تفاوت رابیتس و کناف چیست؟

What is the difference between Rabitz and Knauf
ملک فوری یکشنبه 24 دی 1402 ارسال نظر

 این روزها با روی کار آمدن متریال‌ های مختلف ما شاهد اجرای انواع متفاوتی از سقف‌ ها در مکان‌ های مسکونی و تجاری برای طراحی دکوراسیون داخلی هستیم

تبلیغات با قیمت مناسب

در گذشته برای ساخت خانه از مصالحی همچون سنگ ،گل و چوب استفاده می‌شد. بستگی داشت که خانه‌ای که دارید می‌سازید در کدام شهر یا منطقه ساخته شود. در مناطق گرمسیری معمولاً خانه‌هایی با سقف‌های گرد و یا سقف‌های تهرانی ساخته می‌شدند که معمولاً  کل مصالحی که در ساخت این خانه‌ ها به کار می‌رفت آجر و سنگ و خشت بودند. با گذر زمان و با پیشرفت علم شاهد روی کار آمدن انواع مصالح و متریال‌های مختلف برای ساخت خانه‌ ها و ساختمان‌ های قابل سکونت و همچنین تجاری شده‌ایم. امروزه برای انجام هر قسمت از خانه شما با مجموعه‌ای از مصالح و متریال‌ های متفاوت روبرو هستید که این تنوع مصالح باعث می‌شود تا شما انتخابی بهتر داشته باشید. حال می‌خواهیم با هم به بررسی این‌ موضوع بپردازیم که برای مسقف کردن سقف مکان مسکونی و تجاری خود بهتر است از چه متریالی استفاده کنیم. با ملک فوری همراه باشید.

● فهرست این صفحه 
- انواع سقف برای پوشاندن نمای داخلی سقف
 - مزایای رابیتس
- مزایای کناف

-انواع سقف برای پوشاندن نمای داخلی سقف:

 این روزها با روی کار آمدن متریال‌ های مختلف ما شاهد اجرای انواع متفاوتی از سقف‌ ها در مکان‌ های مسکونی و تجاری هستیم. این سقف‌ها شامل سقف‌های کناف، گچ‌کاری، چوب نراد، آرمسترانگ، رابیتس، سقف‌های کشسان، آسمان مجازی و دیگر موارد هستند که بسته به سلیقه هر فرد و بودجه‌ای که در نظر دارید می‌توانید بهترین انتخاب را داشته باشید. در این مطلب میخواهیم به تفاوت رابیتس و کناف بپردازیم.

-مزایای رابیتس:

رابیتس به ورقه ی شبکه‌ای گفته می‌شود که از جنس فلز است و در اندازه‌ های مختلف تولید می‌شود. یکی از ویژگی‌ های بالای ورق های رابیتس، مقاومت و کیفیت بالای آن‌ ها است. بطوری‌ که این ورق‌های فلزی ساده قابلیت تحمل فشار بالا را دارند و اینکه تحمل این فشار را در سراسر سطح ورق پخش کنند. از ورق‌ های رابیتس عمدتاً در صنعت ساختمان و ساخت‌ و ساز استفاده می‌شود و بیشتر برای مکان‌هایی که قصد انجام گچ‌کاری، سیمانکاری و همچنین حفظ و نگهداری ملات برای سنگ‌ کاری را دارند، استفاده میشود. طریقه اجرای آن‌ هم به این ‌گونه است که ابتدا میله ‌گردهایی در مکان مورد نظر نصب‌شده سپس رابیتس روی آن پیاده می‌شود و بعد از آن گچ‌کاری یا سیمان کاری بر روی رابیتس انجام می‌گیرد. رابیتس ها قابلیت اجرا برای دکوراسیون داخلی در مکان‌هایی مانند سقف خانه، سقف آشپزخانه و پذیرایی را دارند. این ورق‌های فلزی در صنعت ساخت ‌و ساز و ساختمان دارای جایگاه ویژه‌ای هستند و مخصوصاً برای ساخت نما و اجرای سقف‌های کاذب و اجرای دکور های داخلی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند. همچنین برای ساخت بوفه ‌ها و طبقه ‌بندی‌های مختلف در دکور می‌توان از آن ‌ها استفاده کرد. رابیتس ها در اشکال و اندازه‌ های مختلفی تولید می‌شوند که این تفاوت ظاهری باعث تفاوت در کاربرد آن‌ها می‌شود.

-مزایای کناف:

 خوب تا این‌ جای کار به توضیح رابیتس پرداختیم و الان می‌خواهیم در مورد کناف صحبت کنیم. اول ببینیم کناف چیست؟ کناف ها به تایل های گچی گفته می‌شود که با کاربرد های متفاوتی تولید می‌شوند. کناف ها در سه حالت کلی کناف سفید، کناف معمولی و کناف سبز تولید میشوند. کناف سبز ضد رطوبت و کلاف صورتی ضد حریق هستند. کناف های سفید شامل گچ برگ‌ هایی هستند که روکش کاغذی دارند. کناف سبز دارای کاربری ضد رطوبت هستند در ساخت آن‌ ها از الیاف ضد رطوبت استفاده می‌شود و در گچ برگ ‌های صورتی که ضد حریق هستند از الیاف ضد حریق استفاده می‌شود که هر کدام از این‌ها در مکان‌های متفاوتی قابل‌ اجرا هستند. از کناف سفید معمولاً در سقف خانه ‌ها و یا دکور دیوار ها استفاده می‌شود، از کناف سبز در مناطقی که رطوبت خیز هستند پر کاربرد ترند. معمولاً در شمال کشور و خطه ساحلی استان گیلان به دلیل رطوبت بالای هوا و برای جلوگیری از نم گرفتگی از کناف سبز استفاده می‌شود. از کناف های صورتی هم در مکان ‌هایی که دارای حرارت و دمای بالایی هستند  معمولاً برای سقف آشپزخانه‌ های صنعتی مانند شیرینی ‌پزی‌ها رستوران ها و یا نانوایی‌ ها استفاده می‌شود. البته همه این کناف ها قابلیت اجرا در همه مکان‌ ها را دارند اما طوری طراحی شده‌اند که قابلیت اجرا برای مکان‌های تخصصی را داشته باشند. حال به بیان چند مزیت میپردازیم. در سال‌های اخیر ما شاهد روی کار آمدن مدل ‌های مختلفی از متریال ها برای سقف بوده ایم اما کناف ها قابلیت اجرا بر روی هم سقف و هم دیوار را دارند و همچنین هزینه آن‌ها نسبت ‌به سایر متریال ها تقریباً کمتر است و دوام و زیبایی و تنوع طراحی آن با بقیه متریال ها قابل ‌مقایسه نیست. یکی از بهترین مزیت‌های کناف راحتی نصب آن است زیرا انجام و اجرای کناف دارای سر و صدای عجیب و غریبی نیست و نیاز به جوشکاری ندارد و تمامی اتصالات و زیرکار آن با پیچ انجام می‌شود. همچنین نسبت ‌به روش‌های قدیمی و سنتی مانند گچ‌ کاری و کاشیکاری که زمان زیادی برای اجرا می‌برد اجرای کناف دارای سرعت بسیار بالاتری بوده و نیازی به خشک شدن مواد و جوشکاری و خیلی از دردسر های دیگر روش‌های قدیمی را ندارد. شاید یکی از اصلی ‌ترین دلیل‌ های پر طرف‌ دار بودن کناف، قابلیت فرم پذیری بالای آن باشد. کناف ها از پنل های گچی تشکیل می‌شوند که قابلیت برش  بالایی دارند و خیلی راحت می‌توان آن را برش داد و به شکل‌های مختلفی که مدنظر دارید تبدیل کرد. پوئن مثبت دیگر کناف این است که شما هر رنگی که دوست داشته باشید می‌توانید بر روی آن ‌ها اجرا کنید. کناف ها قابلیت دارند بر روی آن‌ها از سنگ‌ های تزئینی و یا کاشی‌های تزئینی روی آن‌ها نصب کنید چون چسب پذیری بسیار بالایی دارند. همچنین از نظر اقتصادی نیز به ‌صرفه تر هستند و دور ریز این مصالح بسیار کم است زیرا با برش دادن این گچ برگ‌ ها قسمت‌های اضافه آن در جا های دیگر قابل‌استفاده است و دور ریز بسیار پایینی دارد که موجب صرفه ‌جویی در مصالح به ‌خصوص در قسمت سیمان و فولاد است در حالی‌ که در زمان اجرای مصالح مثل گچ، سیمان و بقیه شاهد دور ریز بسیار زیادی هستیم.

 

گردآورنده: زهرا ابراهیمی

دیدگاه شما

Captcha

نظرات در مورد  تفاوت رابیتس و کناف چیست؟

برچسب ها : تزئین دکوراسیون داخلی زهرا ابراهیمی