طراحی منظر در معماری به چه معناست

landscape design in architecture
ملک فوری دوشنبه 25 دی 1402 ارسال نظر

طراحی منظر مبحثی است که بسیاری از مهندسان و صاحبان و کار فرمایان به آن توجه دارند. اکثر افرادی که ملکشان دارای حیاط و محوطه است علاقه ‌مندند تا بتوانند از فضای موجود خود به بهترین نحو بهره ببرند

تبلیغات با قیمت مناسب

معماری منظر نوعی تخصص است که رشته هایی مثل علوم اجتماعی، فلسفه، ریاضی هنر و ... را در بر میگیرد، در واقع معمار منظر روی تمام ساختارهای بیرونی و انواع مصالح به کار رفته در ساخت و ساز اشنا است. در معماری منظر سعی بر این است که با در نظر گرفتن سلامتو اسایش و روان کیفیت زندگی را بالا برد و تنش ها را کاهش دهد. طراحی فضایی زیبا و اجرایی حیاتی با فضایی سرسبز یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که مهندسان طراحی و معماران به آن توجه دارند. جدا از این مبحث که ساخت یک ساختمان و طراحی و اجرای بنای زیبا برای مهندسان بسیار مهم است یکی از اساسی‌ ترین قسمت ها که در زیبا جلوه دادن بنای ساخته ‌شده تاثیر دارد داشتن فضا و محوطه باز زیبا و طراحی شده‌ است.

● فهرست بلاگ
● توجه به طراحی منظر برای داشتن فضایی زیبا
● نکاتی مهم در هنگام طراحی منظر
 توجه به ساعات گذران وقت در محوطه حیاط
● جمع بندی

توجه به طراحی منظر برای داشتن فضایی زیبا

طراحی منظر مبحثی است که بسیاری از مهندسان و صاحبان و کار فرمایان به آن توجه دارند. اکثر افرادی که ملکشان دارای حیاط و محوطه است علاقه ‌مندند تا بتوانند از فضای موجود خود به بهترین نحو هم از نظر زیبایی هم از نظر کارایی بهره ببرند. حال با ملک فوری بزرگ ‌ترین سایت خرید و فروش ملک همراه باشید تا با هم مسئله طراحی منظر را بیشتر بررسی کنیم و ببینیم افرادی که تمایل به اجرای طراحی فضایی زیبا برای محل زندگی خود دارند بهتر است چه نکاتی را مد نظر داشته باشند. وقتی‌که صحبت از طراحی منظر می‌شود بسیاری از صفحات به هزینه ‌های زیاد آن فکر می‌کنند معمولاً اجرای پروژه ‌های طراحی منظر با هزینه‌های بالایی همراه است اما اگر فرد کاربلدی باشید می‌توانید با استفاده و بکار بردن چند تکنیک و در واقع فوت کوزه‌گری از هزینه‌های خود کم کنید. با ملک فوری همراه باشید تا بعضی از این موارد و با شما به اشتراک بگذاریم. 

نکاتی مهم در هنگام طراحی منظر

توضیحاتی که می‌خواهیم به شما ارائه دهیم فقط بابت کم شدن هزینه‌ها نیست بلکه به شما کمک می‌کند تا بتوانید بهترین انتخاب و بهترین اجرا برای فضای باز خود داشته باشید و بتوانید بیشترین بهره‌وری را از محیط خود ببرید. با ملک فوری همراه باشید. فرقی نمیکند که شما بخواهید بنایی که در حال ساخت آن هستید برایش طراحی منظر انجام دهید یا این‌ که خانه یا مکانی که سال‌هاست در آن زندگی می‌کنید بخواهید با تغییر و تحولاتی در فضای محوطه آن انجام دهید. برای انجام هر کدام از این‌ ها شما باید مراحلی را بگذرانید. انجام طراحی منظر فرایند مهمی دارد که شما می‌توانید با مشورت گرفتن از متخصصان با کمترین هزینه و در کوتاه ‌ترین زمان پروژه خود را به اجراء برسانید. برای طراحی منظر به چند موضوع کوچک باید دقت کنید. اولین موضوع این است که شما دقیقاً می‌خواهید چه طرحی را به اجرا دربیاورید؟ باید به این موارد دقت کنید که می‌خواهید کجای فضای حیاط خود را تغییر دهید. اگر قصد دارید حیاتی که چندین سال است از آن استفاده می‌کنید تغییراتی در آن ایجاد کنید باید بیندیشید که چه لوازمی از آن را می‌خواهید نگه دارید؟ کدام قسمت‌های آن را می‌خواهید تغییر دهید؟ ایده‌هایی که در ذهن شما است را با متخصص خبره به اشتراک بگذارید. آیا علاقه دارید که از مبلمان و دکوراسیون داخلی در آن استفاده کنید؟ می‌خواهید فضایی طراحی منظر شما دارای درخت و گیاه هم باشد؟ موضوع دیگر این است که شما باید به فضای خود دقت کنید یعنی این ‌که ببینیم آیا حیات شما دارای پستی ‌و بلندی است؟ شیب دارد؟ و آیا نیاز است که هموار شود یا این‌ که علاقه ‌مندید با کاشت درختچه‌ها و دیگر متریال‌های فضا سازی از آن شیب ‌ها بهره ببرید. موضوع دیگری که مطرح است این است که شما برای طراحی منظر خود باید به یک موضوع اساسی دقت کنید. اینکه آیا تمایل دارید که همسایه‌ ها و خانه‌های اطراف به حیاط شما دید داشته باشند؟ یا اگر از نظر امنیت مشکل‌ دارید می‌توان از فنس ها استفاده کنید و یا اگر در محلی امن زندگی می‌کنید می‌توانید با استفاده از درختچه‌های زیبا به طراحی حصار بپردازید. 

 توجه به ساعات گذران وقت در محوطه حیاط

موضوع دیگر اینکه حتما به این فکر کنید که شما تمایل دارید از این فضا در چه ساعتی از شبانه ‌روز استفاده کنید؟ آیا مایلید که صبح ها، عصرها و یا شب‌ها در این حیات وقت بگذرانید؟ اگر برنامه و روال زندگی شما طوری است که بیشتر در ساعات شب امکان استفاده از فضای سبز برایتان امکان پذیر میباشد باید به فکر طراحی آلاچیق، اجرای سیستم گرمایشی و سرمایشی، مبلمان و غیره نیز باشید. همچنین نورپردازی نیز بسیار مهم است. مطلب دیگری که باید به آن دقت کنید این است که ببینید فضایی که می‌خواهید طراحی کنید برای استفاده چند نفر است؟ آیا فقط برای مصرف و استفاده خودتان و اعضای خانواده است و یا این ‌که شما جزو افرادی هستید که دوستان زیادی دارید و مهمانی‌های دورهمی را در خانه خود می‌گیرید؟ اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که پایه برگزاری دورهمی‌های دوستانه و خانوادگی هستید باید فضای کافی برای محل نشیمن و نشستن را در نظر بگیرید. در نظر گرفتن فضایی مثل باربیکیو یا کباب ‌پز نیز می‌تواند برای بسیاری از ایرانیان جذاب باشد. 

جمع بندی

بحث طراحی منظر بحثی کاملاً تخصصی است و در این مطلب نمی‌گنجد. اگر شما علاقه‌ مندید که به طراحی فضای سبز برای منزل خود بپردازید پیشنهاد می‌کنیم حتما با متخصصان این حرفه مشورت داشته باشید.

دیدگاه شما

Captcha

نظرات در مورد طراحی منظر در معماری به چه معناست

برچسب ها : معماری ساختمان سازی