اوراق تسهیلات مسکن چیست؟

What are housing facility bonds
ملک فوری دوشنبه 02 بهمن 1402 ارسال نظر

اوراق تسهیلات مسکن یا به اختصار OTM یک نوع اوراق بهادار است که توسط بانک‌ها و موسسات مالی صادر می‌شود و به منظور تأمین منابع مالی برای تسهیل خرید یا ساخت مسکن برای مشتریان استفاده می‌شود.

تبلیغات با قیمت مناسب

اوراق تسهیلات مسکن یا به اختصار OTM یک نوع اوراق بهادار است که توسط بانک‌ها و موسسات مالی صادر می‌شود و به منظور تأمین منابع مالی برای تسهیل خرید یا ساخت مسکن برای مشتریان استفاده می‌شود. در واقع، این اوراق توسط بانک‌ها و موسسات مالی به صورت مستقل یا به صورت ترکیبی با سایر اوراق بهادار، از جمله صندوق‌ های سرمایه گذاری اموال مستقل، ارزش‌گذاری و صادر می‌شوند. سپس این اوراق به صورت عمومی برای خریداران ارائه می‌شوند. معمولاً سود و سود حاصل از این اوراق، از فروش آنها به خریداران، تأمین می‌شود و در نهایت بانک‌ها و موسسات مالی، هزینه‌های خود را با استفاده از درآمد حاصل از فروش اوراق تسهیلات مسکن، تأمین می‌کنند.

اوراق تسهیلات مسکن چیست؟

بر این اساس تمامی افراد این امکان را دارند که با واریز یک مبلغی که از قبل مشخص شده است به حساب بانک به عنوان سپرده بانکی، بعد از مدت زمانی وام مسکن را دریافت نمایند. به این افراد گواهی حق تقدم اعطا می‌شود که مالکیت آن به افراد دیگر نیز قابل انتقال است. صاحبان این گواهی‌ها می‌توانند خود وام مسکن دریافت کنند یا اینکه این حق را به دیگران بفروشند و یا با استفاده از این گواهی‌ها، اوراق خود را در بازار سرمایه به فروش برسانند تا سرمایه خود را افزایش دهند. همچنین، افرادی که نمی‌خواهند مبلغ سرمایه اولیه خود را به بانک واریز کنند، می‌توانند حق تقدم سهام را در بازار سرمایه خریداری کنند و با ارائه اوراق خریداری شده به بانک، وام مسکن دریافت کنند.

اوراق تسهیلات مسکن

آیا بانک‌های خاصی وام مسکن را ارائه می‌دهند؟

در اکثر کشورها، بانک‌ها و موسسات مالی مختلف، از جمله بانک‌های دولتی و خصوصی، وام مسکن را به مشتریان خود ارائه می‌دهند. در ایران نیز، بانک مسکن به عنوان بانک مرکزی تسهیلات مسکن، دارای نقش اصلی در ارائه وام مسکن به متقاضیان است. همچنین بانک‌های دیگر نیز می‌توانند تسهیلات مسکن را ارائه دهند، اما بانک مسکن به عنوان بانک متخصص مسکن، دارای سهم بیشتری در این بازار است. بانک مسکن در ایران، به عنوان بانک مرکزی تسهیلات مسکن، انواع تسهیلات مسکن را از جمله وام خرید مسکن، وام تعمیر و بهسازی مسکن، وام ساخت مسکن و وام پیش‌فروش مسکن ارائه می‌دهد. همچنین بانک‌های خصوصی نیز می‌توانند تسهیلات مسکن را ارائه دهند، اما شرایط و محدودیت‌های مختلفی مانند محدودیت سقف وام، نرخ سود، مدت بازپرداخت و شرایط پرداخت قسط‌ها وجود دارد که با شرایط بانک مسکن متفاوت است.

اگر تمایل به مطالعه  موارد حقوقی ملکی دارید می توانید به صفحه " مطالب حقوقی ملکی " مراجعه نمایید.

چگونه می‌توان برگه اوراق تسهیلات مسکن را پس از خرید دریافت کرد؟

برای دریافت برگه اوراق تسهیلات مسکن، می‌توانید به درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه مراجعه کنید و با احراز هویت در این سامانه، برگه سهم خود را دریافت کنید و هیچگونه سردرگمی برای شما نخواهد داشت

کدام بانک‌ها اوراق تسهیلات مسکن را عرضه می‌کنند؟

اوراق تسهیلات مسکن توسط دو بانک ملی و بانک مسکن ارائه می‌شود. اوراق تسهیلات مسکن بانک مسکن با نام اوراق تسه و اوراق تسهیلات مسکن بانک ملی با نام اوراق تملی شناخته می‌شوند. شما به راحتی می توانید با مراجعه به دو بانک بالا به راحتی برای گرفتن اوراق تسهیلات اقدام نمایید.

چه مقدار وام به دارنده هر برگه از اوراق تسهیلات مسکن تعلق می‌گیرد؟

 در رابطه با این سوال شما که چه مقدار وام به دارنده هر برگه از اوراق تسهیلات مسکن صورت میگیرد باید بگوییم،  به ازای هر برگه از اوراق تسهیلات مسکن، مبلغ ۵۰۰ هزار تومان وام به دارنده آن تعلق می‌گیرد.

اوراق تسهیلات مسکن بانک مسکن تا چه مدت پس از خرید، قابلیت فروش ندارند؟

اوراق تسهیلات مسکن بانک مسکن تا ۴ ماه پس از خرید، قابلیت فروش ندارند و برای فرد قابل مشاهده نیستند، مگر اینکه کمتر از ۴ ماه تا انقضای اوراق خریداری شده فرصت باقی باشد. شما می توانید در صورتی که سوالاتی در رابطه با اوراق بانک مسکن دارید از متصدی بانک نیز دریافت نمایید.

دیدگاه شما

Captcha

نظرات در مورد اوراق تسهیلات مسکن چیست؟