راز نگهداری و رسیدگی گل های آپارتمانی

How to keep potted plants alive
ملک فوری شنبه 23 دی 1402 ارسال نظر

نگهداری از گل های زینتی آپارتمانی حسی دلنشین و انرژی مثبت در هر بیننده ای ایجاد میکند و علاوه بر زیبایی محیط خانه باعث ایجاد سلامت روح و جسم و انرژی مثبت برای سایر افراد منزل میشود.

تبلیغات با قیمت مناسب

بسیاری از افراد اللخصوص بانوان که در خانه های آپارتمانی سکونت میکنند علاقمند به نگهداری از انواع گل و یا گیاهان طبیعی در منزل میباشند. وقتی که گوشه و کنار منزل را با گیاهان سرسبز و شاداب زینتی مزین میکنند، هنگام ورود به خانه، حسی دلنشین و انرژی مثبت در هر بیننده ای القا میشود. گل های آپارتمانی با برگ های سبز و براق و پر فروغ هماهنگی خوبی با سایر رنگ های دکوراسیون منزل شما ایجا میکند. نگهداری از گیاهان سبز زینتی علاوه بر زیبایی محیط خانه باعث ایجاد سلامت روح و جسم و انرژی مثبت برای سایر افراد منزل میشود. همه ما ها روزانه در معرض بسیاری از آلودگی ها هستیم، اما برای جلوگیری از ابتلا به انواع مشکلات تنفسی و پاکسازی هوا بهتر است جایی را در منزل برای نگهداری از گل های طبیعی فراهم نماییم.
در ادامه مطلب قصد داریم توصیه هاییی کاربردی جهت نگهداری و شادابی بیشتر گیاهان به همراه شرایط نگهداری چند نمونه گیاه آپارتمانی پرطرفدار بپردازیم.

مراقبت از گیاهان آپارتمانی در خانه
آب دادن به گل های آپارتمانی
رسیدگی به خاک گلدان های گیاهان آپارتمانی
دمای متعادل برای نگهداری از گیاهان آپارتمانی
انواع گیاهان آپارتمانی و نحوه نگهداری آن ها
 روش تمیز نمودن برگ های گیاهان

مراقبت از گیاهان آپارتمانی در خانه

تمامی گل های آپارتمانی به هوای تازه نیاز دارند، پس لازم به ذکر است که برای نگهداری از این گیاهان سرسبز، طی ساعاتی از روز نیز پنجره ها باز کرده تا اکسیژن و هوای تازه نیز به فضای داخلی منزل ورود کند. در واقع اینکار باعث میشود تا اکسیژن کافی و مورد نیاز به گیاه رسیده و سبب استحکام بیشتر ساقه های گل های آپارتمانی شود و رنگ آن ها نیز شاداب تر وسرسبز تر دیده شود.

آب دادن به گل های آپارتمانی

تمام گیاهان آپارتمانی مانند دیگر موجودات زنده نیز به تغذیه و آبیاری نیاز دارند. اما باید به میزان آبیاری این گل ها نیز توجه داشت چرا که آبیاری زیاد آنها و آب دادن در فواصل زمانی غیر منظم و بسیار کوتاه سبب خشک شدن یا گندیده شدن آنها خواهد شد. لازم به گفتن  است که در زیر گلدان ها حتما باید چند و یا حداقل یک سوراخ ایجاد شود تا آب از تمام نقاط گلدان ها عبور کرده و امکان تنفس ریشه های گیاه را فراهم سازد.

رسیدگی به خاک گلدان های گیاهان آپارتمانی

یکی از نکته های برای نگهداری از گیاهان آپارتمانی توجه به خاک گلدان ها میباشد. خاک مناسب برای این نوع گیاهان باید با  مقداری ماسه ترکیب شود و فشرده کردن خاک گلدان ها کار غلطی است، چرا که وجود این منافذ جزئی برای جریان داشتن هوا و رسیدن اکسیژن کافی به قسمت های مختلف خاک ضروری است. همچنین بعد از مدت مشخصی باید گلدان ها تعویض شوند. این مدت زمانی برای انواع گیاهان نیز متغییر است. در واقع زمانی که ریشه های گیاه به سوراخ های ته گلدان رسیده باشد باید گیاه را به گلدان بزرگتری انتقال داد. همچنین در طی مدت 6 تا 7 ماه به دلیل اینکه گیاه اپارتمانی مواد مغذی خود را از دست میدهد نیاز است تا به گلدان جدیدی منتقل شود و بهتر است که گلدان جدید کمی بزرگتر از گلدان قبلی باشد.

دمای متعادل برای نگهداری از گیاهان آپارتمانی

حرارت متعادل برای نگهداریاز گیاهان سر سبز آپارتمانی باید به حداقل درجه 22 تا 25 درجه سانتی گراد رسیده باشد و دمای پایین تر و یا بالاتر از این مقدار باعث پژمرده شدن و از دست دادن شادابی گل خواهد شد. در فصل زمستان دمای هوا بسیار کاهش یافته و اکثر گیاهان ه خواب زمستانی میروند پس اگر در فصل سرد زمستان گل های شما ظاهرا خشک شوند هیچ جای نگرانی نیست. تنها کافیست دما ارا تنظیم کنید و بهترین روش روش غیرمستقیم است.  یعنی کل فضای اتاق را گرم کرده و با دیدن خشکی ظاهری گیاهان به هیچ عنواناقدام به تعویض گلدان نکنید و تعویض گلدان و خاک آن را به فصل بهار موکول نمایید. همچنین لازم به گفتن است که در فصل زمستان و گرم کردن خانه، میزان رطوبت خانه کاهش پیدا کرده و گیاه کمبود رطوبت خود را بصورت قهوه ای شدن نوک برگهایش نشان می دهد.

انواع گیاهان آپارتمانی و نحوه نگهداری آن ها

- گیاه کروتون: این گیاه زیبا به نور متوسط و غیر مستقیم نیاز دارد و زمانی نیاز به آبیاری دارد که سطح خاک خشک باشد. خاک مناسب گیاه کروتون قلیایی و جنگلی، مخلوط خاک برگ، خاک باغچه و ماسه شسته نرم برای نگهداری آن مناسب میباشد. روش کوددهی گیاه فوق کود دهی:3 گرم در لیتر از اولین ماه سال تا شش هر دو هفته کوددهی شود. طریقه قلمه زدن کروتون از طریق قلمه انتهایی ساقه از اواخر بهار تا اواخر تابستان تکثیر می یابد.

-گیاه سینگونیوم: زمان آبیاری این گیاه در فصل  تابستان هر هفته بین دو تا سه بار و در زمستان  هفته ای یکبار نیاز به آبیاری دارد. گیاه سینگونیوم عاشق نور ملایم است و سایه روشن پنجره ها جایی مناسب برای نگه داری این گیاه است. روش تکثیر این گیاه تکثیر :تکثیر این گیاه به نحوه ای است که قلمه ساقه را از گیاه اصلی جدا کرده و در آب نگه داری کنید تا ریشه دار شود پس از آن میتوان آن را در گلدان خاک انتقال داد. خاک مورد نیاز گیاه فوق مخلوط پیت و کمپوست بهترین خاک برای گیاه است. اندازه تغذیه گیاه کود مخصوص نصف میزان توصیه شده در بهار و تابستان، هر سه هفته میباشد.

-کراسولا خرفه ای: روش آبیاری این گیاه زینتی اگر هوا گرم باشد دو بار در هفته نیاز به تغذیه آب دارد. این گیاه بسیار علاقمند به نور است و تا حدود زیادی در برابر نور مستقیم آفتاب مقاوم میباشد اما با نور کم هم سازگاری دارد. بهترین نقطه برای نگهداری گیاه کراسولا قسمت جنوبی آپارتمان میباشد. تکثیر گیاه فوق با روش  قطع کردن یکی از ساقه های جوان آن امکان پذیر خواهد بود. ساقه ای به طول 6 تا 7 سانتی متر انتخاب نموده و سپس  برگ های پایین آن را جدا کرده و شاخه را درون خاک قرار دهید. خاک مناسب این گیاه باید سبک و مخلوط خاک باغچه با خاک برگ و ماسه باشد. همچنین این گیاه نیاز به تغذیه و کود کامل در تمام فواصل سال نیز دارد.

از جمله دیگر گل های زینتی و بسیار زیبا که نقش بسزایی در منزل دارند میتوان به گیاهانی مانند سانسوریا، آگلونما، برگ انجیری، بگونیا، پپرومیا یا گل قاشقی، پوتوس، پیله آ، برگ بیدی، دراسنا، دیفن باخیا،  شفلرا، فیکوس بنجامین، گندمی و بسیاری از گل های زینتی دیگر را نام برد.

روش تمیز نمودن برگ های گیاهان

یکی از نکات مهم در نگهداری از گیاهان زینتی در منزل تمیز کردن برگ آنها بصورت اصولی است. با انباشته شدن گرده و غبار و آلاینده های موجود در هوا باعث میشود تا نور کافی به گیاه نرسد و همانطور که میدانید گیاه با نداشتن نور کافی باعث میشود کلروفیل آن کاهش یافته و گیاه بیمار شود. بنابراین نمیز کردن گل های آپارتمانی که عدم دسترسی به باران را خواهد داشت، یک امر مهم و حائز اهمیت برای داشتن گیاهی سالم و شاداب است. با استفاده از یک اسفنج و آب و یا اسپری آب میتوانید برگ گیاهان را به راحتی تمیز نمایید. همچنین یکی از روش های عالی برای که موجب تقویت گیاه میشود پاک کردن برگ آنها با کمی شیر است که یکی از راهکار های قدیمی علم باغبانی برای براق کردن برگ ها ، استفاده از شیر است چرا که شیر خواص ضد میکروبی و ضد قارچی و ضد باکتریایی دارد و باعث درمان انواع شپشک آرد آلود و آفات گیاهان آپارتمانی میشود. 
شیر به خوبی می تواند در برابر بیماری های قارچی مثل کپک، گندیدگی و سفیدک پودری مبارزه و شیر از انتقال ویروس های گیاهی جلوگیری کند.
شیر سبب افزایش جذب سطحی حشره کش ها به وسیله شاخ و برگ گیاهان می شود و از شسته شدن آنها با باران یا باد بردگی جلوگیری می کند. بنابراین وقتی که با شیر برگ ها را تمیز می کنید پروتئین موجود در شیر روی برگ باقی مانده و باعث روشن و درخشان تر شدن برگ گیاهان آپارتمانی می شود.

نکته مهم تمیز کردن گل های آپارتمانی

بهتر است از شیر لبنی ساده و کم چرب استفاده کنید تا از خاصیت درخشان کنندگی آن بهره ببرید. چرا که شیر کم چرب بهتر با آب مخلوط می شود و برای انجام اینکار مناسب تر است. استفاده از شیر برای برخی از گیاهان آپارتمانی نه تنها مفید نمیباشد بلکه باعث خراب شدن گیاهان می شود پس قبل از اقدام حتما گیاه خود را بشناسید تا نتیجه ای معکوس نداشته باشد.

 

دیدگاه شما

Captcha

نظرات در مورد راز نگهداری و رسیدگی گل های آپارتمانی

برچسب ها : بهترین گل های آپارتمانی تکثیر گل های آپارتمانی بهترین گل های آپارتمانی نرگس عسکری خواه