معرفی چهار قله معروف استان گیلان برای کوهنوردی

famous peaks of Guilan
ملک فوری یکشنبه 19 فروردین 1403 ارسال نظر

اگر شما هم اهل کوهنوردی و صعود به قله های سر تا سر ایران هستید، از کوه ها و قله های استان گیلان غافل نشوید. در استان گیلان کوه های زیبایی با طبیعت بکر وجود دارد که صعود را لذت بخش تر میکند. با ما همراه باشید تا تعدادی از قله های گیلان را برای صعود علاقه مندان به کوه و کوهنوردی، و دوستداران طبیعت برای شما معرفی کنیم.

تبلیغات با قیمت مناسب

کوهنوردی در استان گیلان
از جمله لذت های گشت گذار در استان زیبا و چشم نواز گیلان، گردش در مراتع و مناطق کوهستانی این استان می باشد. زیبایی زایدالوصفی که ییلاقات و کوه های مرتفع استان گیلان دارد تحسین هر بیننده ای را بر می گزیند. هر ساله علاوه بر توریست ها و مسافرانی که به این استان سفر می کنند، مردمان گیلان نیز به ویژه در فصل بهار و نیز اواخر تابستان برای دیدن از کوه ها و جلگه های پای کوه در استان گیلان قصد سفر و تفریح می نمایند. در این مقاله میخواهیم با چند نمونه از زیباترین و پر طرفدارترین قله های کوهنوردی در این استان آشنا شویم، پس با ما همراه باشید.

فهرست مطالب:
1. ماسوله و قله آسمانکوه
2. قله سرک در رودبار
3. قله سماموس یا قله سمام
4. قله گدوک گردنه ای با سنگ های بزرگ

ماسوله و قله آسمانکوه

قله آسمانکوه یکی از قلل خط الراس در شهر تاریخی ماسوله می باشد. در امتداد  قله آسمان کوه، تنها یک چشمه دیده می شود که آن هم در انتهای راستا و نزدیکی قله وجود دارد، ولی از آن جا که گاهی چشمه های کوهستان ممکن است خشک و یا کم آب باشند، حتما کوهنوردان باید با ذخیره آب کافی به قله صعود نمایند. چشمه آسمانکوه از ذوب برف دامنه های ارتفاعات تامین می گردد و تا این ارتفاع به طور طبیعی پمپاژ می گردد. برای اینکه از قله آسمان کوه بالا رویم باید ارتفاع 2850 متر از سطح دریا را در نظر بگریم که با این وجود یک صعود فنی محسوب شده و کار هرکسی به راحتی نیست. رسیدن به این قله آن هم در فصل زمستان کاملا به شرایط جوی، مدیریت زمان و تیم آماده وابسته است. قله آسمانکوه یکی از قله های زیبای استان گیلان است که در رشته کوه البرز، بخش غربی و در ناحیه جنوب شرقی شهر تاریخی ماسوله  قرار دارد. اگر از امتداد آن بپرسید این قله به وسیله یال غربی به قله لاسه سر و توسط گردنه اَندَرِه به قله شاه معلم و تورشوم به ترتیب با ارتفاع 3070 و 2700 متر متصل می گردد. این ارتفاعات که شهر ماسوله را به شکل نیم دایره احاطه کرده اند و دنباله کوه های تالش هستند تا دره سفیدرود پیش می رود. این راستا مملو از تپه ها و دره های بسیاری ست که شامل دو منطقه اند: یک ناحیه مرتفع که بین گیلان، طارم و خلخال واقع شده و قبلا جنگل بوده است و دیگری جلگه ساحلی که دارای خاک های رسوبی حاصلخیز و زمینهای زراعی گیلان است.

همچنین بخوانید: شیطان کوه، کوهی تاریخی در لاهیجان

قله سرک در رودبار

رودبار شهری زیبا و دیدنی در جنوب استان گیلان است. از مسیر جاده رشت به رودبار در ناحیه مرکزی شهررستم آباد که چسبیده به روبار می باشد وارد می شویم. حال اگر در یک هوای صاف به ارتفاعات سمت راست خود نگاه بیندازیم قله ایی به شکل مخروط را می بینیم که به قله سرک شهرت دارد. در محاسبه ارتفاع قله سرک رودبار باید گفت که 1630 متر از سطح دریا کشیده شده است و ورودی آن از جاده شیب دار کنار پارک رستم آباد می گذرد. در آغاز راستا این قله در ابتدا شیب ندارد، اما تقریبا از میانه راستا، شیب تند آن، نفس گیر می گردد. با این که این قله ارتفاع زیادی ندارد، ولی به این دلیل که صعود از ارتفاع پائین انجام می گردد، صعود به این قله از لحاظ فنی در فصل زمستان معادل قله شاه معلم ماسوله است. چشم انداز راستا اطراف، چشمه و جنگل های متراکم راستا، زیبایی خیره نماینده ای دارد. در جهت رو به روی خود نیز چشم انداز فوق العاده زیبای رودخانه سپیدرود، دامنه و قله درفک، درختان کاج را می بینیم و نیز تصویر آرم جمهوری اسلامی بر تپه خودنمایی می نماید. قله سرک از آن نوع قله هایی است که اگر در هر فصلی از سال به آن که یکی از زیباترین قله های شهر رودبار گیلان است صعود کنید، زیبا و خاطره انگیز بوده و چشم انداز بی نظیرش را به تماشا می نشینیم.

همچنین بخوانید: بلندترین قله های گیلان کدام اند؟

قله سماموس یا قله سمام

مرتفع ترین قله مشرف به دریا و بلندترین قله استان گیلان به ارتفاع 3689 متر است. برای صعود به قله سماموس چند راه وجود دارد که البته راستا شرقی آن یعنی از روستای جواهرده و راستا شمالی از روستای جواهردشت، بین کوهنوردان معمول تر است. سماموس نزدیک ترین قله البرز شمالی به دریای کاسپین است. در سال 1398 نیز قله سماموس به عنوان بلندترین قله گیلان در فهرست آثار طبیعی کشور به ثبت رسید. سماموس یکی از قله های دوست داشتنی و مطلوب کوهنوردان برای صعود است، چرا که تجربیات بی نظیری را با خود به همراه دارد. در شب هایی که آسمان صاف، بی ابر و مه است بر فراز این قله می توان تا دوردست های مازندران و گیلان دید و در روز هم از بندر انزلی تا نوشهر را می توان رصد نمود. حرکت در میان دامنه های بکر و پوشیده از مه ارتفاعات جواهردشت، چشمه ای با آب گوارا و فضای بکر و آرام کوهستان، چون شهدی شیرین در گلوی کوهنوردان خسته اما پرامید است.
در نزدیکی قله سماموس، امامزاده ای به همین نام نهاده شده است که به نقل بعضی از تاریخ نگاران همان کارکیا یحیی کیایی از شاهزادگان کیایی لاهیجان است. این امامزاده در جوار قله، مکان مناسبی است تا کوهنوردان در آن کمی استراحت نمایند تا سپس با توانی مضاعف بر چکاد قله بایستند و ترانه صعود را بخوانند. صعود زمستانی این قله از راستا جواهرده به دلیل این که بهمن گیر نیست، مسئله ای ندارد، اما باید به خاطر سپرد که باد شدید، برف کوبی سنگین و سرمای قله سماموس در بعضی مواقع صعود را سنگین و سخت تر می نماید. بنابراین صعود زمستانی یک روزه حتی در شرایط مناسب نیز پرخطر بوده و به تجربه ثابت شده که حداقل به یک و نیم روز زمان احتیاج است.

همچنین بخوانید: 5 ییلاق معروف گیلان که باید رفت!

قله گدوک گردنه ای با سنگ های بزرگ

قله گدوک از قله های گیلان است که با ارتفاع 2800 متر از سطح دریا روی خط الراس ماسوله، یعنی حد فاصل دو قله آسمان کوه و دو خون نهاده شده است. این کوه دارای گردنه ای با سنگ های بسیار بزرگ و زیباست. خط الراس لاسه سر، گدوک و آسمان کوه، در جنوب ماسوله، بی شک برای هر کوهنورد عاشق طبیعت، پیمایشی زیبا و به یاد ماندنی خواهد بود. راستا عمومی صعود به قله گدوک، از جنگل و ییلاق زیبای خلیل دشت است. راستا صعود این قله، در زمستان ها، برف گیر و اغلب توام با بادهای سرد و سوزناک و در تابستان ها نیز بسیار گرم و سوزان است. وجود چشمه های پرآب و جوشان، تا ییلاق خلیل دشت، احتیاج کوهنوردان به آب را تامین می نماید، اما پس از ییلاق، چشمه مناسبی دیده نمی گردد، بنابراین کوهنوردان باید از چشمه های قبل آب کافی ذخیره نمایند. وجود کومه های دامداری در منطقه نیز نشان از زندگی و امرار معاش دامداران این منطقه دارد. در صورت مناسب بودن هوا و تیم آماده به لحاظ بدنی و فنی، می توان ماسوله تا ییلاق را سه ساعته و ییلاق تا قله را چهار ساعته صعود کرد. اما پدیده های طبیعی مانند باد، باران و برف در فصول سرد و همچنین وجود گرمای طاقت فرسای در تابستان، می تواند این زمان را تغییر دهد.

دیدگاه شما

Captcha

نظرات در مورد معرفی چهار قله معروف استان گیلان برای کوهنوردی