کد رهگیری چیست؟

property confirmation code
ملک فوری شنبه 27 خرداد 1402 ارسال نظر

آشنایی با کد رهگیری ملک در سال های اخیر برای همه کسانی که در زمینه املاک فعال هستند چه آنان که فروشنده ملک بوده و چه آن دسته از افرادی که قصد خرید ملک را دارند بسیار مهم و ضروری است.

تبلیغات با قیمت مناسب

آشنایی با کد رهگیری ملک در سال های اخیر برای همه کسانی که در زمینه املاک فعال هستند چه آنان که فروشنده ملک بوده و چه آن دسته از افرادی که قصد خرید ملک را دارند بسیار مهم و ضروری است. اگر شما هم از آن دسته از افرادی بوده اید که در گذشته به صورت قولنامه های کاغذی اقدام به خرید یا فروش ملک می کرده اید با ما همراه باشید تا با تعریف و چگونگی کد رهگیری املاک آشنا شوید.
تا حدود 10 سال پیش اگر می خواستید ملکی را معامله کنید باید به سراغ بنگاه های مشاور املاک رفته و قرار داد خود را به صورت مکتوب ثبت می نمودید. اما در سال های اخیر با نمایان شدن مشکل نبود آمار دقیق و رسمی از بازار خرید و فروش ملک دولت تصمیم بر این گرفت تا به این بخش از بازار سر و سامانی بدهد. در سال 1387 طی بخشنامه ای که توسط دولت صادر شد مقرر شد تمام معاملات در بازار املاک به صورت هوشمند و سیستمی در یک سامانه آنلاین معاملات ثبت شود تا کاملا شفاف و قابل رصد باشد . با این صدور این بخشنامه تمامی معاملات املاک که از آن پس به صورت کاغذی انجام گیرد فاقد اعتبار قانونی بوده و تمامی دفاتر مشاور املاک در سطح کشور مکلف به ثبت معاملات مسکن و املاک در سامانه انلاین و ارائه کد رهگیری املاک برای آن ها گردیدند. 
به همین خاطر امروزه طبق ماده 28 قانون نظام امور صنفی انجام هر گونه معامله ملک بدون صدور کد رهگیری تخلف بوده و آن واحد صنفی مشمول پلمب خواهد شد. با توضیحی که ارائه شد مشخص می شود هرگونه معامله ملک از قبیل خرید ، فروش، رهن یا اجاره باید دو طرف معامله در دفتر بنگاه مشاور املاک حاضر شده و مشخصات ملک مورد نظر و همچنین مشخصات فردی دو طرف معامله توسط بنگاه املاک از طریق اینترنت در سامانه ثبت معاملات املاک کشور ثبت شده و قرارداد رسمی گردد. در انتها این سامانه یک قرارداد دیجیتال که حاوی یک کد رهگیری و همچنین یک بارکد به صورت سه نسخه ای به کاربر ارائه خواهد داد. بارکد مورد نظر کلیه اطلاعات درباره این معامله را دارا بوده و احتمال جعل و کلاهبرداری را به صفر می رساند.  

همچنین بخوانید: نحوه دریافت کد رهگیری رایگان

فهرست مطالب:
1. کد رهگیری برای آپارتمان
2. کد رهگیری برای زمین
3. مزایای گرفتن کد رهگیری برای ملک

کد رهگیری برای آپارتمان

امروزه به دلیل زیاد شدن خرید و فروش آپارتمان مخصوصا با مدارکی غیر از سند مانند قولنامه و نسق و ... نگرانی هایی نیز از بابت کلاهبرداری آپارتمان ها نیز زیاد شده است. کد رهگیری در واقع مانعی سخت در برابر این گونه کلاهبرداری ها می باشد که دیگر با خیال راحت میتوانید آپارتمان مورد نظر خود را خریداری کنید. همچنین این کد به راحتی در نزد مراجع قضایی اعتبار بالایی دارد و در این صورت طرفین معامله نمیتوانند پس از ثبت آن برای آپارتمانتان ادعایی داشته باشند و در صورت بروز هر گونه مشکل میتوانید با در دست داشتن این کد و قرارداد نوشته شده پیگیری های قانونی را به راحتی انجام دهید.

کد رهگیری برای زمین

خرید و فروش زمین از گذشته تا به امروز همواره راهی برای سرمایه گذاری بوده است و در بین سرمایه گذاران رایج است. زمین ها نیز گاهی به دلیل مدرکی که دارند ممکن است در بحث خرید و فروش آن ها دچار مشکل شوند. در گذشته ممکن بود برخی از کلاهبرداران اقدام به فروش یک زمین به چند نفر کنند و چون کدی برای این زمین ثبت نمیشد امکان پیگیری آن نبود و اینگونه خریداران دچار مشکل زیادی میشدند اما امروزه با داشتن کد رهگیری زمین به راحتی میتوانید از جزئیات زمینی که در حال خریداری آن هستید مطلع شوید. فقط کافیست پس از خرید زمین خود را در سامانه مورد نظر ثبت کنید و کد مخصوص به آن را دریافت کنید و اینگونه از فروش مجدد آن و کلاهبرداری های احتمالی خودداری میکنید.
برای ثبت کد رهگیری باید به سامانه ثبت املاک کشور مراجعه کنید و ملک خود را در آن ثبت کنید.

همچنین بخوانید: نحوه محاسبه مالیات املاک

مزایای گرفتن کد رهگیری برای ملک

1. با در دست داشتن کد رهگیری ملکتان میتوانید به راحتی معاملات ملکی مربوطه را در نزد مراجع قانونی پیگیری کنید، کد رهگیری اعتبار بالایی دارد و در صورت داشتن آن ادعای هر دو طرف معامله توسط این کد قابل پیگیری می باشد.
2. کد رهگیری میتوانید مانعی برای دخالت فروشنده در فسخ معامله باشد، گاها با افزایش قیمت ملک مورد نظر فروشنده قیمت ملک معامله شده را بالاتر برده که با داشتن کد رهگیری مالکیت انتقال پیدا کرده و فروشنده دیگر حق افزایش قیمت را نخواهد داشت.
3. اگر خریدار به موقع و سر وقت مبلغ قابل پرداخت برای ملک را پرداخت نکند فروشنده میتواند از طریق کد رهگیری ملک ان موضوع را از طریق مراجع قضایی پیگیری کند.
4. با در دست داشتن کد رهگیری میتوانید به راحتی در زمان معامله ویژگی های ملک مورد نظرتان را پیدا کنید و از قرار نگرفتن ملک مورد نظر در طرح های شهرداری مطمئن شوید. 

همانطور که پیش تر ذکر شد در گذشته به دلیل ثبت قرار داد ها به صورت دستی و کاغذی هیچگونه اطلاعات جامعی از بازار خرید و فروش ملک وجود نداشت ، علاوه بر آن امکان جعل یا ثبت معاملات صوری بسیار زیاد بود. اما در روش جدید کلیه معاملات در سامانه جامع ثبت شده و با درج بارکد در برگه نهایی معامله امکان جعل و ساختگی بودن آن نیز کاملا برطرف می گردد. کد رهگیری و بار کد در بانک اطلاعاتی مرکزی سامانه ثبت معاملات املاک ذخیره می گردد و به راحتی صحت مدرک معاملات قابل استعلام می باشد. کد رهگیری یک کد 13 رقمی است که در صفحه چهارم مبایعه نامه در سمت چپ و پایین برگه درج شده است. گفتنی است کد رهگیری در هنگام ثبت معامله به شماره همراه فروشنده و خریدار ارسال می گردد. یکی از اولین مزیت های کد رهگیری تضمین امنیت در معاملات املاک است. با گرفتن کد رهگیری دیگر امکان ثبت معامله برای آن ملک وجود نخواهد داشت به همین خاطر نگرانی شما بابت فروش یک ملک به چند نفر از بین خواهد رفت. مورد مهم بعد این است که وقتی کد رهگیری صادر شود پیامی به سایر بنگاه های املاک می رود امکان ثبت معامله برای ملکی با این مشخصات و کد پستی وجود ندارد. همچنین به دلیل قابل استعلام و پیگیری بودن کد رهگیری ، معاملات به راحتی و در کلیه مراجع قانونی و قضایی قابل رهگیری و رسیدگی خواهد بود. 

شاید مواردی شنیده باشید که فروشنده به دلیل افزایش قیمت ملک تصمیم می گیرد که ملک معامله شده را افزایش قیمت دهد . مثلا بعضی فروشندگان برای جبران افزایش قیمت ملک خود در هنگام معامله شرط می کنند در هنگام انتقال سند در دفتر خانه اسناد رسمی باید مقداری مبلغ اضافی دیگر نیز پرداخت کند . اما هنگام صدور کد رهگیری در حقیقت مالکیت انتقال یافته و فروشنده حق هیچگونه افزایش قیمتی برای ملک فروخته شده نخواهد داشت. 

دیدگاه شما

Captcha

نظرات در مورد کد رهگیری چیست؟

برچسب ها : کد رهگیری چیست اصطلاحات مشاور املاک محمدرضا کوچکی سرقفلی ساختمان شازی مشاور املاک قوانین خرید و فروش ویلا آخرین خبر مشاور املاک کد رهگیری اصطلاحات حقوقی ملک قانون کد رهگیری املاک