تراس و قوانین مربوط به آن در ساختمان

The terrace and its related rules in the building
ملک فوری یکشنبه 01 بهمن 1402 ارسال نظر

تراس به اتاقی گفته میشود که سقف ندارد و به فضای واحد آپارتمانی الحاق شده است و در نهایت اگر امکان دسترسی فقط یک واحد برای آن وجود داشته باشد، جز مشاعات خانه محسوب می شود. اگر تراسی به صورت مشترک برای کل واحد های آپارتمانی ساخته شود نمیتوان به آن تراس شخصی گفت و جز زیر بنا و مشاعات یک واحد حساب نمیشود.

تبلیغات با قیمت مناسب

آیا تراس جزء مشاعات است؟

هنگامی که قصد خرید خانه دارید حتما یکی از سوالاتی که برایتان مطرح خواهد بود این است که آیا تراس جزء مشاعات محسوب می شود؟ نحوه محاسبه آن در سند به چه صورت می باشد؟ ما در این مقاله قصد داریم به سوالاتی در خصوص تراس و بالکن خانه بپردازیم. اگرتراس یک ساختمان مشترک باشد، نمی توان از آن برای اهداف شخصی استفاده کرد. 
تراس ها در جوامع مسکونی بخشی از مناطق مشترک هستند که برای همه صاحبان آپارتمان در نظر گرفته شده است. این به این معنی است که افراد حق استفاده از این فضا برای هر گونه استفاده شخصی را ندارند،
طبق بند ۱۸ بندهای دستور العمل تفکیکی آمده است که بالکن غیر مسقف که در فضای حیاط و یا خیابان پیشروی دارد اعم از این که در گواهی پایان کار هم منظور شده یا نشده و راه دسترسی به آن برای سایر طبقات ساختمان امکان ندارد و عرفاً هم جزء بنا است و متعلق به واحدی خواهد بود که به آن متصل و دارای دسترسی است. در بند ۱۹ قانون مشاعات آمده است که تراس‌هایی که راه عبور جدا دارند و سقف بام طبقه زیرین است و تاسیسات روی آن نصب است طبق گواهی پایان کار جزء مساحت مشاعات آورده می‌شود. همچنین در قسمت بند ۲۰ قانون اذعان دارد که قسمت‌هایی که برای استفاده اختصاصی تشخیص داده نشده و یا در اسناد مالکیت ملک اختصاصی یک یا چند نفر از مالکین آورده نشده‌اند، جزئی از قسمت‌های مشاع ساختمان به حساب می‌آیند مگر آن که تعلق آن به قسمت معینی بر طبق عرف و عادات محل، تعیین شده باشد.

فهرست مطالب:
1. قوانین مربوط به تفکیک تراس و بالکن
2. آیا بالکن و تراس جز متراژ آپارتمان هستند؟
3. نحوه محاسبه بالکن و تراس در سند
4. قدرالسهم تراس و بالکن
5. سقف تراس آپارتمان ها

قوانین مربوط به تفکیک تراس و بالکن

بالکن به مکانی مسقف گفته می شود و تراس مکانی غیر مسقف است و به همین خاطر است که تراس جزئی از مشاعات بنا به شمار می‌رود. این در حالی است که بالکن همواره جزء مساحت آپارتمان و متراژ شخصی محسوب می شود. در جواب به این سوال که آیا تراس مسقف جزء متراژ بنای شخصی است باید گفت که شهرداری برای تشویق مردم و ارتقا دادن کیفیت ساختمان ها مساحت تراس های مسقف تا عمق ۳ متر را جزء زیر بنا به حساب آورده است. این محاسبه به صورت زیر صورت می گیرد:
تراس های سه طرف باز که ½ مساحت آن ها جزء زیربنا محاسبه می شود.
تراس های سه طرف بسته که ۲/۳ مساحت آن ها جزء زیربنا به حساب می آید.
تراس های سه طرف بسته که ۳/۲ مساحت آن ها جزء زیربنا به حساب می آید.

همچنین بخوانید: بالکن چیست؟

آیا بالکن و تراس جز متراژ آپارتمان هستند؟

با توضیحاتی که داده شده فهمیدیم که بالکن برخلاف تراس جزء مشاعات متراژ خانه محسوب می شود و کاملا شخصی است. بالکن ها علاوه بر تاثیر زیبایی شناسانه ای که در نما از خود بر جای می گذارند، نقشی اساسی در نمایش سمبولیک استفاده کننده های آن فضا نیز به همراه دارند. همین نمایش مشهود و قابل رویت انسان، نمایش دهنده نقش و عملکرد مثبت و منفی بالکن هاست. بالکن ها باید به اندازه کافی عریض باشند که بتوانند فضای مورد استفاده را فراهم نمایند و از خلوت و حریم خصوصی کافی برخوردار باشند. ارتفاع استاندارد برای نرده ‌‌های جلوی بالکن حداقل 120 سانتی‌ متر است. نرده‌‌ ها باید به صورت یک تکه و بدون پله طراحی شوند و نباید به ‌گونه‌ای باشد که بچه ‌ها بتوانند خود را روی آن آویزان کنند. همچنین اگر کف‌‌ پوش بالکن، سنگ یا سرامیک باشد، به ‌راحتی قابل تمیز کردن است. بالکن یا تراس برای آپارتمان تا حدود 12 درصد به ارزش ملک می افزاید و این در صورتی است که بالکن و تراس شما شخصی باشد و نه مشاع آپارتمان! در داخل خانه یا یک ساختمان، اصولا تراس و بالکن هر دو وسیله‌ای برای ارتباط با محیط بیرون از خانه هستند. در ارتباط با تراس هم اگر این سوال را دارید که همانند بالکن جز زیر بنا حساب میشود یا خیر همانطور که در بالا گفته شد تراس هایی مسقف با عمق 3 متر جز زیر بنا حساب میشود که البته شرایطی دیگر برای آن ها دارد که در بالا به آن ها اشاره شده است. به طور کلی تراس و بالکن ها معمولا جز زیر بنای ملک حساب میشوند مگر این که به صورت مشاع و برای استفاده ساکنین دیگر آپارتمان ساخته شده باشند و سایر افراد به آن ها دسترسی داشته باشند. 

تراس

نحوه محاسبه بالکن و تراس در سند

گاهی اوقات مکان هایی از ساختمان مانند بالکن ها به صورت نیم دایره و یا یک چهارم دایره ساخته شده اند. برای محاسبه این مکان ها کافی است شعاع دایره را اندازه گیری کنیم. البته نباید مساحت دایره کامل را به عنوان مساحت این مکان ها در نظر گرفت بلکه بعد از بدست آوردن مساحت دایره باید آن را تقسیم بر دو و یا چهار نماییم. 

 قدرالسهم تراس و بالکن

بالکن چون جزء متراژ اصلی بنا محسوب می شود لذا در سند هم جزء متراژ اصلی قید شده و میزان پرداخت کل متراژ آن بر عهده خریدار می باشد. اما تراس از آنجایی که جزء مشاعات ملک محسوب می شود و در سند هر یک از مالکین ساختمانی به عنوان مشاعات قید می شود محسابه و پرداخت آن کاملا تفکیکی بوده و سایرین وظیفه پرداخت آن را بصورت مشترک دارند.
تراس به قسمتی از سازه ساختمان گفته می شود که ساختار آن همانند بالکن می باشد، با این تفاوت که سقف ندارد. تراس گاهی به صورت اختصاصی و متعلق یه یک واحد است و در برخی از شرایط نیز جزئی از مشاعات محسوب می‌گردد، پس در مواردی که متعلق به واحد مجاور خود است جز متراژ آن واحد و در مواردی که مشاع به شمار رود، مساحت آن در محاسبه مساحت آپارتمان دخالتی ندارد. گاهی برای واحدی که مجاور تراس قرار دارد، از منظر حقوق ثبتی و تحت شرایط خاصی می‌توان حق دسترسی و بهره ‌برداری لحاظ کرد.

همچنین بخوانید: وظایف مدیر ساختمان چیست؟

سقف تراس آپارتمان ها

تراس بخاطر مشاع بودن در صورت سقف گذاری به اجازه طرفین نیاز دارد. اگر یکی از طرفین راضی نبود سایرین اجازه مسقف نمودن آن را ندارند. چرا که هرچیزی که سقف و دیوار بگیرد ممکن است جزء اموال شخصی محسوب شود و بخاطر جلوگیری از این اتفاق تراس ها را مسقف نمی کنند.

دیدگاه شما

Captcha

نظرات در مورد تراس و قوانین مربوط به آن در ساختمان