آرت دکو بیانگر چیست؟

Art Deco decoration style
ملک فوری دوشنبه 25 دی 1402 ارسال نظر

در مورد دکوراسیون آرت دکو چقدر می دانید؟ آرت دکو یک سبک هنری در معماری محسوب می شود از جمله هنرهای تجسمی و طراحی می باشد و در این سبک اشکال هندسی دقیق و رنگ های روشن با طراحی های زینتی و گران بها است.

تبلیغات با قیمت مناسب

آرت دکو یکی از برجسته ترین سبک های تزئینی طراحی دکوراسیون داخلی منزل در قرن بیستم است که مخفف و کوتاه شده کلمه آرتس دکوراتیفس برگرفته از نمایشگاه بین المللی هنرهای تزئینی و صنعتی مدرن است که در شهر پاریس و در سال ۱۹۵۲ برگزار شد.

فهرست مطالب:
تاریخچه سبک آرت دکو
خصوصیت اصلی سبک آرت دکو
نور پردازی در سبک آرت دکو
درخشندگی راز سبک آرت دکو
مبلمان مناسب در سبک آرت دکو

تاریخچه سبک آرت دکو

آرت دکو که از آن با نام‌های جاز مدرن یا مدرن یاد می‌شود برای اولین بار در دوران بین جنگ های جهانی اول و دوم به عنوان سبکی الهام بخش در طراحی، ادبیات، مد، معماری گسترش پیدا کرد و در اواخر دهه 1920 و  اوایل دهه 1930 میلادی به اوج خود رسید. پس از اتمام جنگ جهانی دوم این هنر به عنوان یک سبک تزئینی و گران‌ قیمت تقریبا کنار گذاشته شد و در نهایت در سال ۱۹۸۰ مجددا فعالیت خود را آغاز کرد. آمریکا نیز به عنوان دومین بستر مهم برای پیشرفت این سبک گران‌ قیمت محسوب می شود و تقریباً در اکثر شهرهای آمریکا دست کم یک ساختمان بزرگ با این سبک ساخته شده است.

خصوصیت اصلی سبک آرت دکو

این سبک گران ‌قیمت تلفیقی از استفاده از اشکال هندسی بسیار دقیق، جسورانه با ترکیب رنگی روشن است که برای مبلمان خانه، مبلمان اداری، لوازم تزئینی داخل منزل یا محل کار و چیدمان منازل و شرکت‌ها به کار می‌رود. در واقع این سبک روی ظاهر و شکل تاکید خاصی دارد و زرق و برق و لوکس بودن را وجه تمرکز خود قرار می دهد. به همین دلیل گران قیمت و تجملاتی بودن این سبک بخصوص در سینماها، کشتی‌های مسافربری و برج‌های بلند بسیار رایج است. اشکال هندسی در سبک آرت دکو در این سبک تمایل بیشتری بر استفاده از فرم‌ های هندسی شکسته ای است که توجه بینندگان را جلب و چشمان را خیره کند. بنابراین الگو و نقش هایی که شامل شکل ها و خطوطی مانند مثلث، ذوزنقه، خطوط زیگزاگ ودندانه دار هستند بسیار مناسب خواهند بود. استفاده از اشکال خاص در اندازه بزرگ و سپس دیگر اشکال در اندازه های کوچک تر، به عنوان شکل مکمل در کنار آنها به کار می روند. داین سبک با تاکید بر فلزات، سطوح براق و درخشان، فضای خانه دارای جلوه ای پر زرق و برق و تجملاتی می شود. طراحان سبک آرت دکو به شدت به فلزات برنز، فولاد و نیکل متکی هستند و می توان گفت این سطوح براق به عنوان تاکید و تم رایج این سبک بوده و همه چیز در این سبک درخشش است. ایجاد تقارن در این نوع اشکال نیز بسیار حائز اهمیت است و ایجاد تقارن از دیگر عناصری است که در این سبک بسیار پرکاربرد می باشد.

نور پردازی در سبک آرت دکو

نورپردازی در این سبک اهمیت به سزایی دارد و از مهم ترین اصول در طراحی داخلی و دکوراسیون، انتخاب ترکیب رنگ مناسب می باشد. رنگ های موجود در این سبک بسیار غلیظ ، برجسته و متنوع هستند. رنگ های براق و سیر؛ زرد، قرمز، سبز، آبی و صورتی که به خوبی با نقره ای، سیاه و کروم مخلوط می شوند. ولی اگر رنگ ملایم تری می خواهید داشته باشید، طیف رنگ های کرمی و بژها را که معمولا در اتاق ها مورد استفاده هستند، انتخاب کنید. به عنوان مثال می توانید از رنگ های خنثی مانند بژ، قهوه ای مایل به زرد، خاکستری، سیاه، سفید و نقره ای به عنوان رنگ غالب و در کنار این رنگ های خنثی، از رنگ های جسورانه ای مانند قرمز، بنفش، نارنجی، آبی، سبز، زرد و طلائی به عنوان رنگ وسایل و دکوریجات استفاده کرد. همچنین در این سبک می توان از ترکیب رنگ های متضاد مانند سفید و سیاه نیز استفاده کرد. در واقع سیاه و سفید پالت ویژه این سبک طراحی است و با ظاهری کلاسیک، ظریف و مانا  تداعی گر شاخصه اصلی آن است.

درخشندگی راز سبک آرت دکو

این سبک دکوراسیون داخلی برای ایجاد فضایی لوکس و درخشان در منزل شما طراحی شده است. لذا استفاده از سطوح و پوشش های لوکس و براق فلزی در مبلمان و دکوریجات خانه جزء لاینفک این سبک است. بنابراین اغلب این پوشش ها و سطوح از جنس برنج، کروم و دیگر فلزات براق، همچنین دکوریجات آنتیک و لوکس مانند ساعت های فرانسوی، رادیو و قاب عکس های وینتج، گلدان سرامیکی و تابلوهای نقاشی از هنرمندان معروف می باشد. البته میزان استفاده از هریک از این خصوصیات بستگی به رویکرد شخصی و سلیقه شما دارد. استفاده از آینه نیز یکی از عناصر پرطرفدار در سبک دکوراسیون آرت دکو می باشد که می تواند شما را در افزایش درخشندگی منزلتان یاری کند. بنابراین از آینه هایی با شکل های خاص و متفاوت و با قاب های درخشان نقره ای و کروم استفاده کنید تا به راحتی انعکاسی از نور ایجاد کنید. البته می توانید برای این کار از منابع روشنایی از جمله لوسترها، میز های آینه ای، دیوارکوب ها و آباژورهایی با طراحی زیگزاگ و دیگر اشکال هندسی که جلوه ای مدرن دارند نیز استفاده کنید.

مبلمان مناسب در سبک آرت دکو

با توجه به اینکه در طراحی مبلمان آرت دکو تاکید زیادی بر لوکس و لاکچری بودن است به همین دلیل استفاده از چوب های گران قیمت مثل چوب بلسان بنفش، گردو، افرا و ساج و همچنین فلزای با سطوح براق از جنس کروم و استنلس استیل باشند رواج زیادی دارد. همچنین یکی از ویژگی های این سبک استفاده از اشکال هندسی خاص بیان شد که می توان از مبلمانی که دارای خطوط منحنی و طراحی ظریف و شیک هستند استفاده کرد. البته علاوه بر متریال به کار رفته برای مبلمان، جنس و طرحی که برای پارچه رومبلی انتخاب می شود نیز اهمیت بسیار زیادی در این سبک دارد. پارچه هایی که برای روکش این نوع میلمان استفاده می شود، حتی الامکان باید ساده یا دارای طرح هایی با اشکال و الگوهای هندسی باشند، بنابراین پارچه های جیر، موهر، مخمل و چرم از نمونه های پرکاربرد برای مبل های به سبک آرت دکو به شمار می روند. البته اگر علاقه مند به طراحی مینیمالیستی هستید، از مبلمان با اندازه کوچک و ظریف استفاده کنید و اگر به جلوه ای کلاسیک علاقه دارید، مبلمان با اندازه بزرگ را انتخاب کنید. برای مشاهده بیشتر می توانید از سایت خرید و فروش ملک ملک فوری بازدید نمایید.

دیدگاه شما

Captcha

نظرات در مورد آرت دکو بیانگر چیست؟

برچسب ها : دکوراسیون داخلی سمانه یوسفی