قوانین قرار دادن دوچرخه در مشاعات آپارتمان

Rules for placing bicycles in common areas of the apartment
ملک فوری یکشنبه 01 بهمن 1402 ارسال نظر

در مشاعات استفاده‌ شخصی از ملک عمومی جایز نیست، مگر این که سایر اعضای ساختمان نسبت به آن رضایت داشته باشند، لذا قرار دادن دوچرخه در مشاعات می تواند حق هر یک از ساکنین آپارتمان باشد و سایرین نمی توانند او را از قرار دادن دوچرخه در قسمت مشاع ساختمان منع نمایند.

تبلیغات با قیمت مناسب

قوانین قرار دادن دوچرخه در مشاعات آپارتمان
قطعا آپارتمان ها در متراژ خود علاوه بر مالکیت خصوصی، بخشی را به نام مشاعات ساختمانی دارند که نیازمند رعایت قوانینی است تا سایرین نیز از متراژ مشاعات ملک بهره مند گردند و موجب مزاحمت نشود. بخشی از این قوانین شامل موارد ذیل می گردد.
* همه ساکنین آپارتمان باید به اندازه معین از مشاعات استفاده کنند. طوری که برای استفاده ی سایر ساکنین ساختمان مانعی نباشند. به طور مثال قرار دادن لوازم اضافی و کفش در حیاط و راه پله، نوعی استفاده شخصی به حساب می آید و واحدهای دیگر می توانند به این کار اعتراض کنند.
* هیچکدام از ساکنین ساختمان حق تصرف مشاعات ساختمان و یا حق واگذاری آن به فرد دیگری را ندارد، مگر در صورتی که با ساکنین ساختمان توافق کرده باشد و یا قانون اجازه ی این کار را به او داده باشد.
* ایجاد تغییر در نقشه ساختمان بدون اخذ مجوزهای لازم و رضایت تمام ساکنین ساختمان ممنوع است.
* ماشین ها نباید در قسمتی غیر از قسمت تعیین شده پارک شوند و یا باعث مشکل در رفت و آمد ساکنین ساختمان شوند.
* استفاده اختصاصی ساکنین از آب و برق مشاع ساختمان ممنوع است.
* قرار دادن کیسه زباله در راهرو که باعث پخش بوی بد در همه ی ساختمان شود ممنوع است.
* هر گونه تغییر رنگ و شکل در ساختمان که باعث ناهماهنگی و بر هم زدن نمای ساختمان شود ممنوع است.
* اگر در یکی از واحدها بنایی و یا تعمیراتی صورت بگیرد باید درباره نظافت و تمیزی آن با هماهنگی سرایدار و ساکنین تصمیم گرفته شود.
* استفاده کردن از مشاعات نباید به صورتی باشد که مورد آزار و اذیت دیگر ساکنین شود؛ مثلا نگهداری حیوانات در حیاط و یا صافکاری ماشین در پارکینگ خلاف قانون می باشد.
* جا به جایی مصالح ساختمانی و اسباب کشی با آسانسور ممنوع است و اگر کسی این کار را کرد باید با او برخورد شود. اگر در حین استفاده افراد برای این کارها آسانسور خراب شود او باید شخصا تمام هزینه های تعمیر را بپردازد.
* در مهمانی ها و جشن های شب های غیرتعطیل پس از ساعت ده شب و در شب های تعطیل پس از ساعت ۱۲ شب رعایت سکوت کامل در ساختمان الزامی است.

فهرست مطالب:
1. دوچرخه در مشاعات آپارتمان
2. قرار دادن دوچرخه در پارکینگ
3. مشاعات آپارتمان
4. روش قانونی واگذاری یک فضای مشاع به یکی از ساکنین
5. تقسیم مشاعات آپارتمان

دوچرخه در مشاعات آپارتمان

مشاعات در ساختمان به قسمت‌هایی از آن گفته می‌شود که متعلق به اکثریت ساکنین ساختمان است و هیچ‌کسی حق انحصاری برای تملک آن‌ها را ندارد. قانون مشاعات بر این موضوع تاکید دارد که استفاده‌ شخصی از ملک عمومی جایز نیست، مگر این که سایر اعضای ساختمان نسبت به آن رضایت داشته باشند، یعنی اگر یک شخص نتواند رضایت کل ساکنین را جلب کند، مسلما نمی تواند از امکانات مشترک ساختمان بهره‌ شخصی بگیرد. لذا قرار دادن دوچرخه در مشاعات می تواند حق هر یک از ساکنین آپارتمان باشد و سایرین نمی توانند او را از قرار دادن دوچرخه در قسمت مشاع ساختمان منع نمایند.

همچنین بخوانید: باید ها و نباید های مشاعات ساختمان

قرار دادن دوچرخه در پارکینگ

قراردادن دوچرخه در پارکینگ اندکی با مشاعات متفاوت است. اگر پارکینگ جزء بخش خصوصی ملک باشد و سایر مالکین در سند خود پارکینگ نیز قید داشته باشند، لذا قراردادن دوچرخه در آن بخش از پارکینگ که مالکیت خصوصی دارد نمی تواند بدون اجازه مالک قرار بگیرد.

مشاعات آپارتمان

خیلی از کسانی که مالک یکی از واحدهای آپارتمانی هستند بی شک در مورد مشاعات ساختمان و اختلافات و درگیری های مرتبط با آن نیاز است تا مطالبی را بدانند و از درگیرشدن ها ممانعت ورزند. در حال حاضر که زندگی آپارتمان نشینی خیلی زیاد شده است یکی از مواردی هم که باعث جر و بحث بین ساکنین آن می شود مشاعات آپارتمان و حد و حدود آن است. امکان دارد که خیلی از ما به طور ناخواسته و به خاطر عدم آشنایی با قوانین و مقررات مشاعات، کارهایی را در محیط ساختمان انجام دهیم که باعث به وجود آمدن اختلاف و دعوا شود. پس بهتر است حالا که زندگی آپارتمان نشینی رواج دارد و اکثر مردم در آپارتمان زندگی می کنند در مورد مشاعات ساختمان و قوانین و مقررات آن نیز اطلاعاتی را داشته باشند تا موجب درگیری و اختلاف آن ها با همسایگان نشود.

روش قانونی واگذاری یک فضای مشاع به یکی از ساکنین

در قانون گذاری یک ملک مشاع باید هر یک از مالکین واحدهای آن ساختمان دخیل باشند. یعنی قانون گذاری در خصوص متراژ مشاع باید با رضایت و امضاء قرارداد بین ساکنین و مالکین باشد. اگر قرار است در فضای مشاع هرگونه تغییر و تحولی صورت بگیرد باید با هماهنگی طرفین باشد و خرید و فروش در این متراژ تقریبا غیر ممکن بوده مگر اینکه با رضایت و تصمیم سایر مالکین صورت گیرد.

تقسیم مشاعات آپارتمان

یکی از بزرگترین مشکل مربوط به املاک مشاع که مالکین با آن مواجه می‌شوند، درخواست فروش یا تقسیم املاک مشاع توسط یکی از مالکین می باشد. در تعریف املاک مشاع آمده است که سهم مالکین در جزء به جزء آن منتشر است و هر مالک به اندازۀ حق خود از تمام قسمت‌های ملک سهم دارد. به همین دلیل، زمانی که یکی از آن‌ها درخواست فروش سهم خود را داشته باشد تعیین سهم او کار مشکلی است که باید توسط تفکیک و افراز آن ملک مرتفع شود. در این میان با توجه به این‌که ممکن است مال مشاع، عین یا منفعت یا دین یا مالی مثلی یا قیمی ‌باشد، قانون‌گذار در وهلۀ اول به شرکا اجازه داده است با تراضی و توافق میان خود، تقسیم را به نحوی که مورد توافق خودشان است انجام دهند و اگر توافق حاصل نشد، متقاضی تقسیم می‌تواند ‌اجبار شرکا را به انجام تقسیم از طریق قانونی بخواهد..

دیدگاه شما

Captcha

نظرات در مورد قوانین قرار دادن دوچرخه در مشاعات آپارتمان