نقش گچ بری در دکوراسیون داخلی منزل

Plaster finishes for interior walls
ملک فوری دوشنبه 25 دی 1402 ارسال نظر

به هنر کند وکاری و طراحی های مختلف به وسیله ماده ای صنعتی به نام گچ بر روی دیوارها گچ بری و یا گچ کاری گفته می شود.

تبلیغات با قیمت مناسب

به هنر کند و کاری و طراحی های مختلف به وسیله ماده ای صنعتی به نام گچ بر روی دیوارها گچ بری و یا گچ کاری گفته می شود. در معماری داخلی یک ساختمان ظواهر سازه خیلی بیشتر در دید است و شاید در بیشتر مواقع پوسته یک ساختمان بیشتر از بافت اصلی آن سازه مورد توجه قرار گیرد. ملموس ترین بخش یک ساختمان دکوراسیون داخلی آن است و از میان دکوراسیون داخلی قابل دید ترین بخش آن دیوارهای داخلی هستند که در طراحی آن از انواع ایده ها و سبک ها استفاده می شود. به کار بردن کاغذ دیواری، طراحی های چوبی، آینه کاری های متنوع و... طرح های مختلفی هستند که در سازه های مدرن به ویژه استفاده بیشتری دارند. در این میان متداول ترین نوع طراحی دیوارها که عموما در بیشتر ساختمان ها دیده می شود گچ کاری و سفید کاری آن هاست که با نقش و نماهای متفاوت از جمله ساده و طرح دار و رنگ های مختلف سفید و یا رنگ های روشن و ملایم در آن استفاده می شود. میخواهیم به نقش گچ بری دیوارها در یک ساختمان بپردازیم.

● فهرست صفحه: 
انواع مختلف گچ بری دیوارها
طرح ها و ایده های گچ بری
روش های به کاربردن گچ بری ساختمان
تاثیر گچ بری دیوارها بر جذابیت ساختمان

انواع مختلف گچ بری دیوارها:

در اغلب ساختمان ها اعم از مسکونی، تجاری، تفریحی و ... گاهی تمام معماری داخلی دیوارها و یا حداقل بخشی از آن با گچ کاری انجام می شود.  انواع مختلفی از گچ بری ساختمان ها از جمله گچ بری پیش ساخته در طول تاریخ در تمام ساختمان سازی های تاریخی دیده شده است و امروزه نیز گاه از شیوه گچ کاری های نوین،گاه قدیمی و سنتی و در برخی مواقع نیز از ترکیب کلاسیک و مدرن استفاده می شود. 

طرح ها و ایده های گچ بری:

طرح های زمینه ای: این طرح ها نمونه های زیبایی دارند که وقتی روی دیوارها ستون ها و حتی سقف ها کار می شوند نمای فوق العاده چشم نوازی به دکوراسیون خانه می دهند.

طرح های حاشیه ای: این سبک برای گوشه های سقف یک ساختمان، ستونهای آن و یا در محدوده راه پله ها راهرو ها و یا پارکینگ مورد توجه قرار میگیرد.

روش های به کاربردن گچ بری ساختمان:

وقتی به پیشینه تاریخی نماهای گچ کاری شده در ایران و جهان می نگریم می بینیم که در طول زمان روش ها مدرن تر شده است و امروزه از دو روش برای اینجام این کار استفاده می شود.

روش دستی یا سنتی: یک گچکار کار آزموده که تمام زوایای کار را به خوبی می داند و اجرا می کند به کمک دست از گچ بری در سازه های سنتی و یا مدرن و جدید روز استفاده می نماید و استادانه نقش و طرح خود را بر دیوارها، سقف و ستون های ساختمان پیاده می نماید. خمیر لازم برای کار توسط دست تهیه شده و به کمک ابزار کار استاد گچ بری بر روی سازه پیاده می شود. در گچ بری مدرن عموما از بک رنگ و طرح به صورت تکرار‌شونده، روی سقف و دیوار گچ ‌کاری می‌شود.

گچ بری پیش ساخته: در این سبک طرح هایی که میخواهیم در دیوارها و ستون ها به کار رود از قبل به کمک ابزار و قالب های بزرگ کارخانه ها آماده شده و سپس به کمک چسب های مخصوص این کار در ساختمان نصب می شوند‌.

تاثیر گچ بری دیوارها بر جذابیت ساختمان:

در یک ساختمان شیک و تمیز وقتی بخواهیم طرح جذاب تری داشته باشد و از سادگی و یکنواختی خارج شود استفاده از گچ بری با طرح های مختلف طراحی را واقعا جذاب و چشم نواز می کند. حتی استفاده از رنگ های سنتی و اصیل مانند رنگهای فیروزه ای، لیمویی،طلایی، آبی آسمانی و... در میان گچ بری دیوارها طراحی ان را جذاب تر می نماید. امروزه با پیشرفت صنعت کارخانه ها این کار بسیار راحت شده است. شرکت های بزرگ طراحی وجود دارند که آلبومی از الگوها با طرح و رنگهای متعدد را در اختیار مشتریان خود قرار می دهند و پس از ثبت سفارش، در عرض چند روز سازه گچ بری شده را اماده برای نصب تحویل می دهند.  در بسیاری از خانه ها در ایده های جدید، به جای استفاده از مبلمان های بزرگ و صندلی های سلطنتی از گچ بری دیوارها استفاده می شود. طرح های هندسی و اسلیمی که در گوشه دیوارها استفاده می شود خود به تنهایی یک زوایه دید جذاب را ایجاد می نماید.

دیدگاه شما

Captcha

نظرات در مورد نقش گچ بری در دکوراسیون داخلی منزل

برچسب ها : دکوراسیون داخلی طراحی داخلی زهرا ابراهیمی