سبک طراحی دکوراسیون داخلی ماکسیمالیسم

The art of designing maximalism interiors
ملک فوری شنبه 06 خرداد 1402 ارسال نظر

یکی از جالب ترین خصوصیات سبک ماکسیمالیسم این است که دست شما را در انتخاب و چیدمان وسایل مورد نظرتان باز گذاشته.

تبلیغات با قیمت مناسب

اگر با بعضی از اصول سخت گیرانه طراحی داخلی  میانه خوبی ندارید و ترجیح می دهید آزادانه تر عمل کنید، باید با سبک ماکسیمالیسم آشنا شوید. این سبک بر خلاف سبک مقابل خود یعنی مینیمالیسم به شما اجازه می دهد تا حد زیادی خود مختار و حتی سرکشانه عمل کنید و ترکیب های باور نکردنی و کاملا متمایز ایجاد کنید. ماکسیمالیسم با شعار تکثرگرایی و استفاده از حداکثر رنگ ها و طرح ها به تعریف اصول کاملا متفاوتی می پردازد و بسیاری از معیارهای سبک مدرن را زیر سوال می برد. به هر حال، اگر شما دوستدار سنت شکنی و ایجاد تمایز هستید، این سبک می تواند برایتان جذاب باشد. در سبک ماکسیمالیسم می توان به ترکیب چند طرح و رنگ پرداخت. شما با انتخاب این سبک می توانید وسیله دکوری مورد علاقه تان که شاید با دیگر لوازم منزل تناسبی نداشته باشد را در چیدمان منزلتان به کار بگیرید. خلاصه این که اگر این سبک را انتخاب کنید، محدوده انتخاب های تان وسیع تر خواهد شد و بسیاری از باید و نبایدها از سر راه تان کنار خواهند رفت. اگر به چنین رویکردی در طراحی دکوراسیون علاقه مند هستید، با ملک فوری همراه باشید و خصوصیات این سبک را دنبال کنید.

● فهرست این صفحه 
● لزوم جسارت در سبک ماکسیمالیسم
● الگوی رنگی در سبک ماکسیمالیسم
● از کجا شروع کنیم؟
● ماکسیمالیسم یعنی همه چیز در کنار هم
● لایه بندی چیدمانها در ماکسیمالیسم
● می توانید کلکسیونر شوید
● گالری درست کنید
● استفاده از کاغذ دیواری های نقش دار

- لزوم جسارت در سبک ماکسیمالیسم

تنوع و تکثر رنگ ها از خصوصیات اصلی این سبک است که باید مورد توجه قرار دهید بنابراین کسانی که می خواهند طبق سبک ماکسیمالیسم به طراحی داخلی بپردازند باید در انتخاب رنگ ها جسورانه تر عمل کنند. رنگ ها در این سبک از قدرت زیادی برخوردارند و دقیقا بر خلاف سبک مینیمالیسم که بیش تر با رنگ های خنثی و همچنین تعداد محدودی از آن ها سروکار دارد، رنگ ها در سبک طراحی ماکسیمالیسم عموما شاد و جسورانه انتخاب می شوند. همچنین سبکی در " دکوراسیون داخلی " که یک ضیافت واقعی از جذابیت‌ ها را در برابر چشمان بینندگان ترتیب می‌ دهد و وقتی‌ که به خوبی اجرا شود، منظومه‌ ای هیجان‌ انگیز و روح‌ بخش از رنگ‌ ها، در هم آمیختن نقش‌ ها و لایه‌ هایی از بافت‌ های گوناگون را در مقابل دیدگان شما می‌ گذارد. این روش، نوزایی طرح و رنگ در جهان خاکستری امروز محسوب می شود.

- الگوی رنگی در سبک ماکسیمالیسم

هیچ عنصر بصری به اندازه رنگ به‌ خصوص رنگی جاندار و پرمایه نمی‌ تواند نقطه مشترک بین اجزای مختلف یک ترکیب‌ بندی به وجود بیاورد. تکرار رنگ‌ ها در دو طرف محور فرضی فضا، چشم را از یک جزء به جزء دیگر هدایت می‌کند. باید توجه داشت که به دلیل وجود جزئیات و اجزای متعدد در این روش، هماهنگی رنگی بسیار مهم است. ترکیب کردن رنگ‌ها به‌ ویژه اگر از یک مایه رنگی باشند؛ مثلاً زرد یا یک مایه رنگ مشترک مثل انواع سبزها در میانشان باشد از ریسک کمتری برای طراحی برخوردار است. درعین‌ حال، انسجام رنگی و آرامش بصری خاصی به فضا می‌بخشد.  ممکن است رنگ‌ها کمی متنوع ‌تر باشند، در تعداد بیشتری استفاده شوند و پررنگ و کم‌ رنگ باشند؛ مانند نارنجی و صورتی روشن. باز هم در این دو رنگ، رنگ قرمز به عنوان پایه رنگی، مشترک است. همیشه به یاد داشته باشید که دو رنگ خنثای سفید و سیاه می‌توانند در کنار رنگ‌ های دیگر به کمک شما بیایند. در این شیوه هرچقدر که بخواهید می‌ توانید رنگی باشید.

- از کجا شروع کنیم؟

کار کردن با لایه‌ های مختلف از بافت، نقش و رنگ‌ ها و موفق عمل کردن در سخن آسان است اما نگران نباشید زیرا آزمون و خطا ناگزیر است. زیاد وسواس به خرج ندهید؛ زیرا هر مهارتی در طول زمان به شکوفایی می‌ رسد. پیگیر بودن شرط مهم این راه است. در این مورد می توانید به آثار طراحان دکوراسیون به نام رجوع کنید و آنها را بررسی و تجزیه و تحلیل نمایید. در مرحله شروع، لزومی به ترکیب تعداد زیادی از نقوش و رنگ‌ ها نیست. اگر سیاه و سفید و هم‌نشینی این رنگ‌ های مدرن برایتان جذاب است، با آنها شروع کنید. یک رنگ درخشان مانند نقره‌ ای یا استیل آبکاری شده در کنار آنها جلوه خوبی خواهد داشت. بیشتر اجزای دکوراسیون را با این رنگ‌ ها در نظر بگیرید. بعد به سراغ رنگ‌ هایی که دوست دارید بروید و از آنها برای تکمیل پالت رنگی‌ تان استفاده کنید. چنین فضایی به سبک اسکاندیناوی نزدیک می‌ شود، ولی تفاوت آن با شیوه طراحی ماکسیمال در تعدد رنگ‌ های استفاده‌ شده و لوازم بیشتر به‌ کار رفته در دکوراسیون است. فقط در انتخاب هر یک از اثاثیه و وسایل به سناریوی خود و داستانی که می‌ خواهید در دکوراسیونتان نمایش دهید، وفادار بمانید. هدف این شیوه طراحی در حقیقت در کنار هم گذاشتن جزئیات گوناگون و استفاده حداکثری از وسایلی گلچین‌ شده و اصیل است، نه لزوماً به معنای اجناس گران‌ قیمت، بلکه وسایلی که داستانی با خود دارند و همان داستان به آنها هویت می‌ بخشد. این اصالت می‌ تواند از فرهنگ‌ های دیگر و یا از سرزمینی دور و متفاوت آمده باشد. همین قدر که هماهنگی موضوعی، رنگی و یا بافتی با دیگر اجزاء داشته باشد کافی است. شاید گلچین کردن زمان‌ بر باشد، ولی به زحمتش می‌ ارزد. درنتیجه، هیچ‌ وقت هیجان خریدن یا تهیه کردن یک عضو جدید و اضافه کردن به دکوراسیونتان شما را ترک نخواهد کرد.

- ماکسیمالیسم یعنی همه چیز در کنار هم

یکی از جالب ترین خصوصیات سبک طراحی ماکسیمالیسم این است که دست شما را در انتخاب و چیدمان وسایل مورد نظرتان باز می گذارد. اگر این سبک را انتخاب کنید، می توانید با خیال راحت و فکری باز به خرید لوازم دکوری بروید و در هنگام انتخاب آن ها دغدغه ست کردن و در نظر گرفتن یک استایل یا تم خاص را از ذهن خود بیرون کنید. همچنین در هنگام چیدمان آن ها می توانید بدون توجه به کاربرد و تشابه ساختار یا رنگ، آن ها را کنار هم قرار دهید و به یک ترکیب باور نکردنی برسید که شاید درهیچ سبک دیگری قابل انتظار نباشد. در سبک ماکسیمالیسم هیچ مانعی برای زیاده روی در انتخاب طرح های مختلف وجود ندارد. شما می توانید چندین طرح را در کنار هم به کار ببرید، حتی اگر طرح های مورد نظرتان هیچ تناسبی با یکدیگر نداشته باشند. اصولا خصوصیات این سبک به گونه ای است که کثرت الگوها مورد نیاز است. این یعنی اگر یک دکوراسیون ماکسمالیست می خواهید، باید ماکسیمم تعداد الگو را در چیدمان منزل تان به کار بگیرید. بنابراین بدون حد و مرز انتخاب کنید و الگوهای متنوع را با هم ترکیب نمایید. شاید برای بعضی از شما جالب باشد که دو یا چند سبک را در کنار هم به کار بگیرید. این سبک می تواند نماینده ای از چندین سبک دکوراسیون باشد که ممکن است کوچک ترین شباهتی به یکدیگر نداشته باشند. شما می توانید عناصر کلاسیک، مینیمال و بوهمیان را کنار هم آورده و کاری کنید که حتی خودتان هم فکرش را نمی کردید.

- لایه بندی چیدمانها در ماکسیمالیسم

لایه بندی از اصولی است که در سبک ماکسیمالیسم معنای خاصی پیدا می کند. برای لایه بندی باید اول طرح ها و نقش های اصلی که بک گراند دکوراسیون هستند را انتخاب کنید. بعد از این که اصلی ها مشخص شدند، به سراغ جزییات بروید. نقش های الحاقی، رومیزی های تور، کوسن ها و پارچه های تزیینی و وسایل دکوری مثل گلدان، جاشمعی و مجسمه یا هر چیز دیگری که دیتیل محسوب می شود و کار چیدمان را نهایی می کند از دیگر مواردی هستند که لایه های بعدی را تشکیل می دهند و چیدمان را تکمیل می نمایند. 
 

- می توانید کلکسیونر شوید

جالب است بدانید اگر شما تا به حال یک کلکسیونر نبوده اید و هیچ وقت به جمع کردن لوازمی از نوع یا شکل خاص فکر نکرده اید، فرصت مناسبی است که یک کلکسیونر حرفه ای شوید. کلکسیون ساختن در سبک ماکسیمالیسم خیلی سخت نیست، چون می توانید هر وسیله ای را برای کلکسیون خود انتخاب کنید. برای مثال می توانید به سراغ ظروف و مجسمه ها بروید. البته در این میان می توانید دیگر لوازم دکوری را نیز به کار ببرید، چون همان طور که گفته شد، دست شما کاملا باز است.

- گالری درست کنید

این بخش جذاب یک طراحی داخلی است که می توانید گالری درست کنید. داشتن یک گالری روی یک یا چند دیوار از دیگر خصوصیات این سبک است. اگر می خواهید طبق ترندهای سبک تکثرگرا عمل کنید، یک گالری متشکل از انواع و اقسام تابلوها، قاب عکس ها و نوشته ها روی دیوار درست کنید. نکته جالب این است که لازم نیست قاب ها را با ترتیب یا الگوی خاصی به دیوار بزنید. می توانید یک الگوی نامنظم و حتی در هم ریخته انتخاب کنید و اندازه قاب ها را نیز در متنوع ترین حالت ممکن برگزینید. در واقع باید یک گالری بی قاعده با مدل های متنوعی از تابلو ایجاد کنید پس دست شما برای این طراحی بسیار باز است.

- استفاده از کاغذ دیواری های نقش دار

در طراحی به سبک ماکسیمالیستی اگر قرار است دیوارهای منزل خود را با کاغذ دیواری بپوشانید و ماکسیمالیستی هم فکر کنید، به سراغ گزینه هایی بروید که بیش ترین نقش و نگارها را دارند. مواردی که شلوغ و پر نقش و نگار هستند با اصول دکوراسیون به سبک ماکسیمالیسم بیش تر جور در می آیند. البته این را به خاطر داشته باشید که نباید همه فضای منزل را با کاغذ دیواری نقش دار بپوشانید. مسلما شما یک فضای بیش از حد شلوغ نمی خواهید. بهتر است یک یا دو سطح از دیوارها را به این کاغذ دیواری ها اختصاص دهید و بقیه را ساده در نظر بگیرید.
 

دیدگاه شما

Captcha

نظرات در مورد سبک طراحی دکوراسیون داخلی ماکسیمالیسم

برچسب ها : دکوراسیون داخلی طراحی داخلی تزیین