تاثیر رنگ در دکوراسیون خانه

The Psychology of colors in interior design
ملک فوری یکشنبه 24 دی 1402 ارسال نظر

رنگ‌ها در دکوراسیون داخلی بسیار تأثیر گذارتر از آن‌چیزی هستند که شما فکر می‌کنید. خیلی از افراد تصور می‌کنند انتخاب رنگی مناسب برای فضایی که در آن هستند کار ساده‌ای است آن‌ها می‌گویند

تبلیغات با قیمت مناسب

خیلی از افراد علاقه دارند تا دکور و رنگ داخلی منزل خود را در بهترین حالت طراحی کنند یکی از مهم‌ترین قسمت‌هایی که باید در زمان انجام طراحی منزل خود و فضایی که در آن قرار دارید به آن توجه کنید استفاده از رنگ‌ های مناسب هستند زیرا رنگ‌ ها در دکوراسیون داخلی بسیار تأثیر گذارتر از آن‌ چیزی هستند که شما فکر می‌کنید. خیلی از افراد تصور می‌کنند انتخاب رنگی مناسب برای فضایی که در آن هستند کار ساده‌ای است آن‌ها می‌گویند رنگ مورد علاقه خود را انتخاب می‌کنیم و دیوار را با آن رنگ‌ آمیزی می‌کنیم در حالی‌ که داشتن علم رنگ‌شناسی بسیار مهم است زیرا رنگ‌ ها تاثیر بسیار زیادی در بر روی ذهن و رفتار انسان‌ دارد. از آنجایی‌که انسان‌ ها در طول روز به طور ناخودآگاه در محیط زندگی خود با اجسام و محیط خانه رو به رو می‌شوند و رنگ‌ هایی که در منزل بکار رفته بسیار بر روحیه و رفتار آن‌ ها تاثیر گذار است. شاید تا به‌ حال به این‌موضوع توجه نکرده باشید اما این‌که شما رنگی مناسب برای دکوراسیون خود انتخاب کنید یا نه دقیقاً مانند این است که شما چه رنگ لباسی برای خود انتخاب می‌کنید زیرا همانقدر که انتخاب رنگ مناسب برای پوشیدن لباس شما اهمیت دارد انتخاب رنگ مناسب برای دکوراسیون منزلتان نیز با اهمیت است زیرا شما هر روز در منزل خود به سر می‌برید و به‌ طور ناخودآگاه با این رنگ‌ها در ارتباط هستید. بر هیچ‌کس پوشیده نیست که انتخاب رنگ مناسب تا چه حد می‌تواند در خلق‌ و خوی افراد تاثیر گذار باشد. بسیاری از رنگ‌ها باعث افسردگی و یادآور غم و اندوه در ذهن شخص هستند و حتی برعکس رنگهای زیادی هستند که باعث ایجاد تأثیرات مثبت بر روی ذهن می‌شوند. انتخاب رنگ‌های شاد و روشن همواره جزو تاثیرگذار ترین دلایل بر روحهی انسان‌ها بوده‌ است. حال می‌فهمید همان‌طور که حاضر نیستیم هر لباسی با هر رنگی را بپوشیم، نمیتوانیم هر رنگی را مناسب  فضای دکوراسیون داخلی محیط خود انتخاب بدانیم. با " ملک فوری " بزرگ ‌ترین سایت خرید و فروش ملک در استان گیلان همراه باشید.

● فهرست این صفحه 
● دسته‌بندی رنگ‌ها
● نکات مهم برای انتخاب رنگ دکوراسیون داخلی
● استفاده از رنگ‌های ترکیبی در دکوراسیون داخلی
● استفاده از رنگ‌های تک ‌رنگ انتخابی پر طرفدار
● استفاده از رنگ‌های گرم و سرد برای دکوراسیون داخلی

- دسته‌بندی رنگ‌ها:

خوب در این قسمت می‌خواهیم به دسته‌بندی رنگ‌ها بپردازیم. به‌طورکلی می ‌توان رنگ‌ ها را  به دو دسته رنگ سرد و گرم در " دکوراسیون داخلی " تقسیم‌بندی کرد. رنگ‌ های گرم رنگ‌هایی هستند که شامل رنگ‌ های قرمز نارنجی زرد و غیره می‌باشند که باعث نوعی ایجاد هیجان و برانگیختن احساسات آدم‌ها و حتی ایجاد حس عصبانیت در آن‌ها می‌شوند و رنگ‌ های سرد نیز شامل رنگ‌های آبی بنفش و سبز می‌شوند. رنگ‌های سرد یا همان رنگ‌های خنک همواره همراه با آرامش هستند و باعث ایجاد فضای آرام و انتقال حس آرامش به اطرافیان خود می‌شوند. اما در کنار همین احساس آرامش ممکن است بعضی افراد احساس غم و اندوه داشته باشند و نتوانند بر اندوه خود فائق آیند. رنگ‌ها دارای دنیای بسیار عجیبی هستند و دارای انرژی و توانایی بسیار زیادی برای تحت تاثیر گذاشتن ما انسان‌ ها هستند. توانایی این را دارند تا به ما احساس آرامش و امنیت بدهند باعث ایجاد حس توانایی و تمرکز و آسایش لذت‌بخش در ما شوند. اما همین رنگ‌ها هم توانایی این را دارند که حس افسردگی به ما انتقال دهند و یا این‌که ما را دچار غم و اندوه کنند و انرژی ما را از ما گرفته و دچار کسالت کند. شاید مهم‌ترین نکته در هنگام انتخاب رنگ مناسب برای خانه و محیط کار خود این است که قبل‌ از این ‌که بخواهید به مد و سبک‌ های دکوراسیون توجه کنید و بر اساس مد های روز رنگی را انتخاب کنید مهم‌ترین و تنها این نکته را در نظر داشته باشید که فقط شما هستید که در آن‌ جا هستید و باید آن محیط را تحمل کنید پس بهترین انتخاب انتخاب رنگی است که به شما احساس خوبی بدهد و شما احساس خوبی نسبت‌ به آن رنگ داشته باشید نه این‌ که فقط طبق یک مد پیش بروید.

- نکات مهم برای انتخاب رنگ دکوراسیون داخلی:

اولین نکته‌ای که باید به آن دقت کنید این است که مکانی را که می‌خواهید رنگ‌آمیزی کنید شما در طول شبانه ‌روز چه مدت‌زمان در آن وقت می‌گذرانید و این‌که قرار است در آن‌جا چه کارهایی انجام دهید و بر اساس حال‌وهوایی که دارید و براساس فعالیت‌هایی که می‌خواهید در آن‌جا انجام دهید و تأثیری که از آن بگیرید می‌توانید رنگ مناسب را انتخاب کنید. براب مثال اتاقی که می‌خواهید در آن مطالعه کنید باید رنگی را انتخاب کنید که به شما آرامش بدهد و از انتخاب رنگ‌های تیره جیغ و رنگی که مورد علاقه شما نیست بپرهیزید. نکته دوم اینکه به ابعاد پنجره و نورگیری اتاق خود دقت کنید. تاثیر نور خورشید در زیباسازی فضای داخلی بسیار مهم است شما باید بدانید که نور خورشید به کدام قسمت از فضای داخلی شما بیشتر اثر گذار است یا در چه ساعاتی از شبانه‌روز که بستگی به موقعیت فضای شما دارد نورگیری خورشید بیشتر است. سومین مطلب که باز هم در انتخاب رنگ اهمیت دارد ابعاد اتاق شماست این که ببینید فضای اتاق و پذیرایی شما چه ابعادی دارد اگر فضایی که می‌خواهید رنگ کنید دارای ابعاد بزرگی است و علاقه‌مندید که آن را کوچک‌تر نشان دهید می‌توانید از رنگ‌های تیره‌ تر استفاده کنید و بالعکس اگر فضای کوچکی دارید و می‌خواهید که آن‌ را بزرگ‌ تر نشان دهید باید از رنگ‌ های روشن‌تر استفاده کنید. رنگ‌های روشن همیشه باعث می‌شوند که فضای شما بزرگ‌ تر دیده شود و رنگ‌های تیره و گرم باعث می‌شود که فضای اتاق و پذیرایی شما گرم‌ تر و دنج تر نشان داده شود. برخی از رنگ‌ ها در افراد تاثیر متفاوتی دارند به‌عنوان مثال یک رنگ می‌تواند در یک شخص احساس خوب و در شخص دیگر احساس منفی ایجاد کند ممکن است بعضی از رنگ‌ ها برای افراد یادآور خاطرات و احساسات شان باشد و هر شخص احساسات متفاوتی نسبت‌به آن رنگ داشته باشد مثلاً برای افرادی که روزگار سختی را گذراندند و عزیزان خود را از دست داده‌اند رنگ سیاه بسیار غم‌انگیز است این درحالی ا‌ست که شاید خیلی از افراد علاقه زیادی به استفاده از رنگ سیاه و مشکی در دکور منزل خود داشته باشند. همچنین رنگ‌ های دیگری مثل رنگ‌ های سفید و خاکستری قهوه‌ای سیاه نارنجی صورتی بنفش آبی سبز این رنگ‌ها جزء رنگ‌ های هستند که همگی ممکن است در افراد احساس‌ های متفاوتی ایجاد کند و هر شخص به یکی از این رنگ‌ ها احساس مطلوب و نسبت به همان رنگ احساس کاملاً منفی داشته باشد.

- استفاده از رنگ‌های ترکیبی در دکوراسیون داخلی:

 خوب همه ما می‌دانیم که پایه و اساس تمامی رنگ‌ها از سه‌رنگ آبی زرد و قرمز تشکیل می‌شود. شما می‌توانید با ترکیب این سه ‌رنگ هر رنگ دیگری را که می‌خواهید به وجود آورید اما ترکیب رنگ‌های دیگر این امکان را برای شما فراهم نمی‌ آورد و رنگ‌هایی مثل رنگ‌ های سبز نارنجی و بنفش از تلفیق رنگ‌ هایی مثل قرمز و آبی زرد و قهوه‌ای زرد و قرمز و قهوه به وجود می‌آیند. شاید شما هم نسبت به این‌موضوع اطلاعاتی داشته باشید و برای شما موضوعی ساده به‌نظر بیاید اما این دانش در طراحی و چرخه ‌های رنگی مختلف بسیار کارایی دارد. شما می‌توانید یکی از رنگ‌ های قرمز و زرد یا آبی را به ‌عنوان رنگ اصلی طراحی خانه و دکوراسیون خود استفاده کنید و بر اساس و رنگ‌ هایی که از این رنگ ایجاد می‌ شوند دکوراسیون خود را با هم از نظر رنگ ‌بندی ست کنید. موضوعی که باید مدنظر داشته باشید این است که رنگ‌ هایی که انتخاب می‌کنید باید به‌هم نزدیک باشند و در واقع متناسب بودن رنگ‌هایی که برای دیزاین خود استفاده می‌کنید بسیار مهم است. شما باید با رنگ‌ ها و ترکیب رنگ‌ها آشنا باشید تا بتوانید از تلفیق رنگ‌های مناسب، دیزاین زیبایی برای منزل خود به وجود بیاورید.

- استفاده از رنگ‌های تک ‌رنگ انتخابی پر طرفدار:

شاید با وجود تمام رنگ‌های مختلفی که شما در جهان رنگ‌ها می‌بینید استفاده از رنگ‌های ساده و حفظ سادگی آن‌ها در دیزاین داخلی می‌تواند مزیت بالای داشته باشد و شما می‌توانید از یک‌رنگ در تناژ مختلف برای رنگ‌آمیزی دیوارها و لوازمی که چیدمان می‌کنید استفاده کنید. مثلاً از چند رنگ در تناژ سفید تا خاکستری سفید تا طوسی استفاده کنید. طوسی پر رنگ طوسی کم ‌رنگ تر و در نهایت سفید و استفاده از این رنگ‌ ها در کنار هم می‌تواند آرامش عجیب به شما انتقال دهد. 

- استفاده از رنگ‌های گرم و سرد برای دکوراسیون داخلی:

افرادی که برایشان کسب آرامش از فضایی که در آن قرار می‌گیرند بسیار اهمیت دارد قطعا سعی می‌کنند از رنگ‌های سرد و گرم استفاده کنند زیرا این رنگ‌ها باعث ایجاد روحیه و انتقال حس مثبت به افراد می‌شود. از جمله رنگ‌های سرد می‌توان به رنگ آبی سبز و بنفش اشاره کرد و رنگ‌ های گرم نیز شامل رنگ زرد نارنجی صورتی و قرمز هستند. بعضی از رنگ‌ ها نیز خنثی هستند مانند رنگ‌ های سفید خاکستری مشکی این رنگ‌ ها رنگ ‌هایی هستند که در طراحی داخلی نقش بسیار مهمی دارند.

جمع‌بندی

خوب همراهان همیشگی ملک فوری در این مقاله سعی کردیم به انتخاب و شناخت رنگ‌ها برای دکوراسیون منزل خود اشاره کنیم. شاید جمع‌بندی که از این صحبت بدست آمد این‌گونه است که شما می‌توانید از رنگ سفید به‌عنوان رنگ اصلی دکوراسیون خود و دیوار ها و کف و قسمت‌های دیگر منزل خود استفاده کنید و از رنگ‌های دیگری که به آن علاقه دارید می‌توانید برای رنگ پرده‌ ها و کوسن‌ها و مبل‌ ها و همچنین لوازمی که جهت دیزاین و اکسسوری در نظر دارید، استفاده کنید. با ملک فوری بزرگ‌ ترین سایت خرید و فروش ملک در استان گیلان و کشور همراه باشید.

دیدگاه شما

Captcha

نظرات در مورد تاثیر رنگ در دکوراسیون خانه

برچسب ها : دکوراسیون داخلی طراحی خانه زهرا ابراهیمی