گابیون چیست معایب و مزایای آن

Advantages and disadvantages of gabions
ملک فوری یکشنبه 24 دی 1402 ارسال نظر

گابیون ها در واقع سبد های توری هستند که از جنس مفتول گالوانیزه آبکاری شده ‌است که از سنگ های تزئینی پر می‌شوند و به صورت‌ های مختلف مانند دیوار ها پله و غیره به کار می‌رود.

تبلیغات با قیمت مناسب

شاید بسیاری از افراد تابه‌حال اسم گابیون را نشنیده باشند. این سازه یکی از پرکاربرد ترین نوع‌های دیوار چینی محسوب می‌شود. گابیون ها در واقع سبد های توری هستند که از جنس مفتول گالوانیزه آبکاری شده ‌است که از سنگ های تزئینی پر می‌شوند و به صورت‌ های مختلف مانند دیوار ها پله و غیره به کار می‌رود. انعطاف ‌پذیری دیوار های گابیون بالا بوده و در محوطه ‌سازی بسیار کاربرد دارد در واقع گابیون‌ ها اشکال توری مانندی هستند که مقدار زیادی سنگ را در خود جا می‌ دهند و به شکل‌ های مختلف مربعی، مستطیلی، ال، صاف، دیوار، پله و غیره ساخته می‌شوند. این سبد های توری بیشتر به شکل شش‌ضلعی هستند که مقاومت بسیار بالایی دارند و در اندازه‌ های مختلف و رنگ ‌های متفاوت تولید می‌شوند. انعطاف‌ پذیری آن‌ها بسیار بالا بوده و در بسیاری از مناطق به‌عنوان دیوار های مقاوم سنگی به کار می‌روند جدای از بعد مقاومت و انعطاف ‌پذیری، دارای زیبایی و جنبه تزیینی نیز هستند که نوعی متفاوت در انواع دیوار چینی محسوب می‌شود. از گابیون‌ ها در ساخت‌ و ساز استفاده می‌شود و به دلیل مهم بودن این نکته باید در طراحی و ساخت آن بیشترین دقت را بکار برد و از مواد مناسب برای آن استفاده کرد کامیون‌ ها با سنگ ‌های بزرگ و بدون چسبندگی مانند سیمان و مصالح دیگر پر می‌شوند و باید دقت شود که دچار سستی یا خمیدگی و مشکلات دیگر در ساختار اجرایی آن نشوند که در مدت زمان استفاده باعث نشست یا دیگر مشکلات نشود. 

● فهرست این صفحه 
● نکات مهم در زمان اجرای دیوار های گابیونی
● گابیون‌ در چه مواردی کاربرد دارد؟
● مزایای استفاده از گابیون
● چند مورد از معایب دیوار های سنگی گابیون

- نکات مهم در زمان اجرای دیوارهای گابیونی:

هنگام اجرای دیوارهای گابیونی باید به ۲ نکته بسیار مهم توجه کرد. اولین نکته این‌که به دلیل استفاده سنگ در این باکس ‌های توری باید تمامی حفره‌ ها پر شوند و چون در ساخت این دیوار ها از سنگ‌ های بزرگ استفاده می‌شود باید تمامی حفره ‌های مابین سنگ‌ ها کاملاً پر شوند تا از ته ‌نشین شدن و از بین رفتن حالت در نظر گرفته برای دیوار جلوگیری شود. نکته مهم دیگر این‌ که باید به زاویه قرار گرفتن سنگ ‌ها نیز بسیار دقت شود تا از تغییر شکل دیوار ها جلوگیری شود.

- گابیون‌ در چه مواردی کاربرد دارد؟

گابیون‌ها در واقع دیوارهایی هستند که به دلیل ساختار ساده‌ای که دارند به‌راحتی اجرا و نصب می‌شوند و همچنین دارای زیبایی نیز هستند. از این دیوارها برای ساخت ساختمان‌ها و ویلاها نیز استفاده می‌شود. در بسیاری از کافی ‌شاپ‌ها، رستوران‌ها، باغ‌ها و‌‌ پارک‌ها شما به عنوان پله شاهد اجرای گابیون‌ها برای دکوراسیون خارجی  هستیم. همچنین در بسیاری از ویلا ها و مجتمع ‌های مراکز تفریحی شاهد طراحی میز و صندلی با استفاده از گابیون هستید. از مهم‌ ترین مکان ‌هایی که گابیون ‌ها در آنها استفاده می‌شوند در مقوله سد سازی، موج‌ شکن برای ساحل‌، مقاوم‌سازی بناهایی که حساس هستند، ایجاد دیوار های سنگی در بلوار ها و پارک‌ ها، برای پوشش ‌دهی کف آبراهه و ... به کار می‌رود. در راه‌ سازی در کنار کوه ‌ها برای مهار ریزش سنگ‌ ها، ایجاد دیوار های محافظ در قسمت احداث تونل ها، نما سازی ویلا ها و پارک‌ها، محوطه سازی‌های مجتمع‌ های مسکونی و تجاری و بسیاری موارد دیگر کاربرد دارد.

- مزایای استفاده از گابیون:

حال در این قسمت می‌خواهیم به مزایای این دیوار های سنگی محبوب و پرطرف ‌دار بپردازیم با  ملک فوری  بزرگ‌ ترین سایت خرید و فروش ملک در استان گیلان و در سطح کشور همراه باشید. این توری ها اختیاری هستند و شما می‌توانید بسته به مکانی که می‌خواهید این کار را طراحی و اجرا کنید، از مصالح مختلف مانند قلوه سنگ، سنگ‌ های بزرگ، سنگ‌ های تزئینی، سنگ‌های شیشه‌ای، رنگی و ... برای ایجاد جلوه‌ای زیباتر و لوکس‌تر استفاده کنید. از نکات مثبت دیگر اینکه از مواد کاملاً طبیعی در ساخت آن‌ ها استفاده می‌شود و همین امر موجب زیبایی محیط می‌شود. استفاده از مصالح کاملاً طبیعی در طراحی و دیزاین محوطه موجب ایجاد هماهنگی جالبی بین این مصالح و دیگر موارد موجود در محوطه می‌شود. نکته مثبت دیگر اینکه در این دیوار های سنگی از فلز و همچنین سنگ استفاده می‌شود که هر دوی این‌ها دارای دوام و مقاومت بسیار بالایی هستند پس در نتیجه این دیوار ها طول عمر بسیار بالایی دارند. ویژگی منحصر به‌ فرد دیگر  گابیون ها اندازه‌ های متنوع و انعطاف‌ پذیری بالای آن‌ هاست که قابلیت این را دارد که جدای از استفاده به ‌عنوان دیوار و حصار از آن‌ ها به ‌عنوان پله، صندلی، میز و بسیاری از موارد تزئینی دیگر استفاده کرد. گابیون ها به دلیل این ‌که از مواد طبیعی ساخته می‌شوند و داخل محفظه فلزی از موادی مثل چوب، سنگ و... به کار می‌رود سازگاری با محیط‌ زیست دارد و این‌که ضرر و زیانی برای محیط‌ زیست و طبیعت نخواهد داشت. نکته مثبت دیگری که می‌شود به آن اشاره کرد این است که نصب این دیوار های سنگی بسیار راحت و آسان است و از آنجایی‌که ریخت‌ و پاش ندارد و در هنگام ساخت، تخریب نمی‌شود در زمان کمی نصب می‌شود و نکته دیگر این‌که هم در زمان ساخت صرفه ‌جویی می‌کنید و هم نظر مالی اجرای دیوار های گابیونی بسیار مقرون به صرفه ‌تر از ساخت سایر دیوار ها می‌باشند زیرا از مصالح بسیار کمتری در آن استفاده می‌شود.

- چند مورد از معایب دیوار های سنگی گابیون:

افرادی که در زمینه ساخت‌ وساز فعالیت می‌کنند می‌دانند که هیچ محصول یا متریالی صد درصد کارایی مثبت نخواهد داشت تمامی محصولاتی که ساخته می‌شوند در بهترین حالت خود ممکن است نکاتی منفی داشته باشند و گابیون‌ها نیز مستثنی نیستند. حال می‌خواهیم با هم به ذکر چند مورد از معایب استفاده از گابیون‌ ها بپردازیم. یکی از اصلی ‌ترین معایب این دیوار های سنگی حجم انبوهی است که اشغال می‌کند و کارایی برای اجرا در محوطه ‌ها و حیاط هایی که دارای متراژ پایینی هستند، ندارد. نکته دیگر این است که گابیون ‌ها دارای سبک متفاوتی در معماری هستند و شاید مناسب برای اجرا در هر خانه با هر سبک نباشند و بسیار مهم است که به این نکته دقت شود که در موارد نادرست از آن استفاده نشود که در این ‌صورت موجب برهم ریختگی نظم خانه و ایجاد نا متقارنی در دیزاین خانه خود می‌شوید. نکته دیگر این‌که باید از مواد پر کننده مناسب استفاده کنید که کاملاً فضای داخلی را پوشش دهد تا مانع از نفوذ چیزهای مختلف به شبکه قفس شود.

دیدگاه شما

Captcha

نظرات در مورد گابیون چیست معایب و مزایای آن

برچسب ها : دکوراسیون خارجی تزئین زهرا ابراهیمی