بایدها و نبایدهای مشاعات ساختمان

Common building and its rules
ملک فوری دوشنبه 25 دی 1402 ارسال نظر

مشاعات در ساختمان عبارت اند از: پارکینگ، انباری، آسانسور، راه پله، راهرو، پشت بام، زمین ساختمان، درب ورودی، پنجره‌های راهرو، ورودی پارکینگ، پارکینگ اضافی، شوفاژخانه و ...

تبلیغات با قیمت مناسب

امروز هم با ما همراه باشید تا با هم به یکی از مسائل روز جامعه بپردازیم. کشور عزیز ما ایران، دارای وسعت و آب و هوای مختلفی است و به کشور ۴ فصل معروف است. اما با وجود این وسعت، به دلیل شرایط آب وهوایی متفاوت، قابلیت سکونت در تمامی نقاط آن امکان پذیر نیست و مساحت بسیار زیادی از کشور ما بدون ساکن است مثل بیابان ها، کوهستان ها و... اکثر مردم در کنار جلگه ها زندگی می کنند. با توجه به جمعیت ایران، تراکم جمعیت در این مناطق بالا بوده و شرایط سکونت برای همه به صورت سکونت در ویلا فراهم نیست. به همین دلیل درصد بالایی از مردم به آپارتمان نشینی روی آورده اند. اما خوب است بدانیم که زندگی آپارتمان نشینی هم قواعد و قوانین خاص خودش را دارد و امروز با شما هستیم تا بیشتر به این موضوع بپردازیم.

فهرست مطالب:
مشاعات ساختمان
قوانین مشاعات آپارتمان

مشاعات ساختمان

امروزه آپارتمان نشینی امری بسیار عادی بوده اما با این حال، گاها برخورد میکنیم با افرادی که سالهاست ساکن آپارتمان هستند اما هنوز با رعایت قواعد آن مشکل دارند. همین امر باعث بروز اختلافات و مشکلات و گاها بحث ها و درگیری هایی بین ساکنان یک آپارتمان میشود. یکی از موارد همیشگی که مورد بحث همسایگان است، مشاعات و حد و حدود آن است. در اکثر مواقع به دلیل آشنا نبودن با مقرارات مشاعات، ممکن است به دلیل انجام یک سری کارها و یا عدم انجام کارهایی، از سوی یکی یا چند تن از ساکنان، مشکلاتی ایجاد شود که گاها به دعوا و درگیری کشیده میشود. ابتدا تعریفی از مشاعات ساختمان داشته باشیم تا بعد به بقیه توضیحات آن بپردازیم. هر قسمت از آپارتمان که در سند برای آن مالک مشخص نشده و همه ی اعضای ساکن به طور مشترک از آن استفاده میک نند، مشاعات ساختمان می نامند که شامل بخش های مختلفی است. حیاط، پله ها، آسانسور، درب ورودی ساختمان، شوفاژ خانه، پارکینگ، ورودی پارکینگ، باغچه، تاسیسات و انشعابات مشترک، پشت بام و ...این بخش ها اصلی ترین قسمت های مشاع یک ساختمان است و قسمت هایی از آپارتمان که مالکیت رسمی آن به صورت جداگانه برای هر واحد در سند ثبت شده است جزء قسمت اختصاصی آپارتمان نامیده میشود. قسمت های اختصاصی یک واحد شامل هال، اتاق خواب، آشپزخانه، سرویس، بالکن، انباری و در مواردی هم پارکینگ( این مورد اگر در سند ذکر شود) تحت مالکیت مالک یا مستاجر همان واحد است سایر افراد ساکن در آپارتمان حق استفاده از آن را ندارند. مشاعات ساختمان ها به طور کلی با هم یکسان هستند و جز در بعضی موارد جزئی فرقی با هم ندارند پس تمامی افرادی که ساکن یک آپارتمان سند دار یا نسق دار هستند موظف بوده از آن پیروی کنند.

 قوانین مشاعات آپارتمان

ساکنان یک آپارتمان به هیچ وجه اجازه ی تصرف مشاعات یک ساختمان را ندارد به جز مواردی که همه ی ساکنین آن ساختمان، مخالفتی با آن نداشته باشند و با رضایت همه باشد. افراد ساکن در یک ساختمان باید به طور معمول از مشاعات ساختمان استفاده کنند بطوریکه استفاده یک شخص، مانع استفاده ی ساکن افراد آن ساختمان از آن قسمت مشاع نشود. مثل قرار دادن وسایل اضافه در راه پله مانند گلدان های بزرگ یا جا کفشی یا موارد دیگر که باعث اختلال در رفت و آمد و یا ایجاد جلوه ی بد در راه پله نشود. ساکن یک واحد اجازه ندارد بدون هماهنگی و رضایت سایر ساکنان آن ساختمان، تغییری در نقشه ساختمان ایجاد کنند. هر شخص باید در قسمت پارکینگ مشخص شده، ماشین خود را پارک کند و قسمت هایی که برای دور زدن یا راحت تر پارک کردن ماشین ها در نظر گرفته شده، پارک نکنند و سد راه دیگر همسایه ها نشوند. مورد بسیار مهم دیگر که اکثرا باعث بروز مشکلات بین ساکنان یک ساختمان می شود استفاده از مشاعات برای انجام موارد شخصی است، مثلا انجام کارهای پر سر و صدا در حیاط یا پارکینگ، مثل تعمیرات و ... یا نگه داری از حیوانات در حیاط .استفاده نابجا از آسانسور برای اسباب کشی و حمل مصالح ساختمانی ممنوع میباشد و اگر در حال انجام این موارد آسانسور دچار مشکل یا آسیب شود، شخص خاطی باید شخصا هزینه ی آن را پرداخت کنید. طبق قانون مشاعات ساختمان، برگزاری مهمانی در روزهای کاری تا ۱۰ شب و در روزهای غیر کاری تا ۱۲ شب موردی ندارد البته با رعایت سکوت کامل ساختمان و بدون ایجاد هر گونه سر و صدای موسیقی یا ایجاد شلوغی در جلوی ساختمان و ...

موضوع دیگر در مورد مشاعات ساختمان هزینه های تعمیرات قسمت های مشاع ساختمان است که به صورت مساوی بین تمامی ساکنین ساختمان تقسیم میشود و تمامی ساکنین موظف هستند تمام و کمال سهم خود از هزینه ها را به مدیر ساختمان پرداخت کنند. این هزینه ها شامل موارد مختلفی میشود از جمله هزینه های نگهداری و حفظ معمول ساختمان، تجهیزات، تاسیسات و هزینه های نظافت و اداری و حق الزحمه ی مدیر ساختمان می باشد. موضوع مشاعات ساختمانی مبحث های زیادی دارد. در این مطلب سعی کردیم به مواردی که کاربردی تر هستند اشاره کنیم. به امید مفید بودن این مطلب برای شما همراهان همیشگی ملک فوری.

دیدگاه شما

Captcha

نظرات در مورد بایدها و نبایدهای مشاعات ساختمان

برچسب ها : سمانه یوسفی