کاربرد چوب بامبو در دکوراسیون داخلی

Bamboo in the interior
ملک فوری شنبه 06 خرداد 1402 ارسال نظر

بامبو یک نوع گیاه کوه پایه ای است  که معمولا در دامنه کوه ها و تپه ها می روید چرا که این گیاه نیازمند رطوبت بالا دارد این نوع گیاه در میان گیاه شناسان به نی خیزران معروف است

تبلیغات با قیمت مناسب

در تزئینات منزل با توجه به سلیقه فردی می توان هر دکوراسیون و طراحی را به دلخواه با هر طیف رنگی و سلیقه ای به کاربرد. متریال و هر آنچه در تزئینات منزل مورد استفاده قرار می گرد متنوع است که به سختی در شمارش می آید. در انواع تزئینات منزل یکی از دسته های تزئینی که می توان از آن در طراحی داخلی خانه بهره مند شد استفاده از چوب بامبو با انواع و اقسام مختلف است. که در این مقاله قصد داریم به آن توجه نماییم.
 

● فهرست این صفحه 
● چوب بامبو چیست؟
● کاربردن بامبو در دکوراسیون منزل
● نقش نمای بامبو در لوازم خانه و تزئینات داخلی 
● چگونه از چوب بامبو در مقابل آسیب دیدگی محافظت کنیم

چوب بامبو چیست؟

در ابتدا میخواهیم اشاره و تعریفی از چوب بامبو داشته باشیم. بامبو یک نوع گیاه کوه پایه ای است  که معمولا در دامنه کوه ها و تپه ها می روید چرا که این گیاه نیازمند رطوبت بالا است و حداقل رطوبت هوا باید بین 65 درصد تا حداکثر 90 در صد باشد. این نوع گیاه در میان گیاه شناسان به نی خیزران معروف است. گیاه بامبو انواع مختلف و متفاوتی دارد با قطر های مختلف و اندازه های متفاوت. که در بسیاری از نقاط جهان که آب و هوایی مرطوب دارند می روید که  در این میان می توان به کشور ژاپن و چین اشاره نمود که از بهترین و باکیفیت ترین نوع بامبو ها در آن وجود دارد. در خصوص تنوع رنگ های این گیاه ارزشمد باید گفت که رنگهای مختلفی از مشکی، سبز، عنابی، قهواه ای، زرد و... از آن دیده می شود.

کاربردن بامبو در دکوراسیون منزل:

چوب بامبو به خاطر انعطافی که دارد در ساخت صنایع دستی کاربرد عالی دارد. دوام چوب بامبو موجب شده تا با اطمینان خاطر بیشتر از آن به عنوان یک متریال خوب در ساخت سازه ها نگاه کنند. تغییرات آب و هوایی هیچ گونه تغییری در بامبو ایجاد نمی کند. از این رو حتی در ساخت دیوارکش های تزئینی نیز استفاده می شود. از بامبو در تزئینات سرویس بهداشتی و یا گاهی در دیوارکشی ها و یا مثلا به جای پارتیشن استفاده می شود. همچنین از بامبو در ساخت کف پوش خانه و نیز " سقف خانه " استفاده می شود. بخصوص در بهار خواب ها و خانه هایی با طراحی سنتی از این متریال استفاده می کنند. این گیاه نه تنها دوام و مرغوبیت خوبی دارد بلکه زیبای چشم نوازی نیز دارد. در موارد مختلفی از سازه ها همچنین از بامبو برای ساخت آلاچیق نیز در محیط حیاط خانه استفاده می شود. استفاده از رنگ زرد و قهوه ای آن و نیز رنگ کرم برای ساخت آلاچیق های سنتی و دیوارهای پرچین بسیار جذاب و قابل توجه است.

نقش نمای بامبو در لوازم خانه و تزئینات داخلی:

در دسته تزئینات خانه استفاده از چوب بامبو در دسته ی دکوراسیون مدرن قرار می گیرد. از چوب بامبو برای ساخت میز و صندلی و همچنین مبلمان های بسیار زیبا در اندازه های بزرگ و کوچک استفاده می شود. یکی از متنوع ترین انواع کاربرد چوب بامبو که مخصوصا با استقبال زیادی هم روبه رو شده است ساختن انواع ظروف پذیرایی و سرویس های غذاخوری می باشد که در اندازه و طرح های گوناگون قابل پیاده سازی و استفاده است. در مواردی دیگر از بامبو برای ساخت وان حمام و سینک ظرفشویی هم استفاده می شود. همه اینها نمونه هایی مشهور از کاربر چوب بامبو است. گزینه های دیگری از طراحی و خلاقیت ابتکاری در استفاده از این گیاه در " دکوراسیون داخلی " وجود دارد که با توجه به خلق یک ایده هنری هر فرد انگیزه و توان به کارگیری آن را دارد. می توان از این ساقه زیبا در رنگ سبز در میان گلدان های تزینی با گلهای طبیعی و مصونعی نیز استفاده نمود.

چگونه از چوب بامبو در مقابل آسیب دیدگی محافظت کنیم:

اگر بخواهیم از پوسیدگی و آسیب دیدگی ین گیاه زیبای در طبیعت محافظت کنیم می بایست چند نکته مهم را در راس کار قرار دهیم. ابتدا اینکه چون بامبو یک گیاه طبیعی است مسلما از دید حشرات مانند موریانه ها پنهان نمی ماند حال اگر گیاه بامبو و هر وسیله ای که با آن ساخته می شود را با ماده شیمیایی به نام بور آغشته کنیم قطعا راه حل کاملا مناسبی برای جلوگیری از آسیب و نفوذ سایر حشرات خواهد بود. ماده شیمیایی بور به خاطر ترکیب ماده بوراکس و اسید بوریک حشرات مزاحم را از بین می برد. از دیگر موارد مراقبت از بامبو ها خشک نگه داشتن آنها است. چرا که خیسی و رطوبت بامبو را دچار پوسیدگی توسط قارچ ها می کند. چند نمونه از راه کار های مهم در خشک نگه داشتن بامبو را اشاره می کنیم: 1. می توانیم سازه خود را مقداری بالاتر از سطح زمین قرار دهیم تا رطوبت زمین به آن منتقل نشود. 2. از غشاهای ضد رطوبت استفاده نماییم. 3. داشتن برآمدگی خوب از سقف 4. برای یوارها از پوشش های ضد آب و عایق استفاده نماییم.
 

دیدگاه شما

Captcha

نظرات در مورد کاربرد چوب بامبو در دکوراسیون داخلی

برچسب ها : دکوراسیون داخلی طراحی داخلی سمانه یوسفی