6 گیاه آپارتمانی برای تصفیه هوای خانه

Air purifying indoor plants
ملک فوری یکشنبه 01 بهمن 1402 ارسال نظر

با توجه به گسترش آپارتمان نشینی و افزایش آلودگی هوا، فضای خانه نیز همانند محیط بیرون دچار آلودگی میشود که برای از بین بردن آن راه حل های زیادی وجود دارد مانند استفاده از گیاهان آپارتمانی در سر تا سر منزل که یکی از راه های کاهش آلودگی داخل خانه است. با ما همراه باشید با معرفی 6 گیاه پرطرفدار برای خانه!

تبلیغات با قیمت مناسب

6 گیاه آپارتمانی برای تصفیه هوای خانه

توجه به هوای تمیز و کمبود هوای سالم امروزه مورد توجه بسیاری از کارشناسان محیط زیست قرار دارد .این مشکل از تغییر سبک زندگی ما و بالا رفتن سطح مصرف گرایی و ایجاد زباله های غیر بازیافتی بیشتر تشدید می شود. آیا تا کنون بجز زیبایی که گل ها به محل کار یا منزل ما میدهند به این فکر کرده اید که گیاهان تولید کننده اکسیژن هم وجود دارند؟ خیلی ها فکر میکنند اگر در و پنجره های خانه را بسته نگهداریم هوای داخل خانه تمیزتر می ماند و دیگر آلوده نخواهد بود. اما این نظریه کاملا اشتباه است برای اینکه هوای محیط پاک باشد دو راه وجود داره یا باید از دستگاه های تصفیه کننده هوا استفاده کنیم یا می توانیم از وجود گیاهان برای تصفیه هوا در منزل نگهداری کنیم. ما در این مقاله در خصوص گیاه مناسب برای تصفیه هوای خانه صحبت میکنیم تا شما بتوانید با راهکار خانگی و پویا آلودگی محیط خانه خود را از بین ببرید. اکنون به معرفی چند گیاه تصفیه کننده هوای خانه که معروف و پر طرفدار هستند، میپردازیم.

پوتوس

پتوس، گیاهی زیبا و بومی جزایر سلیمان می‌باشد و جزو گیاهان رونده است، نحوه رشد این گیاه بدین شکل است که می‌توانید پس از بلند شدن ساقه‌‌ها و برگ‌ها، مسیری برایش تعیین نمایید تا در همان مسیر به رشد خود ادامه داده و زینت‌بخش فضای شما باشد. این گیاه به نام‌هایی مانند پوتین طلایی یا انگور نقره‌ای نیز معروف است، ولی همگان آن را با نام پوتوس یا پتوس می‌شناسند. از آنجایی که پتوس نگهداری ساده‌ای دارد، در اکثر خانه‌ها آن را به عنوان گیاهی زینتی و آپارتمانی نگه می‌دارند. این گیاه به دلیل تصفیه‌کننده بودن مورد توجه عموم قرار دارد و سمومی چون فرمالدئید، تولوئن، زایلن و بنزن را پاک می‌کند. به همین دلیل برای اتاق‌های خواب خانه بسیار مناسب است.

نخل پروانه یا نخل اریکا

یکی از گزینه های بسیار عالی برای زیبایی بخشیدن به محیط خانه و یا محل کار نخل اریکا می باشد. نخل اریکا از دسته گلهایی می باشد که آلودگی‌ هوا را از بین می‌برد. محققان می‌گویند این نوع نخل برای افرادی که دچار سرما خوردگی هستند و یا سینوزیت عود کرده دارند، همانند یک داروی قوی عمل می‌کند. زیرا رطوبت ملایمی را در هوا آزاد می‌کند. خود این موضوع موجب می‌شود که تنفس راحت‌تر شود و فرد سریع‌تر به خواب برود. نخل اریکا یکی از بهترین تصفیه کننده های هوا میباشد چرا که تولوئن و هیدروکربن های مضر را از هوا تصفیه میکند، همچنین این گیاه در روز بیش از ۱ لیتر آب از برگهای خود تبخیر میکند که باعث مرطوب شدن هوا می شود.

همچنین بخوانید: گیاه پاچیرا از گیاهان پرطرفدار در فنگ شویی

سرخس برگ شمشیری

سرخس برگ شمشیری یک گیاه جذاب است که از زمان ویکتوریا تاکنون خودنمایی می‌کند. این گیاه در رده نهم لیست 50 گیاه تصفیه‌کننده هوا قرار دارد زیرا به راحتی آلودگی‌های درون داخل اتاق به خصوص فرمالدئید را حذف می‌کند. سرخس برگ شمشیری بومی نواحی استوایی میباشد و ارتفاع آن به حدود یک تا دو متر می رسد و گسترش بسیار زیادی دارد. سرخس گیاهی همیشه سبز است و هم به صورت گلدانی، هم به صورت آویزی استفاده می شود. این گیاهان بدون گل هستند و در مجموع به آنها کریپتوگام گویند.

آگلونما

آگلنوما ساده‌ترین گیاه خانگی به شمار می‌رود زیرا در نور کم و مناطقی از خانه (مثل اتاق خواب تاریک) که هیچ گیاهی رشد نمی‌کند، به خوبی رشد می‌کند. بهترین نکته این گیاه این است که در زمان کمتر سموم بیشتری را از بین می‌برد. آگونما گیاه بسیار زیبایی است با برگ های ابلق با ساقه ها کوتاه و برگ های بیرون آمده از غلاف، نیزه ای شکل و خم شده به طرف پایین با طول ۱۲ تا ۱۵ سانتیمتر که گاه تا ۲۰ سانتیمتر نیز می رسند؛ این گل مقاومت خوبی در برابر سایه و خشکی دارد. گلهای این گیاه سفید و در تابستان آشکار می‌شود. میوه‌های آن قرمز رنگ می‌باشد.

سانسوریا

گیاه ماری یا همون سانسوریا یکی از دیگر گیاهان تصفیه کننده هوای خانه می باشد. این گیاه به خوبی میتواند با فراهم کردن شرایط درست نگهداری تا ۲ متر هم رشد داشته باشد، اما بهتر است برای رشد خوب در محلی با نور زیاد ولی فیلتر شده نگهداری شود و آبیاری آن زمانی انجام شود که خاک گلدان تا عمق ۲ الی سه سانتی متری خشک شده باشد، چون آبیاری زیاد را دوست ندارد. همچنین سانسوریا میتواند به راحتی سم های فرمالدئید، تری‌کلرواتلین، بنزن و زایلین از بین ببرد.

اسپاتی فیلوم

یک نوع دیگر از گلها که گل چمچه‌ای یا برگ‌قاشقی است و با نام علمی اسپاتی فیلوم معروف است گیاه بسیار زیبایی است که می‌تواند به تنهایی تا 60 درصد هوای داخل خانه را تصفیه کند. نکته جالب این گیاه آن است که گرده‌ها یا هاگ‌های بسیار ریز را از طریق برگ‌هایش جذب می‌کند و از طریق ریشه‌هایش به عنوان غذا استفاده می‌کند.

عملکرد گیاهان برای از بین بردن سموم محل قرار گیری گیاهان در خانه

حال سوال اینجاست که گیاهان چطور هوای اتاق را تصفیه میکنند؟از طریق تحقیقات انجام شده روی گیاهان میتوان گفت که گیاهان تصفیه کننده هوا یکی از بهترین و بی ضررترین راهها برای از بین بردن آلودگی هوا مخصوصا داخل خانه می باشد. چون گیاهان میتوانند به راحتی سموم و مواد شیمایی موجود در هوا را جذب کنند و بجای آن به شما هوای تازه تحویل دهند. گیاه چطور و چگونه این سموم را جذب میکند؟ در اولین قدم گیاهان با استفاده از برگهای خود سموم را جذب کرده و به ریشه انتقال میدهند، جالب است بدانید در یک اقدام عجیب همین مواد مضرر به مرور به به مواد مغذی بویژه برای گیاه تبدیل می شود.
علاوه بر جذب سموم گیاهان از طریق برگ میتوانند دی اکسید کربن را جذب کنند و سپس طبق آنچه تا کنون شنیده اید عمل فتوسنتز را انجام دهند و برای شما اکسیژن تازه را به ارمغان بیاورند. ولی گیاهان به اندازه درختها نمیتوانند اکسیژن را پمپاژ کنند و باید به گیاه نزدیک شوید ولی با افزایش تعداد گیاهان میزان اکسیژن بالا خواهد رفت. در قدم دوم گیاهان میتوانند از طریق ریشه هم سموم را جذب کنند.

همچنین بخوانید: نکات مهم درباره آبیاری گیاهان آپارتمانی

دیدگاه شما

Captcha

نظرات در مورد 6 گیاه آپارتمانی برای تصفیه هوای خانه