چند نکته پر کاربرد در طراحی سالن پذیرایی

Tips for designing a drawing room
ملک فوری دوشنبه 02 بهمن 1402 ارسال نظر

طراحی یک سالن پذیرایی که هم زیبا و هم کاربردی باشد، هم سخت و هم لذت بخش است. اگر تصمیم گرفته اید که دکور زیبایی را برای سالن پذیرایی خود طراحی کنید لازم است به چند نکته کلیدی و مهم در این امر توجه و دقت زیادی داشته باشید. در ادامه با ما همراه باشید تا چند نکته را بررسی کنیم.

تبلیغات با قیمت مناسب

چند نکته کاربردی برای طراحی سالن پذیرایی
زمانی که قرار باشد دکوراسیون خانه خود را تغییر دهیم و یا در ابتدای سکونت در خانه ای جدید که به تازگی اسباب کشی نموده ایم دکوربندی کنیم قطعا دکوراسیون و طراحی فضای داخلی خانه بسیار برایمان مهم است و سعی داریم از زیباترین و شیک ترین طراحی برای سایر قسمت های خانه جدیدمان از جمله اتاقها، سالن پذیرایی، آشپزخانه و سایر بخش های پیدا و پنهان خانه داشته باشیم ویک طراحی چشم گیر داشته باشیم که حس و حال شاد و مطلوبی را هم به خودمان و هم به میهمانان مان انتقال دهد. ظرافت و دقت در همه بخشهای این پروسه طراحی داخلی مهم است اما در نظر بیشتر افراد، بخش زیباسازی سالن پذیرایی از حساسیت ویژه ای برخوردار بوده و سعی داریم این بخش از منزل از بهترین و کامل ترین دکوراتیو برخوردار شود و در عین حال مناسب محیط و فضای سالن پذیرایی و نشیمن باشد. در این مقاله می خواهیم به چند دسته از نکات مهم بخش دکوراسیون سالن پذیرایی بپردازیم.

فهرست مطالب:
1. دکوراسیون داخل، سنتی یا مدرن؟
2. نورپردازی در سالن پذیرایی
3. سیتم گرمایش و سرمایش در سالن پذیرایی

دکوراسیون داخلی سالن پذیرایی، سنتی یا مدرن؟

در ابتدا در دکور بندی سالن پذیرایی باید تصمیم بگیریم که دکوراسیون مان از دسته لوازم سنتی با طراحی کلاسیک باشد و یا یک دکوربندی مدرن و لوکس باشد و یا شاید بخواهیم از تلفیق هر دو در طراحی داخلی خود استفاده نماییم.
در طراحی های کلاسیک معمولا سعی می شود از مبلمانی که استفاده می شود طرح سنتی هم در پارچه و هم در مدل و اندازه داشته باشد. به تبع وقتی قرار باشد دکور چینی ما به سبک و سیاق مدرن باشد اول از همه مبلمانمان را که بیشتر به چشم می آید با رنگ و مدل های مدرن استفاده نماییم. در صورتی که شما سبک مدرن را برای خانه خود انتخاب کرده باشید و از مبل های راحتی برای دکوراسیون اتاق نشیمن استفاده کرده باشید می توانید یک محیط خیلی مناسبی برای استراحت و رهایی از تنش های روزمره خود داشته باشید و اگر سبک کلاسیک یا سلطنتی را انتخاب کرده اید، خانه ی شما همیشه آماده ی برگزاری هر نوع مهمانی خواهد بود، در دکوراسیون سنتی سعی می شود از دست سازه های بومی استفاده شود. معمولا فرش های دست بافت برای کف سالن و یا تابلوهایی با نگارگری وطرح های اسلیمی بر دیوارها نصب می شود. المان ها کاملا بیانگر فرهنگ آن شهر و یا کشور و نمادها است. در بخش دیگر سالن سعی می شود از وسایل چوبی مانند صندوقچه و یا وسایل تزئینی که مثلا عتیقه باشند و یا یک وسیله ای که قدیمی تر باشد استفاده می شود.
اما در دکوراسیون مدرن ذهن‌ها به سمت ظواهر خاص و عجیب معطوف است و معمولا برای تصور چنین سبکی به سمت ابزار و لوازم مدرن متمایل می شویم. در دکوراسیون مدرن از لوازمی جهت تزئین استفاده می شود که بیانگر یک برند خاص و کاملا لوکس باشد و معمولا لوازم به کار رفته در دکوراسیون مدرن وسایل و لوازم وارداتی هستند. تابلوها و گلدان ها از طرح و نقش جدید استفاده شده اند و فرش ها و دکوری ها همه رنگ و بوی نمادهایی جدید و نوظهور را دارند. طرح پرده های به کار رفته جدید هستند.

نورپردازی در سالن پذیرایی

از جمله دلایلی که اهمیت بخش سالن پذیرایی را بیشتر میکند این است که مرکز تجمع سایر اعضا خانواده است و در بیشترین ساعات روز جمع خانوداگی شما در این بخش از خانه شکل می گیرد. از طرف دیگر زمانی که میزبان هستیم و در ساعاتی که میهمان دعوت می کنیم محل پذیرایی و میزبانی ما از میهمان معمولا در همین بخش از خانه یعنی سالن پذیرایی می باشد و لذا سعی داریم شیک ترین و در عین حال جامع ترین دکوراسیون را در سالن پذیرایی منزل خود داشته باشیم. 
با این وجود اساسی ترین و مهم ترین رکن مسئله نورپردازی و روشنایی سالن پذیرایی می باشد. از آنجایی که درصد نوری که در فضای سالن قرار دارد روی زیبا بینی افراد و نیز انتقال حس هیجان و روحیه فرد اثر مستقیم دارد بهتر است کاملترین نورپردازی را در این بخش داشته باشیم.
دقت داشته باشید که دو نکته مهم را در این نورپردازی رعایت نمایید:
1- منابع نور متعدد در قسمت های مختلف سالن رعایت شود و تمام مرکزیت نور در یک جا جمع نشود. مثلا اگر از لوستر استفاده می کنید حتما در چهار طرف سقف، از منابع نور دیگری نیز برای انعکاس بهتر استفاده نمایید.
2- طیف نوری که در سالن استفاده می شود مختلف باشد مثلا هم از نور خورشیدی و هم از نور سفید و تلفیق این دو استفاده گردد. از دیگر روش های نورپردازی صحیح استفاده غیرمستقیم از نورپردازی است. در این صورت می توان از دیوارکوب های روشنایی که موجب تابش نور به سقف می شوند استفاده کرد تا بازگشت نور از سقف به پایین بهتر صورت پذیرد.
روش دیگر، استفاده از آباژور است که علاوه بر اینکه خود مدل و طرح و اندازه آباژور می تواند در زیباسازی نقش داشته باشد بلکه نوری که از آباژور انعکاس می یابد چرخش روشنایی را در فضای سالن بیشتر می نماید. از جدیدترین روش های در نورپردازی سالن پذیرایی ایجاد کناف کاری و وجود لامپ های هالوژنی با نور ملایم است که قطعا فضای پذیرای شما را زیباتر جلوه می دهد.

سیتم گرمایش و سرمایش در سالن پذیرایی

جهت ایجاد سیستم گرمایش و خنک کنندگی فضای سالن درروزهای گرم و یا سرد سال، متداول ترین روش استفاده از انواع کولرها و سیستم گازی است و باید بگوییم که قطعا استفاده از کولرهای اسپیلت در مقایسه با کولرهای پنجره ای که هم قدرت ایجاد سرمای بیشتری داشته و هم مانع از ایجاد صدای نامطلوب می شوند در اولویت است. برای ایجاد گرمایش خانه نیز از سیستم پکیج و شوفاژ به جای بخاری گازی استفاده می شود که در جدیدترین نوع طراحی سالن های پذیرایی سعی می شود علاوه بر شوفاژ از شومینه نیز استفاده می شود که برای دیزاین و طراحی خانه ها گزینه مناسبی میباشد که هم به صورت مدرن و به روز و هم به صورت سنتی و چوبی و قدیمی وجود دارد.

در هر صورت برای دکور و دیزاین سالن پذیرایی باید توجه کنیم و این دقت را داشته باشیم که دکوراسیون سالن پذیرایی نباید زیاد شلوغ باشد. در تصور بعضی از افراد استفاده از تعدد تزئینات و لوازم بیشتر زیبایی سالن را بیشتر می کند اما درست برعکس موجب ناهمگونی و گاه خستگی دیداری در فرد می شود. هرچه طراحی سالن پذیرایی شما ساده تر باشد و هرقدر چینش وسایل از نظم و هارمونی بیشتری برخوردار باشد در نگاه بیننده زیباتر جلوه می کند و آرامش و اعتدال بیشتری را به خانه منعکس می نماید.

دیدگاه شما

Captcha

نظرات در مورد چند نکته پر کاربرد در طراحی سالن پذیرایی

برچسب ها : دکوراسیون داخلی ملک فوری بازسازی و طراحی ساختمان