عمر ایزوگام ها را با یک کیفیت خوب حدودا 15 سال می دانند. ایزوگام ها به دو دسته تک لایه و دو لایه تقسیم می شوند ایزوگام های تک لایه دارای یک ضخامت 3 میلی متری و ایزوگام های دو لایه دارای ضخامت های 3.5 الی 4 میلی متری می باشند. شاید برایتان این سوال پیش بیاید که کدام نوع از این ایزوگام ها بهتر هستند، لازم به ذکر است ایزوگام ها چه تک لایه و چه دو لایه ممکن است بدون روکش و یا روکش دار باشد که روکش آن از جنس آلومینیوم می باشد، اگر قصد دارید از ایزوگام در سطوحی همچون پشت بام استفاده نمایید که در مقابل تابش مستقیم نور هستند بهتر است از ایزوگام هایی با روکش آلومینیوم استفاده کنید معمولا ایزوگام های بدون روکش را در عایق کاری پی ساختمان ها، دیواره و کف سرویس بهداشتی ها استفاده می کنند که اقتصادی تر نیز می باشد

قیرگونی چیست مزایا استفاده از قیرگونی :

در ساخت برخی از ساختمان ها ورقه های سنگینی را می بینید که به ان قیرگونی گفته می شود. در گذشته برای ساخت قیرگونی ها از پارچه ها و لباس های کهنه استفاده می شد  که امروزه این ورقه های قیرگونی را با ترکیب نوعی کاغذ، فایبرگلاس حصیری و گونی ها به قیر تبدیل می کنند و با ترکیب موارد فوق ماده ای ضد آب تولید می شود که اصولا در پوشش سقف ها از آن استفاده می باشد. قیرگونی ها تقریبا مانند ایزوگام ها هستند با این تفاوت که در این نوع عایق کاری از آسفالت استفاده نمی شود. با تمامی این تفاسیر از این دو محصول برای هدف مشترکی استفاده می شود و گاها جای یکدیگر نیز مورد استفاده قرار میگیرند. مانند تمامی روش های عایق کاری دیگر قیرگونی نیز مزایا و معایبی دارد به طور کلی قیرگونی در برابر حرارت و گرما آسیب پذیر تر بوده و علاوه بر این که کاملا می سوزد به شکل ذغال در می اید و در برابر فشارها و بعضی از حلال ها بسیار آسیب پذیر است به همین علت توصیه می شود در پشت بام ها از ایزوگام استفاده شود. عمر مفید قیرگونی ها نیز کمتر از 10 سال است و آلودگی های زیادی را به همراه دارد. در مقابل تمامی این معایب قیمت آن نسبت به ایزوگام بسیار ارزان تر است. 

مقایسه ایزوگام  و قیرگونی در روش های نصب:

بهتر است بدانید که در مراحل نصب قیرگونی نسبت به ایزوگام سختی بیشتری را متحمل می شوید و همچنین برایتان پر هزینه تر می باشد در صورتی که نصب ایزوگام تنها با یک مشعل و پرایمر انجام شده و نسبت به قیرگونی بسیار کم دردسر خواهد بود. اگر در ساختمان از ایزوگام های مرغوب استفاده کنید و مرغوب بودن ایزوگام را می توان در استحکام ایزوگام ها مشاهده نمایید و با این امر متوجه می شوید که با گذشت زمان پوسیده نمی شود در حالی که برای لایه های قیر این نوع پوسیدگی ها امری عادی است.در زمان نصب ایزوگام نسبت به قیرگونی کثیف کاری های کمتری وجود دارد به دلیل روندگی کمتر ایزوگام ها، چون ساخت ایزوگام ها در کارخانه انجام می شود دارای برند های متفاوتی می باشد و همین امر سبب شده است رقابت زیادی در تولید محصولی با کیفیت ایجاد شود در صورتی که قیرها هیچ نوع برند خاصی ندارند و کیفیتی ندارند و مسئله دیگری که باید در این باره بدانید چون ایزوگام ها به صورت رول های 10 متری  به فروش می روند در مراحل نصب یکدیگر را همپوشانی کرده و این کار مانع از ایجاد درز می شود.

مقایسه ایزوگام و قیرگونی ها در وزن: 

تفاوت ایزوگام و قیرگونی در مقدار وزن آن ها به این صورت است که ضخامت و تعداد لایه ها و موارد به کار رفته در ایزوگام ها نسبت به قیرگونی ها کمتر بوده و به طور کلی ایزوگام ها سبک تر از قیرگونی ها هستند. امیدواریم توانسته باشیم در انتخاب درست ایزوگام یا قیرگونی به شما کمک نماییم.

دیدگاه شما

Captcha

نظرات در مورد تفاوت ایزوگام و قیرگونی در چیست

برچسب ها : قیرگونی چیست ایزوگام چیست قیرگونی یا ایزوگام فرق ایزوگام و قیرگونی سحرعلیزاده مقاوم سازی ساختمان