کابینت ممبران برای طراحی دکوراسیون آشپزخانه

Membrane cabinet ideas
ملک فوری شنبه 06 خرداد 1402 ارسال نظر

کابینت ها یا همان گنجه های ایرانی یکی از اجزای آشپزخانه های ایرانی سنتی می باشند. یکی از این انواع کابینت ها کابینت ممبران است در واقع کابینت ها با جنسهای مختلف وجود دارند.

تبلیغات با قیمت مناسب

برای خریدی مقرون به صرفه و مورد پسند تان نیاز دارید تا آگاهی نسبی نسبت به خرید خود پیدا کنید. در مورد لوازم آشپزخانه که مورد استفاده بانوان ایرانی است این ضرورت بیشتر احساس می شود. یکی از این لوازم کابینت می باشد که بسیار پر استفاده است و  به یکی از اجزایی ناپذیر هر خانه تبدیل شده. کابینت آشپزخانه اولیه گنجه های ساخته شده از چوب، خشت و سفال بودند. واژه کابینت بر گرفته از یک لغت فرانسوی که به معنای یک نوع انبار مخفی به کار می رفته است. با این مقدمه در ادامه شما را با نوعی از کابینت به نام ممبران آشنا خواهیم کرد.

● فهرست این صفحه 
● کابینت ممبران را بشناسیم
● تفاوت کابینت ممبران با انواع دیگر
● انواع کابینت ممبران
● مزایای کابینت ممبران
● معایب کابینت ممبران 

- کابینت ممبران را بشناسیم

کابینت ها یا همان گنجه های ایرانی یکی از اجزای آشپزخانه های ایرانی سنتی بوده اند. یکی از این انواع کابینت ها کابینت ممبران است. در واقع کابینتی با جنسهای مختلف از جمله‌ ام دی اف، چوب یا نئوپان که با وکیوم روکش پی وی سی پوشانده می شوند البته غالبا متریال خام کابینت‌ های ممبران از جنس ام دی اف است. پس در اصل کابینت ممبران  به کابینتی گفته می‌شود که در آن از روکش ممبران استفاده شده باشد. امکان حکاکی بر روی کابینتهای ممبران آن را  به زیباترین و پر طرفدار ترین انواع کابینت ها تبدیل کرده و شمایلی اشراف گونه به آشپزخانه ها بخشیده است. همچنین می تواند آشپزخانه را زیبا و منحصر به فرد ساخته، بیشترین ظروف و لوازم برقی را در خود بگنجاند و به دلیل خاصیت انعطاف پذیری آن تمامی محیط آشپزخانه را پوشش دهی و بهینه سازی کند. 

- تفاوت کابینت ممبران با انواع دیگر:

در نوع طراحی کابینت ها باید گفت کابینت ممبران دارای طراحی های شلوغ و عمد تا کلاسیک است در حالی که کابینت های مدرن، ساده و  با اشکال منظم هستند. از جمله دیگر تفاوت ها، کابینت ممبران قفسه های فراوان، ویترین و محفظه های بسیاری برای جا گذاری ظروف دارد، در حالی که کابینت های مدرن ساده اند و تعداد طبقات و قفسه بندی آنها محدود است. کابینت های ممبران عمدتا مات هستند و در نورپردازی آنها باید از نور مرکزی یا چراغ های مناسب استفاده کرد ولی کابینت های مدرن براق و شفاف اند و امکان نورپردازی نیز دارند. کابینت ممبران از تنوع رنگی بالاتری برخوردار است اما عموما رنگ کابینت های مدرن یک دست و ساده است. در آخر باید این نکته را یاد آور شویم که برای نصب کابینت ممبران نیازمند سقفی بلند و فضایی بزرگ دارید اما کابینتهای مدرن این مشکل را ندارند. 

- انواع کابینت ممبران

در تهیه کابینت ممبران روال کار به این کار به این صورت است که بر روی‌ ام دی اف خام یا ام دی افی که با دستگاه سی ان سی ابزار زده شده است ابتدا چسب زده می‌شود و به کمک تکنولوژی مخصوص روکش ممبران برای روی آن وکیوم می‌شود. اما این نوع کابینت معمولا با نوع کلاسیک یکسان شناخته شده است در حالیکه کابینت ممبران می‌تواند هم به صورت کلاسیک و هم به صورت مدرن کار شود. در واقع اگر اگر بر روی یک ام دی اف طرح‌ های کلاسیک کار شود و بعد روکش ممبران شود طبیعتاً به آن کابینت کلاسیک میگویند و اگر به صورت ساده روکش شود می‌توان در کار دکوراسیون داخلی مدرن از آن استفاده کرد که دارای دو نوع طرح روکش است. نوع اول هم مناسب طرح ‌های کلاسیک و هم مناسب طرح‌ های مدرن است، اما روکش ‌های ضخیم ‌تر و براق نیز وجود دارد که مخصوص کابینت ممبران مدرن است. 

- مزایای کابینت ممبران

یکی از مهم‌ترین بخش‌های خانه، آشپزخانه است که هم در زیبایی خانه تأثیرگذار است و هم مکانی است که بانوان بیشتر اوقات خود را در آن می گذرانند. کابینت‌های دکور آشپزخانه از جنس‌های مختلفی ساخته می‌شوند و هرکدام از آن‌ها دارای مزایا و معایبی هستند. ممبران نیز دارای مزایا و معایب خاص خود می باشد که آنها را با هم بررسی خواهیم کرد. اول اینکه تنوع این نوع کابینت نسبت به بقیه جنس‌های کابینت بیشتر است. تنوع در طراحی داخلی، ساخت و حکاکی و برجسته سازی در کابینت آشپزخانه ممبران موجب گشته تا این سازه ها از محبوبیت بالایی در میان خانواده ها برخورار گردد. کابینت ممبران با استفاده از طراحی معرق و منبت که از هنرهای اصیل ایرانی می باشند زیبایی خاصی به خانه خواهد بخشید. همچنین  با تنوع رنگی بالای کابینت ممبران می توانید طرح دلخواه و منحصر به فرد خود را در خانه و آشپزخانه ایجاد کنید. از دیگر مزایای این نوع کابینت می توان به نگهداری آسان‌تر از آنها اشاره کرد. عدم نفوذ آب و رطوبت به لایه‌ های ام دی اف آن به نسبت بقیه کابینت ها اشاره کرد. برخلاف کابینت‌های چوبی که هرچند وقت یک ‌بار باید رنگ یا روغن شوند تا تازگی خود را نمایان سازند اما کابینتهای ممبران به خاطر روکش پی‌ وی‌ سی آنها لکه ‌ها به ‌راحتی از روی آن پاک می‌شوند و همیشه  تازگی خود را خواهند داشت. علاوه براین وقتی روکش به صورت یکپارچه بر روی‌ام دی اف می‌نشیند و دیگر جای درز و یا بندی موجود نیست آب به راحتی در آن نفوذ نکرده و در زمینه رطوبت و آب قوی ‌تر است. از همه مهمتر اینکه ام دی اف های معمولی برای محیط زیست مضر بوده و روکش های ملامینه آنها به مرور زمان بخار می‌شوند و می‌توانند مشکلات تنفسی خفیفی را برای کودکان و سالمندان ایجاد کنند اما روکش ممبران فاقد چنین مضراتی است.

- معایب کابینت ممبران

هر سازه ای در کنار حسن های زیادی که می تواند داشته باشد ممکن است دارای معایبی نیز باشد. کابینت ممبران نیز از این قاعده مستثنی نیست. اما شما می توانید با شناخت این معایب انتخاب و خریدی کاملا آگاهانه انجام دهید. در ادامه با ما همراه باشید تا در این زمینه اطلاعات خوبی به دست آورید. متاسفانه این نوع کابینت به نور و حرارت حساسیت بالایی داشته و امکان تغییر رنگ در آنها وجود دارد و اگر جنس چسب روکش مناسب و مرغوب نباشد در اثر مجاورت طولانی مدت با نور خورشید و یا حرارت امکان ضعیف شدن چسب وجود دارد. از دیگر معایب کابینت ممبران این است که جسام تیز به آن صدمه وارد می کنند و نسبت به اجسام تیز حساسیت دارد و در اثر برخورد یا کشیده شدن این اجسام امکان پاره شدن روکش وجود دارد و در صورت چنین اتفاقی باید هزینه و زمان زیادی را صرف تعمیر آن کرد. جالب است بدانید یکی از معایب کابینت ممبران ظرافت بالای طرح هاست زیرا اگر بعد از چند سال کابینت شما نیازمند تعمیر و یا ساخت مجدد درب آن باشد پیدا کردن طرح و رنگ متناسب با همان رنگ، بسیار دشوار می باشد زیرا بازار مدام با توجه به سلیقه مشتری تغییر می کند، مگر اینکه در ابتدای کار نوع روکش ممبران خود را از شرکت‌ های معتبر تهیه کرده باشید که بعد از گذشت چند سال امکان موجودی آن کد رنگ و طرح وجود داشته باشد. 

دیدگاه شما

Captcha

نظرات در مورد کابینت ممبران برای طراحی دکوراسیون آشپزخانه

برچسب ها : دکوراسیون داخلی انواع کابینت کابینت آشپزخانه طراحی داخلی چیدمان دکوراسیون آشپزخانه