نقشه برداری ساختمان و نکات مربوطه

Building construction surveys
ملک فوری چهار شنبه 05 اردیبهشت 1403 ارسال نظر

نقشه برداری به علمی گفته میشود که به تعیین موقعیت نسبی و مطلق و اندازه گیری هر عارضه ای چه طبیعی و چه مصنوعی بر روی سطح زمین میپردازد این محاسبات و اندازه گیری در مقیاس طول و عرض جغرافیایی انجام میشود. برای انجام امور بازسازی و ساخت با شماره 09941817544 تماس بگیرید.

تبلیغات با قیمت مناسب

هنگامی که تصمیم به ساخت یک ملک و بنا میگیریم، مسئله فقط پیدا کردن زمینی با موقعیتی مناسب و تهیه ی مصالح و متریال های با کیفیت نیست، بلکه جدای از هر دوی اینها، نکته ی مهم بنای یک سازه محکم و با دوام است که بتوان حداکثر طول عمر و کارایی را برای صاحب ملک داشته باشد. اینکه یک بتواند ملکی با دوام بسازد باید به نکات مختلفی توجه و اشرافیت داشته باشد که یکی از مهم ترین این نکات، نقشه برداری و رعایت اصول و قوانین آن است. اگر مایل به دانستن اطلاعاتی در این زمینه هستید، با ملک فوری بزرگ ترین مرجع خرید و فروش ملک در کشور همراه باشید تا به بررسی نکاتی در مورد نقشه برداری ساختمان بپردازیم. همچنین به آن دسته از افرادی که قصد خرید زمین و ساخت ساز در استان زیبای گیلان را دارند پیشنهاد میکنیم به صفحه " زمین در گیلان " نیز رجوع کرده تا به راحتی زمین مورد نظز خود را در موقعیت دلخواه پیدا نمایند.

● فهرست این صفحه 
نقشه برداری ساختمان 
مراحل انجام نقشه برداری و مرحله برداشت
ارائه نتایج

-نقشه برداری ساختمان:

نقشه برداری به علمی گفته میشود که به تعیین موقعیت نسبی و مطلق و اندازه گیری هر عارضه ای چه طبیعی و چه مصنوعی بر روی سطح زمین میپردازد. این محاسبات و اندازه گیری در مقیاس طول و عرض جغرافیایی انجام میشود.

- مراحل انجام نقشه برداری و مرحله برداشت:

در مرحله ی اول مهندس نقشه بردار برای نقشه برداری ساختمان، به زمین مورد نظری که قرار است بنا در آن ساخته شود میرود. سپس با استفاده از تجهیزات و دستگاه هایی مانند جی پی اس، شاخص، دوربین نقشه برداری ساختمان،ژالن، کمک نقشه بردار، تراز و ... اقدام به نقشه برداری میکند. در این مرحله برداشت، مشخصاتی مشخص محاسبه میشود تا در مرحله ی بعدی به صورت ارقام و جداول مورد استفادا قرار گیرد. اطلاعاتی مانند: زاویه، ارتفاع دوربین، ارتفاع از سطح دریا، طول و عرض جغرافیایی، فاصله ی نقاط مختلف و موارد دیگر، اندازه گیری میشود. برای اندازه گیری چند قدم باید انجام شود که شامل این مراحل است: ابتدا مهندس نقطه ای که از آن به تمام نقاط زمین اشرافیت داشته باشد انتخاب میکند سپس و ارتفاع سه پایه را به اندازه ی قد خود تنظیم و تراز را میزان میکند و دوربین را روی سه پایه میگذارد و ارتفاع دوربین از سطح زمین را با متر اندازه میگیرد. بعد از انجام این موارد، مهندس پشت دوربین قرار میگیرد و کمک نقشه بردار به نقاط مختلف میرود و با استفاده از شاخص و چند ابزار دیگر به مهندس در برداشت مختصات جفرافیایی، زاویه و ارتفاع و ... کمک میکند. همچنین نکته ی مهم اینکه حتما باید فاصله ی بین شاخص و دوربین  به وسیله ی متر فلزی یا لیزی محاسبه شود.

انجام امور بازسازی و ساخت در گیلان

-ارائه نتایج:

در این مرحله مهندس نقشه بردار اطلاعاتی را که در مرحله ی برداشت جمع آوری کرده بود، اقدام به رسم نقشه، مقادیر بدست آمده به صورت داده های رقمی، جداول، مقاطع عرضی و طولی و ... میکند و در نهایت اطلاعات دسته بندی شده را به کارفرما میدهد. نقشه برداری ساختمان در اصل در ۳ مرحله باید صورت پذیرد. قبل از احداث سازه، در حین احداث و بعد از پایان احداث انجام میشود. انجام نقشه برداری قبل از احداث بنا، جزو ملزومات ساختمان سازی است و حتما باید انجام شود اما نقشه برداری حین و بعد از احداث در صورت تقاضا کارفرما انجام میشود تا مالک از تراز بودن دیوارها، تراز بودن بتن ریزی و سازه ی در حال ساخت اطمینان داشته باشد.

کلام آخر

توصیه ی ملک فوری به شما دوستان عزیز این است که هر زمان قصد داشتید نقشه برداری انجام دهید، حتما به دفاتر رسمی دفتر فنی مهندسی مراجعه کنید که زیر نظر مهندسان سازمان نظام مهندسی هستند و به شدت از سمت این سازمان رصد میشوند. این دفاتر که حتما باید مهندس دفتر مراحل طراحی، نظارت یا اجرا را از سازمان نظام مهندسی بعد از طی مراحل اخذ کرده باشد، خود ناظر بر صحت کار مهندس نقشه بردار است و در صورت انجام هر گونه مشکلات و ایرادات، اقدام به اصلاح میکنند. اعتماد به مهندسان نقشه برداری ای که در موسسه یا دفاتر غیر رسمی فعالیت میکنند، ممکن است در ادامه ی کار برای شما هزینه هایی اضافه در بر داشته باشد.

دیدگاه شما

Captcha

نظرات در مورد نقشه برداری ساختمان و نکات مربوطه

برچسب ها : اصطلاحات ساختمانی معماری ساختمان سازی