مالیات مغازه اجاره ای به عهده کیست؟

Who is responsible for the rent shop tax
ملک فوری دوشنبه 02 بهمن 1402 ارسال نظر

مالیات مغازه اجاره ای به عهده کیست؟ بر اساس قانون مالیات‌ های مستقیم، مالیات بر درآمد اجاره مغازه به عهده مالک ملک تجاری است.

تبلیغات با قیمت مناسب

بر اساس قانون مالیات‌ های مستقیم، مالیات بر درآمد اجاره مغازه به عهده مالک ملک تجاری است. این مالیات به نوعی درآمد برای موجر محسوب می ‌شود و به همین دلیل، از او اخذ می ‌شود. مالیات بر اجاره مغازه یکی از انواع مالیات‌های مستقیم است که بر درآمد حاصل از اجاره دادن مغازه به شخص دیگری، تعلق می‌گیرد.

در این مقاله میخوانیم: 
1. نحوه محاسبه مالیات بر اجاره مغازه
2. نرخ مالیات بر اجاره مغازه
3. شرایط معاف شدن از پرداخت اجاره
4. نحوه پرداخت مالیات بر اجاره مغازه
5. مراحل پرداخت مالیات بر اجاره مغازه
6. دلایل پرداخت مالیات بر اجاره مغازه 

این مالیات توسط سازمان امور مالیاتی کشور دریافت می‌شود و به عنوان یکی از منابع درآمدی دولت محسوب می‌شود. در بخش زیر موارد مهمی را که به عنوان سوالات متداول در زمینه مالیات مغازه اجاره ای مطرح شده است پاسخ داده ایم برای اطلاعات بیشتر تا انتهای این مقاله از وب سایت ملک فوری با ما همراه باشید.

نحوه محاسبه مالیات بر اجاره مغازه :

نحوه محاسبه مالیات بر اجاره مغازه به این صورت است که 75 درصد از کل اجاره دریافتی از مستاجر به علاوه 18 درصد از مبلغ ودیعه مغازه مشمول مالیات قرار می‌گیرد. درصد دقیق مالیات، به نسبت این مبلغ مالیاتی در حدود 15 یا 20 یا 25 درصد تعیین می‌شود.

نرخ مالیات بر اجاره مغازه

نرخ مالیات بر اجاره مغازه برای اشخاص حقیقی به صورت پلکانی و بر اساس میزان درآمد سالانه از اجاره ملک تعیین می ‌شود. این نرخ‌ها به شرح زیر است:

درآمد تا 50 میلیون تومان: 15 درصد
درآمد بین 50 تا 100 میلیون تومان: 20 درصد
درآمد بین 100 تا 200 میلیون تومان: 25 درصد
درآمد بین 200 تا 300 میلیون تومان: 30 درصد
درآمد بیش از 300 میلیون تومان: 35 درصد

در چه مواردی موجر از پرداخت مالیات اجاره مغازه معاف است؟

اجاره دادن ملک تجاری به پدر، مادر، فرزند و اجداد
اجاره دادن ملک تجاری به نهادهای عمومی غیردولتی و مؤسسات خیریه
اجاره دادن ملک تجاری به شهرداری‌ها و مؤسسات دولتی
مهلت پرداخت مالیات بر اجاره مغازه، تا پایان تیر ماه سال بعد است. در صورت عدم پرداخت مالیات در مهلت مقرر، جریمه‌ای معادل 20 درصد مالیات متعلقه به موجر تعلق می‌گیرد.

همچنین بخوانید: مالیات مشاغل چیست؟

نحوه پرداخت مالیات بر اجاره مغازه:

مالیات بر اجاره مغازه یکی از انواع مالیات مستقیم است که بر درآمد حاصل از اجاره دادن مغازه به شخص دیگری، تعلق می‌گیرد. این مالیات توسط سازمان امور مالیاتی کشور دریافت می‌شود و به عنوان یکی از منابع درآمدی دولت محسوب می‌ شود. بر اساس ماده 54 قانون مالیات‌ های مستقیم، کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی که ملک تجاری خود را به اجاره می‌ دهند، مشمول مالیات بر اجاره مغازه هستند. این مالیات شامل اجاره ماهیانه و 18 درصد ودیعه است. مهلت پرداخت مالیات بر اجاره مغازه، تا پایان تیر ماه سال بعد از سال مالیاتی است. به عنوان مثال، مالیات بر اجاره مغازه سال 1402، تا پایان تیر ماه 1403 باید پرداخت شود. برای پرداخت مالیات بر اجاره مغازه، می‌توانید به صورت حضوری به اداره مالیات مراجعه کنید یا به صورت اینترنتی از طریق سامانه مالیاتی اقدام کنید. مالکان مغازه‌ ها می‌ توانند مالیات بر اجاره مغازه خود را به صورت نقدی، چک، کارت ‌های بانکی و یا از طریق سامانه پرداخت الکترونیکی مالیات، پرداخت کنند.

نحوه پرداخت مالیات بر اجاره مغازه:

مراحل پرداخت مالیات بر اجاره مغازه از طریق سامانه پرداخت الکترونیکی مالیات:

برای پرداخت مالیات بر اجاره مغازه از طریق سامانه پرداخت الکترونیکی مالیات، باید مراحل زیر را طی کرد:

1. به سایت سازمان امور مالیاتی کشور مراجعه کنید.
2. در قسمت "سامانه‌های مالیاتی"، روی گزینه "سامانه پرداخت الکترونیکی مالیات" کلیک کنید.
3. در صفحه باز شده، گزینه "مالیات بر درآمد اجاره املاک" را انتخاب کنید.
4. اطلاعات مربوط به ملک تجاری خود را وارد کنید.
5. مبلغ مالیات محاسبه شده را به صورت نقدی، چک، کارت ‌های بانکی و یا از طریق درگاه پرداخت اینترنتی، پرداخت کنید.

همچنین بخوانید: هزینه حق الثبت و حق التحریر بر عهده فروشنده است یا خریدار؟

دلایل پرداخت مالیات بر اجاره مغازه عبارتند از:

تامین منابع مالی برای دولت: دولت برای تامین هزینه‌های عمومی خود، مانند آموزش، بهداشت، درمان، عمران و آبادانی، به منابع مالی نیاز دارد. مالیات یکی از منابع درآمدی دولت است که می‌تواند به تامین این هزینه‌ها کمک کند.
مشارکت شهروندان در تامین هزینه‌های عمومی: مالیات یک نوع مشارکت شهروندان در تامین هزینه‌های عمومی است. با پرداخت مالیات، شهروندان در توسعه و پیشرفت کشور خود سهیم می‌شوند.
ایجاد عدالت مالیاتی: مالیات بر اجاره مغازه باعث ایجاد عدالت مالیاتی می‌شود. افرادی که از اجاره دادن مغازه خود درآمد کسب می‌کنند، باید مالیات پرداخت کنند تا بار مالیاتی به طور عادلانه بین همه افراد جامعه تقسیم شود. در نهایت، پرداخت مالیات بر اجاره مغازه یک وظیفه قانونی و شهروندی است که باید به آن عمل شود.

دیدگاه شما

Captcha

نظرات در مورد مالیات مغازه اجاره ای به عهده کیست؟

برچسب ها : مالیات مغازه مالیات مغازه اجاره ای