مزایا و معایب سازه فلزی

Advantages and disadvantages of steel structures
ملک فوری شنبه 06 خرداد 1402 ارسال نظر

ترکیب سازه فلزی از فلز و آهن موجود در طبیعت است که توسط دستگاه های صنعتی ورقه شده و شکل و فرم می گیرد. این نوع سازه از اتصالات پیچ و پرچی جوش به هم شکل می گیرد.

تبلیغات با قیمت مناسب

در ساختمان سازی و ساخت یک سازه که با هر نوع ویژگی بخواهد قابل استفاده قرار گیرد یعنی خواه یک ساختمان جهت سکونت باشد و یا یک سازه جهت کسب و کار و مغازه و... و... متریال ها و مصالح گوناگونی می توان استفاده نمود. انسان از نخستین روزهای حیات خود نیازمند ساخت بنا و سرپناه مانند آپارتمان بوده است. در قدیم در ساختمان سازی بیشتر از مصالح موجود در طبیعت مانند خشت و چوب استفاده می شده است. بطور مثال در خانه های روستایی از گل و خشک جهت دیوار کشی و پی ریزی و از چوب برای سربندی استفاده می شد. به مرور زمان و با چرخش چرخ های صنعتی انسان به دسته های جدید تری از متریال های ساختمانی دست پیدا کرد. وجود این دسته از مصالح با وجود تعدد در انواع و اشکال مختلف دارای محاسن و معایبی نیز بوده است. حال میخواهیم در دسته های متنوع از ابزار ها و مصالح ساختمانی توجه شما را به مصالح فلزی و سازه هایی که می توان با آن بنا نهاد جلب می نماییم. ابتدا باید بدانیم که ترکیب سازه فلزی از فلز و آهن موجود در طبیعت است که توسط دستگاه های صنعتی ورقه شده و شکل و فرم می گیرد. این نوع سازه از اتصالات پیچ و پرچی جوش به هم شکل می گیرد. 

● فهرست این صفحه 
● نوع سازه می توان از فلزات ساخت
● مزایای و ویژگی های مفید سازه های فلزی
● معایب سازه های فلزی

 

● نوع سازه می توان از فلزات ساخت؟

سازه های قاب : ساده ترین و در دسترس ترین دسته آن سازه های قاب هستند. قاب عکس های فلزی در اندازه های کوچ و بزرگ دیواری و رومیزی تقریبا در هر خانه ای موجود است.

۲_ سازه های معلق: سازه های معلق متشکل از هسته مرکزی و طرح های افقی در بالای بام ها می باشند که در ساختمانها قسمت هایی که مانند کابل و میله و یا صفحات فولادی معلق هستند را می توان به آن متصل نمود.

۳_سازه های پوسته ای: در ساختار بنا می توان از ورقه های نازکی با ساختار منحنی استفاده نمود که به آنها سازه های پوسته ای گفته می شود‌.

۴_سازه های خرپایی: خرپا اسکلت فلزی است که از ان به عنوان پوشش سقف استفاده می شود. قطعا این دسته از سازه ها هم دارای محاسن و استعاده مفید هستند و هم استفاده آنها و وجودشان در ساختمان سازی یک معایبی نیز دارد.

● مزایای و ویژگی های مفید سازه های فلزی:

- سازه های فلزی معمولا نسبت به سازه های بتنی حجم و فضای کمتری را اشغال می نمایند.
- نصب سازه های فلزی از سرعت بالایی برخوردار است یعنی زمان کمتری را جهت ساخت و نصب صرف می نماید.
- در زمان انفجار، سازه های فلزی واکنش منفی کمتری و کم خطر تری نسبت به بتن و ... از خود نشان می دهند.

1_ مقاومت و کیفیت بالا سازه های فلزی چون در هنگام نصب با دقت جوش داده می شود  و به جهت مقاومت و پولادی بودن جنس فلز طبیعتا از استحکام بیشتری برخوردار است. و به مرور زمان دچار فرسودگی و ترک خوردگی نمی شود.

2 _ از بزرگترین محاسن سازه های فلزی این است که شکل پذیری و تغییر شکل در فولاد و فلزات بیشتر است.

3 _ یکنواخت بودن فلز از دیگر محاسن آن است چرا که در کارخانه ها جهت تولید آن از مصالح و غالب یکنواخت استفاده می شود و لذا درصد خطا در آن کاملا پایین است.

● معایب سازه های فلزی

1- فلزات و آهن معمولا در مقابل آتش بیشتر میسوزند. به طور مثال می توان به تخریب شدید ساختمان مشهور پلاسکو اشاره نمود که در آن سازه های فلزی به کار رفته بود‌‌.
2- سازه های فلزی چون می بایست جهت حفظ و نگهداری از ضدزنگ و پوشش ضد حریق استفاده شود لذا برای نگهداری از هزینه بالایی برخوردار است‌.
3- با توجه به ضریب انبساط بالایی که فولاد دارد لذا ممکن است با تغییرات شدید حرارتی تغییر در شکل و ابعاد سازه فولادی دیده شود. اگرچه شاید گاها این تغییرات ملموس نباشد اما در هر صورت یک نقص بزرگ محسوب می شود. چرا که تغییرات فصلی بر انبساط و انقباض آن اثر گذار است.
4- از دیگر معایب این سازه این است که در زمان اجرا و ساخت قطعات فلزی سازه ایمنی محدودی وجود دارد. اجرای اسکلت فلزی کاری بسیار مشکل بوده و اجرا نمودن موارد ایمنی در آنها بسیار حائز است. در اخر باید گفت در انتخاب این نوع سازه ها سلیقه و انتخاب و همچنین  موقعیت مکانی و آب و هوا تاثیر دارد. البته میتوان به زیبایی و جذابیت این دسته از سازه ها نیز توجه ویژه نمود.

دیدگاه شما

Captcha

نظرات در مورد مزایا و معایب سازه فلزی

برچسب ها : ساختمان برج سازه اصطلاحات ساختمانی انواع ساختمان