دکوراسیون خارجی حیاط با حوض و آبنما

Outdoor water fountain design ideas
ملک فوری شنبه 06 خرداد 1402 ارسال نظر

در معماری قدیم وجود یک حوضچه آبی رنگ در میان حیاط خانه جزو اصول اصلی معماری حساب می شد. به طوری که تقریبا در تمام خانه ها یک حوض بزرگ و یا یک حوضچه کوچک در وسط حیاط خانه ساخته می شد

تبلیغات با قیمت مناسب

از ویژگیهای و امتیازات یک ویلای لوکس که مورد توجه و  اقبال بیشتری قرار گیرد این است که امتیازات بالاتر و آپشن های عالی داشته باشد. وجود معماری ارزنده و طراحی چشم گیر ارزش گذاری و قیمت یک ویلا را بالاتر می برد. طراحی و دکوراسیون یک ویلا به دو دسته دکوراسیون داخلی و خارجی تقسیم می شود‌ در تقسیم آپشن های خارج از ساختمان یعنی باغ،حیاط محوطه و محیط  پیرامون. یکی از گزینه هایی که در این طراحی حائز اهمیت است وجود آب نما و حوض است. حال در این نوشتار می خواهیم تعریفی از آب نما ، انواع طراحی و محاسن وجود آن داشته باشیم. آب نما یا فواره از اجزایی است که در معماری سنتی و ایرانی بخصوص در باغ ها و " خانه ویلایی " بزرگ از قدیم مورد توجه قرار میگرفته. از اشکال مختلف و قدیمی آب نما میتوان به همان حوض و یا حوضچه اشاره نمود‌.

● فهرست این صفحه 
وجود حوض در حیاط های قدیمی
انواع آب نما
در طراحی آب نما چه اصولی را باید رعایت کرد

وجود حوض در حیاط های قدیمی:

وجود حوض در حیاط های قدیمی: در معماری قدیم وجود یک حوضچه آبی رنگ در میان حیاط خانه جزو اصول اصلی معماری حساب می شد. به طوری که تقریبا در تمام خانه ها یک حوض بزرگ و یا یک حوضچه کوچک در وسط حیاط خانه ساخته می شد. با گسترش شهرها و کوچک شدن خانه ها و به مرور زمان تبدیل خانه های ویلایی به متراژ کمتر و در ادامه تبدیل به خانه های آپارتمانی کم کم این سنت معماری اصیل به ناچار حذف گردید. از مستنداتی که از آثار باستانی به یادگار مانده است. می توان برای وجود آب نما در تاریخ تمدن انسانی به ۴۰۰۰ سال پیش از میلاد مسیح اشاره و استناد نمود. از آنچه از معماری های باستانی قدیمی باقی مانده است از بقایای کاشی ها و سرامیک ها مشخص است که این سازه زیبا و بومی جزء اصول اصلی ساختمانی در ایران باستان و تا به اکنون بوده است. آبنما های زینتی نیز همواره به عنوان نقطه کانونی دکوراسیون خانه دولتمردان و کاخ‌های سلطنتی محسوب می‌شدند که نمایشی زیبا و چشمگیر از جریان آب را به وجود می‌آوردند. اگر بخواهیم اتصال بین طبیعت خارج از خانه مثل آبشار ها و جویبار ها را با آنچه در منظره خانه مببینیم اتصال دهیم میتوانیم به وجود آب نما ها اشاره کنیم. امروز با تغییر سبک معماری ها و محدود بودن متراژ زمین در ساختمان سازی وجود حوض ها و آب نماها فقط مختص ویلاهای تفریحی و خانه های اعیانی گردیده است. پیشنهاد می کنیم از مقالات مربوط به " دکوراسیون خارجی " در کالج سایت ملک فوری نیز دیدن نمایید.

انواع آب نما:

در تقسیم بندی طراحی آب نما یکی از ساده ترین و در دسترس ترین نوع آن اب نمای سنگی است. از نظر قیمت نیز این نوع آن به صرفه تر است و همچنین از لحاظ صرفه جویی در زمان ساخت این نوع اب نما در زمان کوتاه تری ساخته میشود و یا حتی به طور آماده نیز برای نصب و جاگذاری در حیاط موجود می باشد. آب نمای چوبی، این نوع آب نما ها اگر چه زیبایی بسیار جذابی دارند اما مراقبت بیشتری جهت تصفیه اب و .... نیازمند هستند. آب نما ها به دو دسته دیگر نیز تقسیم میشوند: آب نمای ثابت و آب نمای متحرک، آب نمای ثابت ساده ترین نوع آب نما هاست که تقریبا چیزی شبیه حوض در قدیم است. اگر هم پمپاژی در ان برای گردش آب قرار گیرد بسیار ساده است و قدرت پرتاب آب نیز ساده و یکنواخت است. آب نمای گردشی، به جهت پیشرفته بودن و مدرن بودن این سبک، سیستم مکانیکی قوی در آن به کار میرود که چرخش آب درون آنها به صورت دورانی است.

در طراحی آب نما چه اصولی را باید رعایت کرد:

۱- پرهیز از ایجاد آب نما در زیر درختان و درخت چه ها در هیچ یک از فصول سال
۲- از انجایی که وزش باد در کارکرد و نمای جریان آب تاثیر میگذارد در ساخت آب نما می بایست به وزش باد توجه نمود.
۳- حتما در احداث آب نما به تخلیه آب و تعویض آب و نیز شستشوی محیط داخل آن دقت نمود.
۴- با توجه به اندازه آب نما باید پمپاژ قوی و کلیدهای الکتریکی مناسب انتخاب نمود.
۵- در استانهایی که طول مدت سرما در آنها بیشتر است و معمولا در فصل زمستان با یخبندان مواجه هستند باید نکات حفاظتی مناسب را برای آب نما پیش بینی نمایند.

سخن پایانی:
با وجود تمام این توضیحات و حساسیت لازم در این طراحی حقیقتا نمی توان از زیبایی منحصر به فرد این نوع و سبک از دکوراسیون نمیتوان چشم پوشی کرد.


 

دیدگاه شما

Captcha

نظرات در مورد دکوراسیون خارجی حیاط با حوض و آبنما

برچسب ها : محوطه سازی حیاط  دکوراسیون خارجی سمانه یوسفی