نحوه اجرای فونداسیون بتنی از صفر تا صد

Building foundations
ملک فوری دوشنبه 02 بهمن 1402 ارسال نظر

پی بتنی پایه سازه است؛ در این رابطه، نوع و اندازه فونداسیون بتنی مورد نیاز شما بر اساس ساختمانی است که روی آن قرار می‌دهید. این پی ممکن است حتی برای یک فواره یا مبلمان شهری یا یک پاسیو کوچک تهِ حیاط یا حتی برای یک هواکش مطبوع تخلیه هوای زیرزمین باشد که به یک پی منفرد بتنی نیاز داشته باشید.

تبلیغات با قیمت مناسب

پی بتنی پایه سازه است؛ در این رابطه، نوع و اندازه فونداسیون بتنی مورد نیاز شما بر اساس ساختمانی است که روی آن قرار می‌دهید. این پی ممکن است حتی برای یک فواره یا مبلمان شهری یا یک پاسیو کوچک تهِ حیاط یا حتی برای یک هواکش مطبوع تخلیه هوای زیرزمین باشد که به یک پی منفرد بتنی نیاز داشته باشید. پی بتنی بر خلاف پی ساختمان‌های بنایی با دیوار حمال، شامل فضای گربه‌رو یا زیرزمین نمی‌شود، زیرا فونداسیون مستقیماً در زمین ساخته شده است. در این مطلب قصد داریم تا خیلی مختصر و به روشی موجز مراحل ساخت یک پی یا شالوده بتنی را با شما مرور کنیم. اما قبل از آن مزایای فونداسیون بتنی گردآوری شده است.
 فونداسیون چیست

مزیت های پی بتنی چیست؟

فونداسیون‌های ساخته شده از پایه‌های بتنی یک سر و گردن بالاتر از روش‌های دیگر هستند به دلیل چهار مزیت اصلی که عبارتند از:
•    سهولت تعمیر و نگهداری؛
•    انعطاف‌پذیری طراحی؛
•    مقاومت در برابر آسیب و طول عمر بالا تا صد سال؛
•    مقاومت‌ مصالح و ایستایی.
برای قوی شدن شالوده و استحکام بیشتر بهتر است با خرید میلگرد اصفهان و کارگذاری‌اش داخل پی، که جزو اصلی‌ترین راه‌کارهای ایجاد مقاومت بهتر است، آن را تقویت کنید.

مراحل ساخت یک پی بتنی به روش دستی

ساختن یک پی بتنی در مقیاس یک پروژه خانگی مثلا برای ساخت یک گلخانه کوچک می‌تواند به دو شیوه مسلح یا دارای آرماتور و یا بدون آرماتور انجام شود. در ادامه گام به گام مراحل ساخت یک شالوده بتنی مرور می‌شود. اما پیش از آن اگر برای ساخت پی خود، نیاز به خرید میلگرد یا خرید کلاف داشتید آیرومارت می‌تواند این محصولات را در سبدی بسیار متنوع تامین کند. 
در ادامه به مراحل ساخت یک پی بتنی خواهیم پرداخت. 
تعیین نوع فونداسیون

1. تعیین نوع فونداسیون: منفرد یا نواری | کم‌عمق یا عمیق

برای اجرای صحیح فونداسیون بتنی، اول نوع فونداسیون را برای ساخت انتخاب کنید. نوع فونداسیون بستگی به مساحتی که پی در آن قرار می‌گیرد و نوع سازه‌ای که روی آن بالا می‌رود، دارد. پی منفرد یک مکعب بتنی ساده است که مثلا یک تیر چراغ برق روی آن احداث می‌شود. 
از طرفی ابعاد فونداسیون مهم است؛ پی‌های کم عمق بر روی زمین هموار و سطوح سخت ساخته می‌شوند. شالوده‌های کم عمق بیش از 0.91 متر (91.44 سانتی متر) ارتفاع ندارند و عمدتاً برای پروژه‌های کوچکتر و ساده‌تر مانند نگهداری مبلمان شهری، آبنما یا یک واحد تهویه مطبوع استفاده می‌شوند.
پی‌های عمیق و نواری برای پروژه‌های پیچیده‌تر استفاده می‌شود. همچنین در مواقعی که شرایط خاک نامناسب است یا هنگام ساخت سازه بر روی ارتفاعات از پی‌های عمیق استفاده می‌شود. پی‌های عمیق بیش از 0.91 متر  عمق دارند و این حداقل ارتفاع پی به‌شمار می‌رود. با این‌حال، این‌ پی‌ها می‌توانند ارتفاع متفاوتی در طول پی داشته باشند. این نوع فونداسیون برای سوله یا گاراژ هم مناسب است.

2. ترانشه ها را لحاظ کنید

ترانشه‌های لازم را در کنار مسیر نواری فونداسیون لحاظ کنید. برای این کار، باید 0.61 متر (60.96 سانتی‌متر) در دو طرف اضافه کنید. این به درستی شکل کار را ممکن می‌کند و به شما فضایی را می‌دهد که برای پی ریزی خود نیاز دارید. کرسی چینی با بلوک سیمانی در پایان این مرحله انجام می‌شود.

3.قالب پی خود را با تخته چوب بسازید

تخته‌های عرض 2 اینچ در طول 10 اینچ (5.08 سانتی‌متر عرض در 25.4 سانتی‌متر طول) را تراز کنید تا قالب‌هایی را برای پایه‌های خود بسازید. تخته‌ها را در شکل و اندازه فونداسیون برنامه‌ریزی شده قرار دهید و محکم کنید.

4. قالب را در جای خود محکم کنید

قالب را شاقول و تراز کنید. پس از ریختن بتن نمی‌توان قالب را تکان داد. از آنجایی که بتن بسیار سنگین است، مطمئن شوید که قالب شما محکم و ایستا در جای خود قرار دارد.

عمل آوری بتن

5.بتن را عمل آوری کنید

در این مرحله باید بتن را بسازید تا بعدا آن را در قالب بریزید. این کار مراحلی دارد که به شرح زیر است:
•    سیمان خشک را داخل چرخ دستی بریزید؛
•    آب را خیلی آرام اضافه کنید و مدام هم بزنید؛
•    مخلوط را کاملا و با قدرت هم بزنید. به اندازه کافی در آب مخلوط کنید تا سیمان شما قوام پیدا کند. اجازه ندهید مخلوط خیلی رقیق شود.
به یاد داشته باشید که هنگام مخلوط کردن بتن از عینک ایمنی، دستکش و ماسک استفاده کنید.

6. بتن ریزی را انجام دهید

بتن ریزی هم مراحلی دارد که آن هم برای شما توضیح داده شده است:
•    بتن آماده را در قالب بریزید؛
•    از ماله برای صاف کردن و تراز کردن مصالح استفاده کنید؛
•    اگر می‌خواهید سطحی غیر لغزنده داشته باشید، با ماله خود شیارهایی روی بتن ایجاد کنید.
نکته مهم اینکه گنجاندن میلگرد در پی بتنی به این معنی است که می‌توانید خطر وا رفتن و جدا شدن بتن و ترک خوردگی در اثر فشار نیروی زمینی را کاهش دهید. عمل آوری و قالب برداری
مرحله پایانی بتن ریزی هم برای خود آیینی دارد که باید به درستی اجرا شود؛ مراحل زیر را اجرا کنید:
•    بگذارید بتن خشک شود.
•    پس از خشک شدن کامل بتن، قالب‌ها را بردارید. حداقل 24 ساعت طول می‌کشد تا بتن خشک شود.
•    بتن را به کمک پارچه‌های نم‌دار مرطوب نگه دارید تا ترک نخورد. حداقل دو بار در روز، سه بار اگر بیرون خیلی گرم است، آن را با آب خیس کنید.
•    اگر هوا بارانی است، روی بتن را بپوشانید. باران می‌تواند باعث فرورفتگی در بتن شود و باعث ناهمواری فونداسیون شما گردد.
درکل، عمل آوری بتن یک فرآیند حیاتی در ساخت پی است. به طور معمول، فونداسیون شما در 7 روزگی مقاومت خوبی خواهد داشت، در 14 روزگی سفت‌تر می‌شود و در بهترین حالت در 28 روزگی مقاومت نهایی را پیدا می‌کند. 

اجرای فونداسیون بتنی

نکاتی درباره اجرای فونداسیون بتنی

در بالا تمام مراحل ساخت یک شالوده بتنی برای شما شرح داده شد. اما ظرافت‌ها و نکات بسیاری در کار با بتن وجود دارد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌شود.
•    پیش از اجرای ستون بتنی، بتن شالوده باید حداقل هفت روز قبل از ستون‌گذاری خشک شود. این کار، احتمال و خطر ترک خوردن بتن را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. بتن تا 28 روز پس از بتن‌ریزی به سخت شدن ادامه می‌دهد و در این مرحله به حداکثر مقاومت می‌رسد.
•    از یک بتن چند منظوره که در طیف گسترده‌ای از سایت‌های ساختمانی تجاری و خانگی استفاده می‌شود، استفاده کنید. مثلا C25 اغلب به عنوان مخلوط بتن فونداسیون هنگام ریختن فونداسیون‌ها استفاده می‌شود. همچنین بتن ایده‌آل برای پی‌های دال خانگی برای کف منازل و خانه‌های ییلاقی کاربرد دارد.
•    اگر از مخلوط بتن استاندارد مثل C25 استفاده شده است، حدود 3 روز صبر کنید تا ساخت و ساز ادامه یابد.
•    خرید میلگرد آجدار و استفاده از آن در پی یکی از بهترین روش‌های ایجاد مقاومت کششی در پی و ستون بتی است.

کلام آخر

آیرومارت همواره تلاش می‌کند تا جایگاه یکی از برترین فروشگاه‌های آنلاین آهن‌آلات و محصولات حوزه فولاد را برای خودش حفظ کند. در این راستا تمامی مقاطع در سبدی کامل عرضه می‌شوند. شما می‌توانید با یک تماس کوتاه با آیرومارت و یا با مراجعه به وبسایت این مجموعه به نشانی www.iromart.com در جریان تمامی خدمات این مجموعه بزرگ و حرفه‌ای قرار بگیرید. همچنین امکان ثبت سفارش و خرید آهن به صورت آنلاین هم وجود دارد و می‌توانید با چند کلیک از آیرومارت خرید کنید.

* این متن در قالب یک ریپورتاژ است و ملک فوری ان را تایید یا رد نمیکند *

دیدگاه شما

Captcha

نظرات در مورد نحوه اجرای فونداسیون بتنی از صفر تا صد