آیا انباری جزء زیربنا است؟

A warehouse as the infrastructure of the apartment
ملک فوری شنبه 09 تیر 1403 ارسال نظر

انباری به یک بخش کوچکی از ملک اطلاق می شود که معمولا برای نگهداری وسایلی که مورد نیاز نیست از آن استفاده میشود که در داخل آپارتمان امکان نگهداری آن وجود ندارد. امروزه هر آپارتمان یک انباری دارد که معمولا چنین فضایی به صورت مشاع می باشد. اکنون به توضیح این مورد می پردازیم که آیا انیاری جزئی از زیربنا حساب می شود یا خیر؟

تبلیغات با قیمت مناسب

آیا انباری جزء زیربنا است؟
معمولا در تمامی آپارتمان ها اتاقک کوچکی با تمام ساختار استحکامی به کار رفته شده در بنا و با متراژهای متفاوت به عنوان انباری ساخته می شود. کاربرد انباری ها برای جاگذاری لوازم و اساسیه غیر ضروری ساختمان است که گاه در خود ساختمان و گاهی در قسمت حیاط و در نزدیکی با پارکینگ قرار دارد. در گذشته چون حیاط خانه ها بسیار بزرگ بود از فضای حیاط برای نگهداری وسایل غیر ضرور استفاده می کردند. اما چون چنین فضایی در خانه های آپارتمانی وجود ندارد لذا ضرورت نقش انباری بیشتر خود را نشان می دهد. متراژ فضای آپارتمان ها به دو بخش مشاع و مفید تقسیم می شوند. به قسمت ها و بخش هایی از ساختمانهای آپارتمانی که به صورت مشترک استفاده می شود متراژ مشاع گفته می شود. این مسئله یک بحث قانونی در حوزه تملک آپارتمان ها است. حال سوال اصلی ما در این مقاله در خصوص روشن تر شدن این سوال است که آیا انباری جزء متراژ ساختمان محسوب می شود؟ نحوه محاسبه قیمت متراژ انباری خانه چگونه است و برای محاسبه قیمت آن بخش از ساختمان از چه فرمولی می بایست استفاده کرد؟

همچنین بخوانید: آیا پاسیو جز زیربنا است؟

فهرست مطالب:
1. نحوه محاسبه قیمت انباری در آپارتمان
2. قوانین وضع شده در خصوص انباری
3. وضع قوانین مربوط به انباری از طرف شهرداری ها

نحوه محاسبه قیمت انباری در آپارتمان

در خصوص محاسبه دقیق این موضوع و این بخش از ساختمان دو فاکتور اصلی حائز اهمیت است:
1) مسئله اول اینکه اگر متراژ انباری مذکور در سند ثبت نشده باشد در این صورت تصمیم خرید و فروش و قیمت گذاری این متراژ از ساختمان می بایست طبق توافق همه اعضاء ساکن در آن آپارتمان صورت پذیرد. از این رو سایر مالکین ساختمان بدون اجازه سایرین و اطلاع آنها حق فروش اجاره و هرگونه معامله روی آن بخش را نخواهند داشت.
اول اینکه اگر انباری در سند ملکی بیاید باز هم نحوه محاسبه قیمت متراژ ملک جدا و قیمت هر متر مربع از مساخت انباری نیز جداگانه محاسبه می گردد. این میزان با اعمال یک ضریب (معمولاً یک دهم یا یک بیستم) در قیمت هر متر مربع خود آپارتمان حساب می شود. پس میزان محاسبه متراژ انباری اگر قسمت پایین و حیاط ساختمان واقع باشد حالت مشاع به خود میگیرد و محاسبه هر متر از آن به طور جداگانه تر از قیمت متراژ اصلی ساختمان محاسبه می شود. نکته مهم اینجاست که در زمان خرید ملک حتما توجه داشته باشید که متراژ بنا و نحوه مالکیت در خصوص انباری و نیز پارکینک حتما در سند مالکیت شما قید شود.
2) حالت دوم زمانی است که متراژ انباری در آپارتمان در سند قید نشود در این صورت واضح است که جزء متراژ بنا محسوب نشده و سایر اعضاء ساختمانی در مالکیت آن دخیل هستند و در زمان معامله در خصوص تصمیم گیری آن نقش دارند.

قوانین وضع شده در خصوص انباری 

در قوانین مربوط به تملک آپارتما ها آن دسته از قوانینی که به طور مستمر در خصوص آن بحث و گفتگو شده است مباحثی است که به حوزه انباری آپارتمان بر می گردد. بر این اساس بخش های محتلف ساختمان هایی که از چند واحد ساخته شده اند دو نوع مالکیت را شامل می باشند:
1) مالکیت اختصاصی
2) مالکیت مشترک
مشاعات یک ساختمان یا در واقع همان بخش های مشترک از یک ساختمان به قسمت هایی گفته می شود که همه اعضاء ساختمان حق استفاده از آن را دارند. غالبا یک ساختمان از سه بخش تشکیل می شود:
بخش اول خود بنای ساختمانی که در آن سکونت دارد که شامل فضای داخلی ملک می باشد. (اعم از تجاری و مسکونی)
بخش دوم انباری ساختمان می باشد که وجود آن به سلیقه و انتخاب سازنده با توجه به متراژ زمین و نحوه نقشه کشی ساختمان است. تمامی این قسمت ها اگر در داخل سند مالکیت قید شده باشد و نیز  به صورت اختصاصی مورد استفاده قرار بگیرد به عنوان متراژ شخصی محسوب می شوند. 
بخش سوم متعلق به انباری است که این بخش نیز ممکن است یاشد و یا نیاشد که بستگی به قید شدن در داخل سند را دارد.

وضع قوانین مربوط به انباری از طرف شهرداری ها

در تعریفی دیگر از منظر شهرداری در خصوص حق مالکیت انباری و قوانین مربوط به آن باید گفت که هنگامی که قرار است شهرداری گواهی پایان ساختمان را صادر نماید، انباری را در زمره بخش های اختصاصی ساختمان قرار می دهد. همچنین انباری ساختمانی در صورت جلسه تفکیکی نیز جزء قسمت های اختصاصی ساختمان محاسبه می شود. 
زمانی که اسناد مالکیت اختصاصی در خصوص انباری ها به عنوان بخشی از ساختمان صادر می شود این مسئله مطرح می شود که آیا مالک اجاره انتقال به غیر در خصوص انباری را دارد یاخیر؟ و در زمانی که مالک ساختمان را به فروش می رساند آیا از نظر قانونی اجازه دارد انباری را همچنان در مالکیت خود حفظ نماید؟
 پاسخ به این سوال کاملا روشن است چون انباری از قسمت های تابعه ساختمان محسوب میشود و مالکین ساختمان در سند هرکسی که باشد تمامی مشاعات و پیوست های ساختمانی نیز به تصرف او در خواهد آمد
 چنانچه مالک بخواهد ماکیت قسمت ها مشاع و توابع و لواحق ساختمان را به شخصی غیر از خریدار بنای ساختمانی بفروشد در حقیقت تخلف کرده و حق انجام این کار را ندارد. در هنگام انتقال اسناد رسمی آپارتمان ها قطعا عدم واگذار نمودن انباری و پارکینگ به شخصی یا اشخاصی غیر از شرکای ساختمانی قید خواهد شد. یک نکته مهم اینجا حائز اهمیت است و آن اینکه اجاره و یا انتقال پارکینگ و انباری آپارتمان اگر بخواهد به یکی از مالکین واحدهای همان ساختمان صورت بگیرد کاملا بلامانع بوده و محدودیتی ندارد. در خصوص پرداخت شارژ نیز وظیفه پرداخت شارژ این قسمت از ساختمان در مالکین هرکس که باشد قطعا با همان مالک حساب می شود.

سخن آخر
در یک جمع بندی کلی از طرح بحث مورد نظر در خصوص محاسبه متراژ انباری باید گفت که اگر انباری یک ساختمان در فضایی خارج از بنای اصلی واحد قرار گرفته باشد جزء متراژ واحد محسوب نمی شود و در زمره متراژ مشاع قرار می گیرد. در یک صورت این قانون قابل استثنا قرار می گیرد و آن زمانی است که این متراژ در سند مالکین قید شده باشد. که البته مبلغ انباری مجزا از مبلغ متراژ بنای اصلی محاسبه می گردد.

 

دیدگاه شما

Captcha

نظرات در مورد آیا انباری جزء زیربنا است؟