اصول و ویژگی های سبک اسکاندیناوی

Scandinavian design trends
ملک فوری شنبه 06 خرداد 1402 ارسال نظر

از انواع طراحی دکوراسیون داخلی، سبک اسکاندیناوی است که از بخش شمالی اروپا سرچشمه می گیرد و تداعی کننده برف، کوهستان، درخت و هوای سرد است و حس حس آرامش و ملایمت را در خانه ایجاد می کند

تبلیغات با قیمت مناسب

از انواع طراحی دکوراسیون داخلی، سبک اسکاندیناوی است که قصد داریم با این نوع سبک بیشتر آشنا شویم. سبک اسکاندیناوی از بخش شمالی اروپا سرچشمه می گیرد و تداعی کننده برف، کوهستان، درخت و هوای سرد است و حس آرامش و ملایمت را در خانه ایجاد می کند. دکوراسیون اسکاندیناوی در اوایل قرن بیستم شکل گرفت و به عنوان یک جنبش در طراحی مطرح شد. این سبک دکوراسیون که به آرامی در حال رشد بود در پنج کشور دانمارک، فنلاند، ایسلند، نروژ و سوئد شکوفا شد. در حالت کلی، سبکی مدرن و معاصر است که از سبک های سنتی فاصله ی زیادی دارد. در عین حال که سبک دکوراسیون اسکاندیناوی به زیبایی خانه توجه دارد، به روی کاربردی بودن، عملگرایی، مرتب بودن دکوریجات آن نیز متمرکز است. برای دکوراسیون به این سبک، باید سعی کنید در حد امکان فضایی ساده و بدون در هم ریختگی و شلوغی ایجاد کنید. سادگی سبک دکوراسیون اسکاندیناوی در دنیای امروز آن را بسیار محبوب و دوست داشتنی کرده است. در ادامه با " ملک فوری " همراه باشید تا اصول و ویژگی های این سبک را برایتان بازگو کنیم. 

● فهرست این صفحه 
● اصول و ویژگیهای سبک اسکاندیناوی
● اهمیت نورپردازی در سبک اسکاندیناوی
● اکسسوری های مرسوم در سبک اسکاندیناوی
● جایگاه عناصر طبیعی در سبک اسکاندیناوی
● لزوم رعایت سادگی و ظرافت در سبک اسکاندیناوی

- اصول و ویژگیهای سبک اسکاندیناوی:

هر سبکی دارای اصول منحصر به فرد است. در طراحی به سبک اسکاندیناوی اغلب از طبیعت تاثیر و الهام گرفته می شود که ایده های آن ترکیبی از اشکال طبیعی، انتزاعی و استفاده از عناصر طبیعی است. این سبک بر مینیمال بودن تاکید بسیار زیادی دارد و همین طور کاربردی بودن تمامی عناصری که در فضای داخلی وجود دارد. تجمل گرایی سنتی در این سبک جایی ندارد؛ زیرا این سبک به دنبال سادگی در فضای داخلی است. بنابراین افرادی که به تجمل‌گرایی علاقه مند هستند سبک دکوراسیون اسکاندیناوی برای آنها گزینه‌ی مناسبی نیست. زمانی که وارد فضای این سبک می‌شوید عناصر ملایم، پیچیده، ظریف و خیره کننده را خواهید دید. طراحان داخلی در طراحی فضا به این سبک به دنبال استفاده حداقلی از لوازم هستند. به عبارتی هر آن چیزی را که کاربردی نداشته باشد از آن صرف نظر می‌کنند. طراحان این سبک تمام اشیا و لوازم جانبی را با کارآیی و عملکرد بالا انتخاب می کنند. منسوجات گرم یک روش عالی برای ایجاد یک اتاق نشیمن اسکاندیناوی است که فضایی دنج، گرم و راحت را به خصوص در فصل زمستان برای علاقه مندان فراهم می کند. در واقع طراحان می‌خواهند، فضایی باز، روشن و تمیز را به وجود بیاورند. 

- اهمیت نورپردازی در سبک اسکاندیناوی:

در واقع به دلیل استقبال بالای این سبک از عنصر نور به سبک نوردیک نیز معروف گشته است. اگر به خانه‌ هایی که با طراحی اسکاندیناوی طراحی شده‌اند دقت کنید به طور معمول دارای پنجره های بزرگی هستند زیرا بیشتر خانه های اسکاندیناوی حداقل هفت ساعت در شبانه روز از نور روز بهره می برند و این پنجره‌ها برای آن با این ابعاد طراحی شده‌اند که به مقدار قابل توجهی نور طبیعی وارد فضا شده و حس شادابی و شور زندگی در فضایی که با نور طبیعی پر شده است در انسان ایجاد کند. پس در سبک طراحی اسکاندیناوی استفاده از نور طبیعی یکی از مهم‌ترین مواردی است که طراحان به آن توجه ویژه‌ای دارند به همین دلیل بسیاری از طراحان استفاده از نورپردازی مدرن با طراحی صنعتی مانند شمعدان های دیواری و آویز ها را نیز توصیه می کنند. البته استفاده از دیگر رنگهای ملایم و مات نیز از ویژگی مهم این سبک طراحی می باشد. رنگ‌هایی مانند خاکستری، سفید، کرم، آبی کمرنگ رنگهای معمول در این سبک هستند. به عبارتی این رنگ‌ها مهم‌ترین رنگ‌های طراحی اسکاندیناوی است. البته باید به این نکته اشاره داشت که استفاده از این نوع رنگ ها فضای خانه را خسته و کسل کننده نشان نخواهد داد، بلکه باعث می شود فضا بزرگ تر، ساده و بدون هرج و مرج به نظر برسد.

- اکسسوری های مرسوم در سبک اسکاندیناوی:

بیشتر کشورهای منطقه اسکاندیناوی دارای آب و هوایی با درجه حرارت بسیار سرد هستند، بنابراین استفاده از اکسسوری هایی  در طیف گرم در سبک اسکاندیناوی بسیار متداول است. در عین حال باید توجه داشت از آنجا که سبک اسکاندیناوی بر سادگی تأکید بسیار زیادی دارد باید دقت نمود که از به کارگیری تزئینات تجملی دور باشیم. در این سبک برای تزئین منزل می‌توان از آباژور های ساده، قاب عکس‌های ساده و گلدان‌های شیشه‌ای ساده استفاده کرد. نباید از این واقعیت دور بود که برای ایجاد احساس طراوت در هر محیطی وجود گل و گیاه یک ضرورت است. این ضرورت در سبک اسکاندیناوی نیز الزامی است. فضایی که در آن گل و گیاه طبیعی باشد به طور ناخودآگاه انسان احساس بهتری در آن محیط خواهد داشت. در حقیقت طراحان معتقدند كه گل های تازه در هر خانه اسكاندیناوی یک ضرورت است، پس خانه شما به هر سبکی طراحی شده باشد مناسب تر است گل و گیاه را به محیط خود اضافه کنید. 

- جایگاه عناصر طبیعی در سبک اسکاندیناوی:

یکی از ویژگی های سبک اسکاندیناوی طبیعی بودن آن است. در فضای طراحی اسکاندیناوی استفاده از چوب و فلز بسیار کاربرد دارد. مبلمان ها، میزها، المان‌های نورپردازی، نرده‌ها، دیوارکوب‌ها، همه این عناصر از چوب یا فلز و یا ترکیب این دو استفاده می‌شود که زیبایی منحصر به فردی به فضا می‌دهد. این عناصر روح محیط را زنده و جذاب‌تر می‌کند. استفاده از کفپوش های چوبی با رنگ روشن بسیار مطلوب این سبک است. در این سبک معمولاً کفپوش هایی که از درخت بلوط یا درخت گنجشک تهیه شده اند، استفاده می‌شود؛ اما می‌توان از هر کفپوشی که دارای رنگ چوبی روشن است استفاده کرد. طراحی داخلی اسکاندیناوی باعث می شود تا از عناصر چوبی نه تنها در کفپوش بلکه در مبلمان نیز استفاده کرد، بنابراین یک خانه به سبک اسکاندیناوی معمولا دارای مبلمان چوبی، صندلی و میز قهوه خوری چوبی است. به طور کلی مبلمان تأثیر مستقیم بر تمامی فضای یک محیط داخلی دارد. بنابراین انتخاب نوع مبلمان در نتیجه‌ی طراحی دکوراسیون داخلی بسیار مؤثر است. طراحان در طراحی فضای داخلی به سبک اسکاندیناوی از مبل‌های مدرن استفاده می‌کنند. مبلمانی ساده، براق و زیبا بهترین گزینه برای مبلمان هستند. به طور معمول با توجه به رنگ کف پوش‌ها از رنگ‌های روشن برای انتخاب مبلمان استفاده می‌شود. البته  پارچه‌هایی مانند چرم، پشم و کتان نیز برای ایجاد احساس راحتی و دنج بودن بسیار مورد استفاده این سبک طراحی قرار می گیرد. پتو نیز یکی از اصلی ترین لوازمی است برای استفاده در این نوع طراحی به شما کمک می کند، به همین دلیل خرید پتوهای پشمی که با رنگ سفید هماهنگ باشد در ایجاد حال و هوای کشور های اسکاندیناوی بسیار تاثیر گذار خواهد بود.

- لزوم رعایت سادگی و ظرافت در سبک اسکاندیناوی:

یکی از مهمترین ویژگی های طراحی داخلی اسکاندیناوی خلوت نگهداشتن فضا و جلوگیری از شلوغی و به هم ریختگی از اصول این سبک ظریف و پر طرفدار است. از آنجایی که مینیمال بودن جزء اصلی این سبک است هر آن چیزی که محیط را از بی نظمی به سمت نظم سوق دهد و در عین حال ساده باشند در این سبک استفاده می‌شود. شباهت بارز این سبک با سبک مینیمال نیز در همین است. در واقع اولین شباهت و وجه اشتراکی که میان این دو سبک دیده می شود، سادگی نهفته در آنها است. در هر دو سبک دکوراسیون داخلی مینیمال و اسکاندیناوی نوعی سادگی و آرامش دیده می شود چرا که این سبک ها از هرگونه تجملات به دور بوده و به همین ترتیب سادگی تبدیل به یکی از ویژگی های بارز این دو سبک شده است. بد نیست بدانید که دلیل این سادگی از بین بردن و یا حداقل کم کردن اختلاف طبقاتی میان قشرهای مختلف یک جامعه است پس در این سبک باید از تهیه هرگونه وسایل اضافی خودداری نمود.

دیدگاه شما

Captcha

نظرات در مورد اصول و ویژگی های سبک اسکاندیناوی

برچسب ها : تزیین دکوراسیون داخلی دیزاین