همه چیز در مورد سند وکالتی

What is a power of attorney and how to convert a power of attorney
ملک فوری دوشنبه 25 دی 1402 ارسال نظر

اسم وکالت نامه برای همه ما آشنا است که برای انجام اعمال حقوقی به شخصی اعطا می گردد تا پیگیری های لازمه را انجام دهد اسناد وکالتی هم بیانگر همین موضوع می باشد.

تبلیغات با قیمت مناسب

در دنیای امروز و با رونق بازار خرید و فروش وقتی وارد دنیای خرید و فروش معاملات بزرگی مانند معاملات ملکی، معاملات خودرو، معاملات ارزی و از این دست معاملات در سطح کلان می شویم میبینیم که تمایل به انعقاد عقد قراردادها و بسته شدن تعهدات بیشتر شده است. امروز قصد داریم به تعریف اسناد وکالتی انواع و حاشیه های متصل به آن بپردازیم.

فهرست مطلب :
● سند وکالتی چیست
● معایب و عواقب اسناد وکالتی
● مشکلات مهم در اخذ سند وکالتی 
● مدارک مورد نیاز در تبدبل سند وکالتی

سند وکالتی چیست

یک وکالت متشکل از شخص وکیل، موکل و اسناد وکالتی فی ما بین می باشد.‌ شما در وکالت نامه ها حتما مشاهده نموده اید که فرد موکل در خصوص بخشی از امور کاری و یا اموال و دارایی های خود طی یک سند مکتوب و قانونی مواردی از امور را به فردی کار آزموده و امین در این حوزه واگذار نموده و در اصطلاح به دو وکالت می دهد و فرد وکیل طی مفاد وکالت نامه به طور رسمی و قانونی مختار است امور مربوطه را به سلیقه خود اجرا نماید. در اسناد وکالتی که مربوط به املاک و خودرو می شود مابین شخص خریدار و فروشنده یک ملک یا خودرو قراردادی منعقد می شود تا یک طرف مقدمات و یا موانع موجود برای انتقال را پشت سر گذاشته و ملک یا خودرو را به شخص دیگر انتقال نماید. حال با ذکر یک مثال در این مبحث آن را بیشتر شرح میدهیم. شاید دیده باشید که برخی از املاک سند دار ممکن است در زمان خرید و یا ساخت نیاز به وام بانکی داشته باشند و در این صورت در رهن بانک باشند. یا یک ملک تجاری دارای بدهی مالیاتی باشد. حال در زمان فروش و اتتقال چنین املاکی پس از بیان این موارد به شخص خریدار و انجام توافقات و رضایت، در زمان معامله چنین املاکی معمولا متداول است که شخص فروشنده به فرد یا افراد خریدار طی وکالت نامه ای این اختیار را می دهد تا پس از اتمام اقساط بانکی و یا پرداخت مالیاتی نسبت به انتقال سند به فرد خریدار اقدامات لازم را انجام دهد.

معایب و عواقب اسناد وکالتی

حتما واگذاری اسناد وکالتی علاوه بر ویژگیهای مفیدی که در تسریع کار دارد عواقبی را نیز ممکن از باخود به همراه داشته باشد. 
اگر بخواهیم به طور مختصر به این معایب اشاره کنیم بیشتر مشکلات در زمانی اتفاق می افتد که فرد واگذار کننده یا فرد خریدار که وکالت به او انتقال یافته است، از حیات ساقط شوند و یا دچار بیماری حاد مانند جنون و یا فراموشی و هر مشکل روحی و روانی دیگر که ادامه کار را مختل می نماید گردند. در زمان بروز چنین رخدادهایی قرارداد متعقد شده به طور قانونی فسخ می شود و باطل است. حال اگر در این بین پولی از طرف خریدار به فروشنده پرداخت شده باشد مسلما برای دریافت آن فرد وکیل یا همان خریدار دچار بحران بزرگی می شود.

مشکلات مهم در اخذ سند وکالتی

یک از شیوه های مهم در مواجه با بروز چنین مشکلاتی این است که خریدار یا همان وکیل یک مبایعه نامه با شخص موکل در یک دفترخانه اسناد رسمی امضا کند در این صورت در زمان اتفاق بحران های مذکور اگرچه وکالت نامه مختل می شود اما مبایعه نامه ثابت است و درواقع جنبه تضمینی دارد. البته باز هم شخص وکیل جهت احقاق حق خود مجبور به پرداخت هزینه می شود اما با خاطر آسوده مراحل وکالت را می گذراند‌. پس از تنظیم مبایعه نامه در دفتر ثبت از زمانی که این مبایعه نامه امضا می شود شخص وکیل به عنوان مالک محسوب می شود و فرد فروشنده حتی امکان تقلب و واگذاری ملک به خریدار دیگر را نیز نمی تواند داشته باشد. در اینصورت از بروز  جرم انتقال مال به غیر نیز به راحتی جلوگیری می شود.

مدارک موردنیاز در تبدیل سند وکالتی

سند مالکیت ملک تبدیل نمودن سند وکالتی به سند قطعی می بایست مراحلی را طی کند تا کار به نقطه اتمام برسد. البته کار سخت و زمان بری نیست اما جهت قانونی شدن مالکیت لازم الاجرا است.

۱_ مدارکی که مبنی بر مالک بودن شخص فروشنده (موکل) بر ملک می باشد. به طور مثال میایعه نامه انتقال قبلی یا تقسیم‌ نامه یا گواهی انحصار وراث

۲_ پایان کار ساختمان دریافتی از شهرداری (نکته مهم ، پایان کار برای بناهایی که قبل از سال ۱۳۴۹ احداث شده‌اند ضروری نمی باشد.)

۳_ داشتن مفاصا حساب دارایی (درصورتی که ملک تجاری باشد)

۴_ داشتن مفاصا حساب شهرداری (شامل عوارض نوسازی و پسماند)

۵_ دریافت استعلام از اداره ثبت

۶_ از همه مهمتر داشتن شناسنامه و کارت ملی

در پایان متذکر می شویم که تمام این مراحل می بایست به صورت قانونی و با حسن اجرای کار و اعتماد طرفین صورت گیرد. در اینصورت قطعا فواید مطلوبی حاصل خواهد شد. برای مشاهده بیشتر مطالب در زمینه حقوقی  می توانید به صفحه حقوقی و اداری سایت ملک فوری مراجعه نمایید.

دیدگاه شما

Captcha

نظرات در مورد همه چیز در مورد سند وکالتی

برچسب ها : اصطلاحات حقوقی سمانه یوسفی