انتخاب سنگ طبیعی بهتر است یا مصنوعی ؟

How to use natural stone in interior design
ملک فوری چهار شنبه 27 دی 1402 ارسال نظر

زیبایی سنگ‌ها یکی از مهم‌ترین دلایلی به حساب می آید که افراد بسیاری تمایل داشته باشند تا در نمای یک ساختمان از متریال سنگ استفاده شود. سنگ‌های مصنوعی از لحاظ ظاهری مانند طرح و رنگ تنوع بسیار بالاتری نسبت به سنگ‌های طبیعی دارند.

تبلیغات با قیمت مناسب

در مسئله دکوراسیون و طراحی یک ساختمان، چه در زمینه طراحی و مهندسی فونداسیون آن و چه در مسئله طراحی های داخلی همیشه سلیقه حرف اول را می زند. اینکه شما از چه نوع سبکی در سیستم طراحی خود استفاده نمایید وابسته به سلیقه و پسند شماست. گاهی حتی سلایق اینطور می باشد که شما در یک ساختمان چند سبک را باهم می بینید و نمی توانید عنوان خاصی روی آن قائل شوید. البته باید در نظر داشت که علاوه بر مسئله سلیقه و انتخاب، نمی توان اصول و قوانین یک ساختمان سازی خوب را نادیده گرفت. از اجزای تشکیل دهنده و در واقع متریال قابل بکارگیری در یک ساختمان، دسته ای از مصالح قابل استفاده در دکوراسیون ساختمان سنگ ها می باشند. اگر ساختمان ما یک آپارتمان مسکونی باشد و یک خانه لوکس ویلایی یا ساختمانی تجاری باشد و یا یک پاساژ و یا شرکت و... در هر صورت بخشی از متریال قابل استفاده در طراحی دکوراسیون داخلی می تواند از جنس سنگ باشد. در این مقاله می خواهیم به ابعاد بکارگیری انواع سنگها و انواع مدل های کلاسیک و نوین سنگ های ساده و قیمتی در فونداسیون ساختمان و طراحی داخلی آن بپردازیم.

تفاوت سنگ طبیعی و مصنوعی
مزایا و معایب سنگ طبیعی و سنگ مصنوعی
کاربرد سنگ در دکوراسیون داخلی

تفاوت سنگ طبیعی و مصنوعی:

ابتدا به دسته بندی اولیه سنگها اشاره می کنیم، در دسته بندی اولیه سنگها دو نوع هستند. یک دسته سنگهایی که حاصل طبیعت زیبای خلقت است که در دل کوه ها و صخره ها و معادن بزرگ سنگ یافت می شوند و دسته دیگری که پس از اختراع ماشین و کارخانجات بزرگ رونق یافتند، سنگ های دست ساز در کارخانه ها و به دست خود سازندگان و سنگ تراشان می باشد. سنگ طبیعی در گذر هزاران سال توسط طبیعت شکل گرفته و پدیده آمده است. این سنگ از نقاط مختلف زمین استخراج می شود. موقعیت سنگ طبیعی تعیین کننده ی نوع، رنگ و بافت آن به حساب می آید. سنگ طبیعی به دلیل منحصر به فرد بودن رنگ و نقص هایی که دارد قابلیت تشخیص دارد و اما سنگهای مصنوعی از تقاضای عموم افراد برای دیدن سنگ هایی یک دست و یکنواخت ساخته می شود. مواد تشکیل دهنده سنگ مصنوعی بتن و سنگدانه هستند که با فشردن این مواد، سنگ مصنوعی در کارخانه ها ساخته خواهد شد. این سنگها به صورت مصنوعی، رنگ و صیقل داده می شوند تا از لحاظ ظاهری شبیه به سنگ طبیعی به چشم بیاید.

مزایا و معایب سنگ طبیعی و سنگ مصنوعی :

سنگ های طبیعی خود به خود عایق حرارتی دارند، به همین علت نیازمند هیچ گونه زیر سازی نیستند. دیگر اینکه سنگ طبیعی از رنگ های و طرح هایی متنوعی برخوردار است و زیبایی بی نظیری به همراه دارد. از طرفی انعطاف پذیری این سنگ و قابلیت فرم پذیری آن روی سطوح دیگر از بهترین ویژگی این سنگ محسوب می شود. اما سنگ های مصنوعی، می توانند مقاومت بالایی در جذب و نگهداری آب درون خود داشته باشند. استحکام و مقاومت آنها در برابر عوامل جوی فوق العاده بالا است. برای نصب به زمان کمتری نیازمند هستند و به آسانی رخ می دهد. در تنوع طرح و رنگ هر طرحی که دلمان بخواهد در بازار موجود است. از طرفی تولید آنها با محدودیت همراه نیست و با هر نوع طرح، رنگ و اندازه ای که دلخواه و کاربردمان باشد موجود است. سنگهای مصنوعی به لحاظ وزن بسیار سبک تر از سنگ های طبیعی هستند.

کاربرد سنگ در دکوراسیون داخلی :

کاربرد سنگ در دکوراسیون داخلی علاوه بر زیبایی دیداری که ایجاد می کند بلکه جلوه ای زیبا از بافت طبیعت در ساختمان خلق می نماید. سنگ ها می توانند حس استحکام و اصالت ساختمان را بالاتر ببرند و فضای دلنشین و جذابی به وجود آورند. جالب تر آنکه هیچ گاه از مد نمی افتند. از آنجا که سنگ های طبیعی در طبیعت موجود هستند و دسته ای از آنها متریالی طبیعی محسوب می شوند، پس در بین سنگ های طبیعی ما شاهد دو سنگ یکسان نخواهیم بود. بنابراین کاربرد سنگ در دکوراسیون داخلی دستمان را برای طراحی و تزیین فضا بازگذاشته است. اما دسته دوم سنگها، یعنی نوع مصنوعی آن نیز بخاطر تنوع و تعداد با قیمت ارزان تر و مناسب تری در مقایسه با سنگ های طبیعی موجود هستند.‌ نوع استفاده از هر دو نوع سنگ چه طبیعی و چه مصنوعی در طراحی داخلی ساختمان فوق العاده چشم گیر است. از جمله کاربردهای سنگ در دکوراسیون داخلی شامل: اتاق نشیمن، آشپزخانه، کانتر، صفحه روی کابینت ها، اتاق خواب ها، شومینه، ورودی ساختمان، زیر پله ها، پله دیوارهای پله، تراس و پاسیو، سرویس های بهداشتی، تی وی روم و … از جمله ابعاد گسترده استفاده از سنگها می باشند. علاوه بر استفاده داخلی از سنگها می توان به ابعاد خارجی این متریال ساختمانی نیز اشاره داشت. استفاده از سنگها در نمای ساختمانها، محوطه سازی ها، پارکینگ، ساخت مجسمه و تندیس های زیبا، آبنما ها در کنار فضای سرسبز محیط، می تواند نمای فوق العاده زیبا و با طراوتی ایجاد نماید. در حقیقت می توان از سنگ به عنوان پوششی طبیعی، در طرح و رنگ گوناگون در فضای داخل و خارج ساختمان، نام برد.

دیدگاه شما

Captcha

نظرات در مورد انتخاب سنگ طبیعی بهتر است یا مصنوعی ؟

برچسب ها : دکوراسیون داخلی سمانه یوسفی