آلاچیق درختی خمام در استان گیلان

alachiq derakhti in khomam
ملک فوری یکشنبه 01 بهمن 1402 ارسال نظر

آلاچیق درختی شهر خمام یکی از بکر ترین مناطق گردشگری استان گیلان می باشد که در روستای زیبا شیجان قرار دارد. این جاذبه گردشگری که هر ساله میزبان گردشگران زیادی از اقصی نقاط ایران و جهان می باشد، بر روی درختان به سبک زیبایی ساخته شده است و چشم انداز برکه و شالیزار دارد. در ادامه به معرفی این جاذبه دیدنی می پردازیم.

تبلیغات با قیمت مناسب

آلاچیق درختی خمام
شهر ساحلی خمام شهری است با روستاهای مختلف، و مناطق گردشگری متفاوتی که دارد از جمله شهرهایی است که در استان گیلان ظرفیت بوم گردی آن در حد بسیار عالی و در رتبه گردشگری صدر استان قرار دارد. برای آن دسته از گردشگران و مسافران عزیزی که قصد سفر به این شهر زیبا و پرجاذبه ساحلی را دارند شناسایی شهر خمام بسیار مهم است. هرچه بیشتر مناطق چشم نواز خمام را بشناسیم ایام دل چسب بیشتری را در این شهر سپری خواهیم نمود. بیاید با هم به روستای باصفای دهنه سر بخش شیجان خمام سفر کنیم. روستایی در فاصله 10 دقیقه ای با ساحل دریا و با محیطی سر سبز و با طراوت که در فصل بهار و تابستان واقعا اقلیم چشم نوازی دارد. روستایی با مردمانی مهربان که سعی دارند همه مسافران روستای خود را مانند بستگان و خویشان خود مهمان نوازی نمایند. به همین دلیل است که طی سال های اخیر ساخت و ساز ویلا و خانه هایی به سبک سنتی و روستایی در این شهر بیشتر شده است و همچنین ارزش زمین های این منطقه روز به روز در حال افزایش است. زمین و ویلا در خمام هم برای خرید و سرمایه گذاری و هم اقامت دائم و هم برای اقامت کوتاه در هر منطقه و هر سبک و سلیقه ای موجود است. در روستای دهنه سر خمام به برکت فضای توریست پذیر و محیط سرسبز و شادی آوری که دارد سعی داشته بومیان زیادی را مشغول به کسب و کار نماید. آنچه از محصولات کشاورزی این منطقه که حاصل دسترنج روستاییانش است سبدی پربار از انواع صیفی کاری و سبزیجات محلی گرفته تا انواع میوه های محلی مانند خوج محلی، انبه و انواع مختلف درختان آلو و آلوچه می باشد. همچنین کشت صیفیجاتی چون خیار و گوجه با طعم و مزه کاملا ارگانیک که حاصل خاک مرغوب این روستاست رونق کسب و کارهای بومی را در این خطه گیلانی بیشتر نموده است. 
از روستای شیجان و منطقه کوچک آن روستای دهنه سر در شهر خمام گفتیم و می خواهیم شما میهمان عزیز خمام را به تماشای نقطه به نقطه جاذبه های گردشگری آن دعوت کنیم. میخواهیم اینبار در این مقاله شما را با یکی از معروف ترین و پرجاذبه ترین بخش گردشگری روستای دهنه سر آشنا نماییم. آلاچیق درختی خمام که سازه ای سنتی و بومی و بر گرفته از ذوق و هنر و معماری گیله مردان این دیار بوده و ترکیب از هنر و سنت محلی را به نمایش کشیده است. 

فهرست مطالب:
1. پیشینه و طرح اولیه آلاچیق درختی خمام
2. جذابیت و نمای دلچسب آلاچیق درختی خمام
3. استقبال گردشگران خارجی از آلاچیق سنتی درختی خمام
4. از چه مسیری برویم تا به تماشای زیبایی آلاچیق درختی خمام بنشینیم

پیشینه و طرح اولیه آلاچیق درختی خمام

یکی از روستاییان خوش ذوق روستا با نام مرتضی ملائی سالها قبل تقریبا در دو دهه گذشته اقدام به کاشت درختانی مقاوم نموده و با پرورش آنها به رشد و تنومندی آنها کمک نمود. ابتدا در سالهای اول خود به طور شخصی از این درختان استفاده داشت طرح و ایده این روستانشین خوش ذوق به این صورت بود که روی تنه این درختان تنومند شروع به ساخت خانه های کوچکی که به آلاچیق شهرت دارد، نمود. متریال اولیه این آلاچیق ها از چوب درختان مقاوم جنگلی بود. این سازه درختی را ابتدائاً در سه طبقه با متراژهای متفاوت 8 متری، 10 متری و 12 متری بنا نهاد. زمانی که تعدادی از روستاییان و بوم گردان به این روستا سفر نمودند از دیدن این آلاچیق های درختی لذت بردند و در این دوره بود که از سال 1390 به بعد وقتی آقای ملائی با استقبال و تحسین بوم گردان و همشهریان خود مواجه شد تصمیم گرفت این ایده خود را از حالت شخصی در آورد و استفاده از آن را عمومیت بخشد. از اینجا بود که طی ادامه فعالیت این روستانشین مهربان تصمیم گرفت آلاچیق هایی با  طرح و مهندسی های مقاوم تر و استاندارد های مورد تایید بیشتر بسازد و آن را به عموم عرضه نماید. این ایده خلاقانه برای این روستا نشین مهربان تبدیل به یک کسب و کار پر سود و پر رونق شد و اقبال و تحسین سایر میهمانان شهر خمام را با خود همراه نمود. پس از مدتی این آلاچیق های سه طبقه تبدیل به سازه های چوبی بزرگتر و با طبقات بیشتر مثلا 4 الی 6 طبقه شد. جالب این است که در هیچ یک از این سازه های طرح و مدل آلاچیق تغییر نکر و سعی شد نهایت آن حس و حال روستایی و سبک و سیاق خاص بومی حفظ شود.

جذابیت و نمای دلچسب آلاچیق درختی خمام

استخر پر آبی که در نزدیکی و در واقع زیر آلاچیق ها قرار دارد بر نما و زیبایی این نقطه گردشگری بیشتر افزوده است. آنچه در چشم بینندگان زیبا آمده نمای خاص و متفاوت این سازه بومی و ساختمانی است. به ویژه اینکه این نما در هنگام شب و تاریک شدن فضای روستا نمای فوق العاده زیبایی دارد. از جمله انعکاس نور و درخت درون استخر نمای آن در شب ها فوق العاده است، انعکاس نور و درخت و آلاچیق درختی خمام درون استخر چشمان هر گردشگری را به خود جذب می کند. درختان اطرافش هم سایه بانی خوب هستند. آنچه در چشم بینندگان زیبا آمده نمای خاص و متفاوت این سازه بومی و ساختمانی است. به ویژه اینکه این نما در درون استخر چشمان هر گردشگری را به خود جذب می کند. درختان اطرافش هم سایه بانی خوب هستند، که پناهگاه مسافران در زمان گرمای تابستان و روزهای آفتابی گرم هستند.

استقبال گردشگران خارجی از آلاچیق سنتی درختی خمام

وقتی درباره گشت گذار در میان زیبایی های بی بدیل استان گیلان صحبت میکنیم میبینیم تجربه لذت و بهره مندی از این موهبت خدادادی مختص به هم استانی ها و هم وطنان ما نمی شود. استان زیبای گیلان در تاریخچه خود همیشه میزبان بسیاری از میهمانان و گردشگران خارجی نیز بوده است. بسیاری از بومیان روستای دهنه سر شیجان بارها شاهد دیدن گردشگران خارجی از بنا و نمای آلاچیق درختی و استفاده از این بنا بوده اند. در سفرنامه های گردشگران خارجی چه بسیار شاهد توصیفات دلنشینی از استان گیلان و آلاچیق درختی خمام هستیم. 

از چه مسیری برویم تا به تماشای زیبایی آلاچیق درختی خمام بنشینیم

مسیر دسترسی به این منطقه و جاذبه گردشگری زیبا از شهر رشت، خمام، روستای دهنه سر شیجان است که بعد به آلاچیق درختی میرسید. بعد از عبور از شالیزارها و دیدن صحنه های زیبا و تلاش زنان و مردان زحمت کش گیلکی در این خطه سبز به مکان مورد نظر خواهید رسید و میتوانید اوقات فراغت خوبی را در کنار خانواده و دوستان خود در آن جا سپری کنید.
چنانچه اهل هیجان گردشگری هستید و تمایل دارید هنگام سفر به خطه ساحلی گیلان سفر به مناطق بیشتری را تجربه نمایید، به آلاچیق های درختی روستای دهنه سرشیجان سری بزنید که اقامتی خاطره انگیز برای شما به یادگار خواهد گذاشت. اگر هم میخواهید هر زمان که اراده کردید بتوانید به این منطقه سفر کنید و اقامتی هر چند کوتاه در این منطقه داشته باشید و حتی از جاذبه های دیگر این منطقه نیز دیدن کنید میتوانید اقدام به خرید یک ویلا و خانه برای سکونت خود کنید و یا حتی زمینی خریداری کنید و ویلا مورد نظر خود را با سبک دلخواه خود در آن بسازید که هر زمان خواستید بتوانید به آلاچیق درختی سر بزنید و لذت ببرید. ملک فوری با داشتن مشاوران مجرب در زمینه خرید و فروش ویلا و زمین در این منطقه به شما کمک میکنند که بهترین انتخاب را با توجه به بودجه خود داشته باشید. دپارتمان تخصصی ملک فوری را فراموش نکنید.

دیدگاه شما

Captcha

نظرات در مورد آلاچیق درختی خمام در استان گیلان

برچسب ها : آلاچیق درختی خمام ویلا در خمام خرید زمین در خمام ملک فوری