شرایط اخذ وام مسکن و وام جعاله

Important facts about mortgage and mortgage terms
ملک فوری دوشنبه 25 دی 1402 ارسال نظر

هر کشور با توجه به بودجه و امکانات تسهیلاتی را در اختیار مردم قرار می‌دهد که با کمک آن تسهیلات به هدفی که دارند رسیدگی کنند. یکی از این تسهیلات وام مسکن و وام جعاله است.

تبلیغات با قیمت مناسب

امروزه با تغیرات متعدد در قیمت ملک گاه خریداران ملکی مجبور و ملزم می شوند تا برای خرید ملک خود از وام های بانکی استفاده نمایند. یا خانه های وام داری که در رهن بانک هستند را خریداری می کنند و یا خود در همان اول کار زمان خرید خانه وام بانکی دریافت می کنند. وام خرید خانه معمولا از طریق بانک مسکن صورت می گیرد. 

فهرست مطالب
وام مسکن چیست؟
به چه نوع ملک هایی وام مسکن تعلق می گیرد؟
انواع وام مسکن
شرایط دریافت وام مسکن
وام جعاله چیست و چه شرایطی را دارد؟
شرایط دریافت وام جعاله

وام مسکن چیست

اکنون می خواهیم عمیق تر بدانیم که وام مسکن چیست و چه شرایطی را دارد؟ دولت ها معمولا به تناسب بودجه خود در خزانه دولت مبلغی را بطور مصوب در جلسات سالانه که با حضور روسای بانکی و کارشناسان اقتصادی در حوزه مسکن صودت میگیرد، به عنوان وام مسکن برای شهروندان در نظر میگیرند. طبق قوانین کشوری و حقوق مردم، سود  وام مسکن می بایست بسیار ناچیز باشد و حداقل ۲ درصد تا حداکثر زیر ۱۰ درصد باشد که بسته به خزانه دولتی هر کشوری متفاوت است. در خواست کنندگان این چنین وامی معمولا توانایی بازپرداخت اقساط بانکی رادارند. مبالغ وام مسکن هر چند سال یکبار تغییر پیدا می کند. 

به چه نوع ملک هایی وام مسکن تعلق می گیرد

البته دو نوع وام داریم که اشاره شد یا در زمان خرید اولیه خانه کسانی که طی استعلامات بانک مسکن تا به آن تاریخ هیچ وامی من باب مسکن دریافت ننوده اند حق دریافت وام را دانر و یا هنانطور که گفته شد مالک می تواند با گرفتن وام ملک مورد نظر خود را خریداری نماید. در اینصورت تا زمان اتمام قصد بانکی خانه در رهن بانک قرار میگیرد و پس از تسویه حساب، سند از رهن خارج می شود. نکته بسیار مهم در اینجا این است که این وام به کسانی که مدرک سند شش دانگ دارند وام تعلق میگیرد. برای مشاهده آپارتمان های وام دار می توانید از صفحه " آپارتمان وام دار " بازدید نمایید.

انواع وام مسکن

وام مسکن شامل دو دسته وام می باشد که هریک ویژگیهای خود را دارد.
۱_ وام هایی که فرد با خرید اوراق ممتاز از طریق بازار بورس اخذ می کند.
۲_ وام هایی که از طریق صندوق پس انداز مسکن دریافت می شود.
شرایط گرفتن وام‌های مسکن در نحوه پرداخت، زمان انتظار و سود بازپرداخت متفاوت است. هر دو گروه این وام‌ها با شرایط مختلف به زوج‌ها و انفرادی پرداخت می‌شود.
به طور اختصار به انواع این وام ها به صورت تیتر وار اشاره می کنیم:
وام های مسکن ممکن است بدون سپرده گذاری باشند. مانند وام اوراق دار
همچنین میتوان به کمک سپرده گذاری وام مسکن دریافت نمود که انواع آن شامل
_ وام مسکن یکم ۱۴۰۰
_ وام مسکن جوانان
_ وام مسکن بازنشستگان
_ وام خرید زمان
_ وام مسکن روستایی
_ وام ساخت و ساز مسکن اشاره نمود.

شرایط دریافت وام مسکن

_ وام مسکن به افراد بالای ۱۸ سال که دارای درآند مستقل هستند پرداخت می شود‌. وام مسکن فقط یکبار در طول زندگی به خانواده ها ردده می شود. لذا یکی از شروط دریافت وام عدم دریافت قبلی وام مسکن توسط شخص متقاضی و همسر وی می باشد.
_ شخص وام گیرنده نباید از امکانات دولتی برای تهیه مسکن استفاده نموده باشد. برای دریافت وام مسکن اخذ استعلام فرم (ج)  که از طریق بانک مسکن دریافت می شود. از وزارت راه و شهرسازی مبنی بر عدم دریافت تسهیلات بانکی و استفاده از امکانات دولتی (زمین، مسکن، تسهیلات یارانه‌ای و …) توسط متقاضی و همسر وی الزامی است.

وام جعاله چیست و چه شرایطی را دارد

از دیگر وام های مسکن که در زیر مجموعه وام مسکن قرار میگیرد وام جعاله است. وام جعاله یعنی وام هایی که برای تعمیرات خانه از جمله تعمیرات بزرگ و اساسی و یا تعمیرات جزئی مسکن گرفته می شود.
در این نوع وام، شخص وام گیرنده یا جعال متعهد می شود که در ازای وامی که از عامل یعنی بانک دریافت می کند جهت تعمیرات امور منزل به کار بگیرد. یک نکته مهم اینکه اگر در زمان خرید خانه پول کم داشتید شما می تواند وام جعاله را همراه با وام مسکن دریافت کنید تا با مبلغ بیشتری به خرید مسکن بپردازید. 

شرایط دریافت وام جعاله 

_ شخص وام گیرنده حعاله و فردی که ضامن وی می شود نباید سابقه هیچ گونه چک برگشتی ویا بدهی سررسید شده در بانک داشته باشد.

_ قبل از دریافت وام جعاله می بایست درصورت گرفتن وام حعاله قبلی آن را کامل پرداخت و تسویه کرده باشید.

_ هزینه ای که کارشناس در زملن بررسی ملک شما دریافت میکند  از طرف شما که وام گیرنده هستید پرداخت می شود.

گرفتن وام مسکن و وام جعاله اگر چه در قدم های اول ساخت است اما اگر خوش حساب باشید و شرایط پرداخت را دارا باشید پس از بررسی مدارک شما قطعا از دریافا این دو وام بهرهمند خواهید بود‌

دیدگاه شما

Captcha

نظرات در مورد شرایط اخذ وام مسکن و وام جعاله

برچسب ها : سمانه یوسفی