صفر تا صد خرید قولنامه‌ ای

Important points about the charter house
ملک فوری دوشنبه 25 دی 1402 ارسال نظر

توجه داشته باشید که از نظر حقوقی چیزی به نام قولنامه نداریم. در واقع وقتی از خرید و فروش خانه حرف می‌زنیم و کلمه قولنامه مطرح می‌شود، منظور همان مبایعه نامه است.

تبلیغات با قیمت مناسب

قولنامه برای خرید یک خانه خوب حال ویلایی باشد یا آپارتمانی، قدیمی باشد یا نوساز و کلید نخورده یکی از نکات مهمی که می بایست دقت نظر داشت مدارک و الحاقات اسناد و مدارک مربوط به آن ملک است. چون خرید خانه در زندگی فرد به تعداد محدودی اتفاق می افتد یعنی به دین منظور که انسان در طول زندگی خود ممکن است فقط یکبار و یا نهایت به تعداد انگشت شمار خانه خود را تعویض نماید نباید اجازه دهد تجربه کم در این امر نکات مهم خرید خانه را از چشمم مغفول نگه دارد و لذا می بایست دقت صد در صد در کار را همراه داشته باشد. حتی می تواند در این امر از یک مشاور و کارشناس امین و زبده کمک بگیرد. حال بطور تخصصی تر به مبحث اسناد و مدارک یک ملک خوب و بدون دردسر می پردازیم. مدارک مربوط به یک ملک یا به شکل سند است که آپارتمان با سند تگ برگ، سند منگوله دار یا همان دفترچه ای، سند شش دانگ و... است و نیز شامل نسق یا مبایعه نامه می شود. به مبایعه نامه در اصطلاح عامیانه تر قولنامه می گویند. اگرچه اعتبار و ارزش ملکی سند بیشتر و مستحکم تر است اما گاه میبینیم به دلیل پیگیری نکردن جهت دریافت سند ویا بخاطر هزینه هایی که طی این مراحل صرف می شود و... افراد به همان قولنامه یا نسق اکتفا می کنند.

فهرست مطالب:
 قولنامه چیست؟
● آیا املاک قول نامه ای قابلیت معامله دارند؟
● نکات مهم یک قولنامه صحیح 
●  نکات لازم در هنگام بستن عقد قولنامه 

قولنامه چیست؟

قولنامه از نظر لغوی قولنامه به معنای بستن عهد و پیمان یا قرار داد است. شاید به عنوان یک حکم قانونی در کتب قانون ما درباره این دست مدرک سخنی به میان نیامده اما چون خرید قول نامه از دیرباز در تاریخ خرید و فروش املاک در زمان اجداد و پیشنیانمان امری مرسوم بوده لذا به عنوان یک قانون نانوشته کاملا محکمه پسند است. در میان عرف و عموم جامعه ما قولنامه همانند سند جایگاه مقبول و قانونی دارد. قولنامه مدرکی رسمی و قانونی از یک ملک است که در بیشتر مواقع به صورت دستی از طرف صاحب اصلی ملک پر و امضا می شود.

آیا املاک قول نامه ای قابلیت معامله دارند؟

آن دسته از املاک که در دفترخانه های رسمی قابل انتقال سند نیستند یعنی سندی ندارند که انتقال داده شود به شکل قولنامه ای پای میز معامله می آیند. داشتن خلافی برای ساختمان در قسمت های مختلف یک سازه همچون عدم جانمایی اصولی پارکینگ برای واحدها، ساختن یک واحد در طبقه همکف، پیشروی بیش از حد یا ساخت طبقه غیر مجاز و مواردی از این قبیل موجب می شوند که ملک شرایط کافی برای دریافت سند را پیدا نکند. البته عواملی مانند قرار گرفتن در طرح های شهرداری (از جمله بافت فرسوده، تعریض خیابان و ...) وجود دارند که در نهایت ملک مورد نظر باید تخریب شود. همچنین اگر در زمین هایی با کاربری هایی مانند باغی تجاری زراعی ویا هر نوع کاربری غیر مسکونی شخص اقدام به خانه سازی نماید خلاف قانون بوده و نمیتواند برای خانه خود مجوز و سند بگیرد.

نکات مهم یک قولنامه صحیح

مسلما قولنامه باید مانند سایر مدارک ویژگی های درستی داشته باشد که چه در عرف و چه در چارچوب قانون بدون تجاوز در حریم بوده و جایگاه اعتبار اعلا داشته باشد در اینصورت می توان به راحتی یک ملک قولنامه ای را خرید و فروش نمود. واما ویژگی های مهم در یک قولنامه شامل موارد ذیل می باشد: در ابتدا باید بدانیم اگرچه قولنامه در کتاب های قانون جایگاه مشخصی ندارد اما به دلیل پذیرفته شدن در عرف و قدمت تاریخی جایگاه معتبری دارد و کاملا قابلیت استناد به شیوه قانونی دارد. نکته دوم اینکه نوع تعهد در قولنامه از نوع تعهد به انتقال ماک و سند در آینده است.‌ باید طرفین قرارداد این را بدانند که می بایست شرایط قرارداد را برای انعقاددر آینده فراهم آورند.یگی از راه های معتبر نمودن قول نامه ها این است که در یک قرارداد کامل و بی تقص از نوع مدارک قولنامه ای بهتر است حتما هنراه قولنامه یک مبایعه نامه نیز بین طرفین قرارداد نوشته شده و امضا گردد.

نکات لازم در هنگام بستن عقد قولنامه

در ابتدا از صحت کار مشاور املاک مورد نظر استعلام شود. سپس در هنگام بستن قرار داد تمام اسنادی که به امانت به مشاور سپرده می شود به طور مکتوب در همانجا ثبت و درج شود.

در هنگام خرید املاک ورثه ای گواهی انحصار وراثت حتمل رویت گردد.

مشخصات ملک خریداری شده با مشخصات مندرج در برگه مطابقت داده شود.

در صورت استفاده از چک در هنگام خرید حتما دقت به تضمینی بودن چک نمایید و تمام شماره های چک در برگه حل شود.

با وجود تمام این توضیحات باید گفت در خرید و فروش خانه قولنامه هیچ شک و شبه ای وجود ندارد و می توان با یک استعلام ساده با اطمینان خاطر اقدام به خرید ملک قول نامه ای با قیمت مناسب تر و پایین تر نسبت به املاک سند دار نمود‌.

دیدگاه شما

Captcha

نظرات در مورد صفر تا صد خرید قولنامه‌ ای

برچسب ها : سمانه یوسفی