سقف وافل به چه منظور اجرا می شود؟

What is Waffle Roof
ملک فوری سه شنبه 26 دی 1402 ارسال نظر

سقف وافل یک نوع سقف بتنی به شمار می رود و به دلیل مزایای اقتصادی و فنی زیاد آن، مورد استفاده قرار می گیرد و طراحی سقف وافل نمای زیبایی در سطح زیرین سقف ایجاد می کند و وزن مرده سازه را کاهش می دهد.

تبلیغات با قیمت مناسب

در انواع ساخت سقف ها و بام های ساختمان یک نوع سقف داریم که در ساخت و متریال اصلی آن از بتن استفاده می شود. این نوع سقف سازه ای نو و جدید در دنیای ساختمان سازی است. از جمله کاربردهای آن می توان برای ساخت سقف هایی که ارتفاع بالا و به طور متعارف بالای ۱۲ متر دارند اشاره نمود. در جاهایی که فشار سنگینی به سقف وارد نمی شود از سقف وافل استفاده می شود. کاربرد ان را برای مثال می توان در ساختمانهایی همچون ایستگاه های قطار، فرودگاه ها، نمایشگاه ها و از این جمله اشاره داشت. حتی در ساختمان سازی برخی از خانه مسکونی نیز از این سقف استفاده می شود.

فهرست مطالب:
 سقف وافل چیست
 انواع سقف وافل
 مزایا سقف وافل
 معایب سقف وافل
 اجزای سقف وافل

سقف وافل چیست

در ساخت و فوندانسیون یک ساختمان که از اجزای جزئی و کلی ساخته می شود یکایک اجزا مهم است و یک مهندس کارکشته نمی تواند بگوید بخشی از ساختمان را با حساسیت و دقت عالی می سازم و اجزای دیگر را به صورت فرمالیته و با هزینه کم و یا متریال بسیار ناچیز خواهم ساخت! یک بنای خوب زمانی شرایط ایده آل را به خود می گیرد که از پی ریزی اولیه تا فوندانسیون میانی و حتی سقف بندی با دقت و اصولی ساخته شود. در زمانی که اسکلت و ساختمان اولیه ساخته شده نوبت به طراحی و دکوراسیون داخلی می رسد. در این بخش نیز یک معمار کار کشته تلاش می کند با حسن اجرای کار نظر مشتری را به نحو احسن جلب نماید. در ساخت اجزای تشکیل دهنده یک ساختمان یکی از بخشهای مهم سقف و پوشش سقفی برای آن می باشد. مسلما در قسمت سقف ساختمان نیز طراحی ها و متدهای متنوعی با انواع متریال ها و مصالح مختلف وجود دارد که با توجه به سلیقه سازنده و نوع نقشه اولیه تعیین می شود. از میان انواع متنوع سقف یک ساختمان به نوعی سقف به نام سقف وافل اشاره داریم و امروز می خواهیم به طور اختصاصی به ساخت و پرداخت سقف وافل توجه نماییم. اگر در اجرای این نوع سقف از میلگرد های FRP نیز استفاده شود مقاوت سقف های وافل را بیشتر خواهد کرد.

انواع سقف وافل:

این نوع سقف برای اجرا انواع و اشکال متعددی دارد. از جمله انواع ان می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

سقف وافل تخت؛ که در ان سرعت ساخت بالاتر است و از طرفی ایمنی کارگران و کیفیت بیشتری در بتن ریزی وجود دارد.

سقف وافل لانه زنبوری؛ متداول ترین نوع سقف وافل است که صرفه اقتصادی بالایی دارد.

سقف وافل فلزی؛ در جاهایی که بجای قاب خمشی برای باربری جانبی ،دیوار برشی جایگزین شود از این نوع سقف استفاده می شود.

مزایا سقف وافل:

سقف وافل مزایای اقتصادی زیادی در ساختمان سازی دارد شاید باید گفت مهمترین مزیت آن صرفه اقتصادی ان می باشد.

از دیگر مزایای سقف وافل می توان به انعطاف پذیری بالای آن اشاره داشت.

چون مواد اولیه تشکیل دهنده سقف وافل بتن است معمولا بتن را در ساخت و سازهایی که به استحکام و مقاومت بالا نیاز دارند استفاده می نمایند از این رو سقف وافل در چنین ساختمانهایی کاربرد دارد. بطور مثال در ساختن برج هایی با ارتفاع بالا و ساختمانهایی مهم چون فرودگاه ها و یا هتل ها نیاز به استقامت بالاتری است فلذا در راین ساختمانها از سقف وافل با اطمینان خاطر استفاده می شود‌.

سقف وافل نیاز به قالب بندی برای تیرها ندارد. از جهتی دهانه هایی با ۱۶ متر را نیز پوشش می دهد. سقف وافل نسبت به خزش ساختمانی مناسب تر و مقاوم تر است. در طراحی های مهم و نمایان ساختمانی خیلی خوب است زیرا سطح زیرین آن نما و ظاهری مناسب دارد.

معایب سقف وافل:

این نوع سقف چون غالب بندی برای بتن دارد لذا برای تهیه غالب پر هزینه است. چون در این نوع سقف ارتفاع طبقات می بایست بیشتر باشد لذا تعداد طبقات با توجه به حفظ استاندارد ساختمان کاهش می یابد. برای ساخت سقف وافل نمی توان از کارگران ساده استفاده نمود چرا که سقف بندی وافل نیازمند تبحر خاصی است.

اجزای سقف وافل:

همانطور که اشاره شد جز ء اصلی سقف وافل بتن است. متنهایی که مصلح هستند نیروی کششی آن ها توسط آرماتورها تحمل می شوند از این رو به جهت کمتر شدن وزن سنگین سقف بخاطر استفاده از بتن، میلگردهای کششی بکار می رود تا از حجم بتن کاسته شود. از این روست که مهندسین معمار غالب سقف وافل را مکعب انتخاب می کند تا شکل وافل را بعد از گرفتن و محکم شدن به خود بگیرد. همچنین از مهمترین متریال به کار رفته در اجرای سقف وافل می توان به جک ها و پایه های اطمینان ، قالب های وافل ، میلگرد ها برای میلگرد گذاری و بتن اشاره کرد .

دیدگاه شما

Captcha

نظرات در مورد سقف وافل به چه منظور اجرا می شود؟

برچسب ها : سمانه یوسفی