مفاصا شهرداری و مالیاتی برعهده خریدار است یا فروشنده ؟

GFJKLSDF
ملک فوری یکشنبه 29 بهمن 1402 ارسال نظر

در این مقاله از وب سایت ملک فوری قصد داریم به پاسخ سوال مفاصا شهرداری و مالیاتی برعهده خریدار است یا فروشنده بپردازیم تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید

تبلیغات با قیمت مناسب

اگر قصد انجام معامله ملکی، نقل و انتقال خودرو یا هرگونه فعالیت دیگری را دارید که نیاز به پرداخت عوارض شهرداری دارد، باید قبل از انجام آن، مفاصا حساب شهرداری را دریافت کنید.  مفاصا شهرداری بر عهده فروشنده است. طبق قانون شهرداری، فروشنده ملک موظف است قبل از انتقال سند، مفاصا حساب شهرداری را دریافت کرده و به خریدار ارائه دهد. مفاصا حساب شهرداری نشان می‌دهد که ملک هیچ گونه بدهی عوارض نوسازی، پسماند و کسب و پیشه (در صورت تجاری بودن ملک) به شهرداری ندارد.

مفاصا حساب شهرداری چیست؟

مفاصا حساب شهرداری سندی است که نشان می‌ دهد اشخاص حقیقی یا حقوقی تا تاریخ صدور آن، هیچگونه بدهی عوارضی به شهرداری ندارند. این سند توسط شهرداری صادر می‌شود و تاریخ تسویه حساب را نیز در خود درج دارد.

همچنین بخوانید: آیا وظیفه چک کردن مالکیت ملک هنگام اجاره بر عهده مشاور املاک است؟

انواع عوارض شهرداری

شهرداری‌ها انواع مختلفی از عوارض را از شهروندان دریافت می‌کنند. برخی از مهم‌ترین انواع عوارض شهرداری عبارتند از:

1. عوارض ملکی: این عوارض بر اساس ارزش ملک و متراژ آن محاسبه می‌شود.
2. عوارض خودرو: این عوارض بر اساس نوع خودرو، ارزش آن و سال ساخت آن محاسبه می‌شود.
3. عوارض کسب و پیشه: این عوارض از صاحبان مشاغل دریافت می‌شود.
4. عوارض نوسازی: این عوارض برای عمران و آبادانی شهر از شهروندان دریافت می‌ شود.

مفاصا حساب شهرداری

نحوه دریافت مفاصا حساب شهرداری

برای دریافت مفاصا حساب شهرداری، باید به دفاتر خدمات الکترونیک شهر یا سایت شهرداری مراجعه کنید. در این دفاتر یا سایت، فرم درخواست مفاصا حساب شهرداری را تکمیل کرده و مدارک لازم را ارائه دهید. مدارک لازم برای دریافت مفاصا حساب شهرداری عبارتند از:

1. اصل و کپی کارت ملی یا شناسنامه صاحب ملک یا خودرو
2. اصل و کپی سند مالکیت ملک یا سند مالکیت خودرو
3. اصل و کپی گواهینامه رانندگی (برای عوارض خودرو)
4. پرداخت عوارض مربوطه
5. عواقب عدم دریافت مفاصا حساب شهرداری

عدم دریافت مفاصا حساب شهرداری می‌تواند عواقب زیر را داشته باشد:

1. جلوگیری از انجام معامله ملکی یا نقل و انتقال خودرو
2. ممانعت از دریافت خدمات شهرداری
3. اعمال جریمه از سوی شهرداری
بنابراین، بهتر است قبل از انجام هرگونه معامله یا دریافت خدمات از شهرداری، مفاصا حساب شهرداری را دریافت کنید.

مفاصا حساب مالیاتی ملک: مراحل و نکات مهم

مالیات ملک یکی از انواع مالیات‌هایی است که صاحبان املاک و مغازه‌ها در ایران موظف به پرداخت آن هستند. این مالیات توسط سازمان امور مالیاتی تعیین و دریافت می‌شود. برای انجام معاملات ملکی، مانند خرید و فروش، اجاره و رهن، دریافت مفاصا حساب مالیاتی ملک الزامی است.

مفاصا حساب مالیاتی ملک چیست؟

مفاصا حساب مالیاتی ملک سندی است که نشان می‌دهد صاحب ملک، مالیات‌های معین شده برای ملک خود را تا تاریخ صدور مفاصا حساب، پرداخت کرده است. این سند توسط اداره مالیات صادر می‌شود و تاریخ تسویه حساب را نیز در خود درج دارد.

مراحل اخذ مفاصا حساب مالیاتی ملک

برای دریافت مفاصا حساب مالیاتی ملک، باید مراحل زیر را طی کنید:

1. مراجعه به دفترخانه اسناد رسمی
2. اولین گام برای دریافت مفاصا حساب مالیاتی ملک، مراجعه به دفترخانه اسناد رسمی است. دفترخانه اسناد رسمی دو نامه برای مراجعه به اداره دارایی و شهرداری برای فروشنده تنظیم می‌کند.

3. مراجعه به شهرداری: برای دریافت مفاصا حساب شهرداری، باید به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک شهر یا سایت شهرداری مراجعه کنید. در این دفاتر یا سایت، فرم درخواست مفاصا حساب شهرداری را تکمیل کرده و مدارک لازم را ارائه دهید. مدارک لازم برای دریافت مفاصا حساب شهرداری عبارتند از:

**اصل و کپی کارت ملی یا شناسنامه صاحب ملک
**اصل و کپی سند مالکیت ملک
**اصل و کپی پایانکار ملک
پس از ارائه مدارک، شهرداری عوارض ملک را محاسبه و بر اساس آن، فیش پرداخت عوارض را صادر می‌کند. شما باید این فیش را پرداخت کنید تا مفاصا حساب شهرداری برای شما صادر شود.

مراجعه به اداره مالیات

برای دریافت مفاصا حساب مالیاتی ملک، باید به اداره مالیات منطقه خود مراجعه کنید. در اداره مالیات، مدارک زیر را ارائه دهید:

**اصل و کپی سند مالکیت ملک
**اصل و کپی پایانکار ملک
**اصل و کپی برگه انحصار وراثت و مالیات بر ارث (در صورتی که ملک ورثه‌ای باشد)
**اصل و کپی فیش پرداخت عوارض شهرداری (در صورتی که پایانکار ملک صادر نشده باشد)
**کپی کارت ملی و شناسنامه خریدار و فروشنده
پس از بررسی مدارک، اداره مالیات مالیات ملک را محاسبه و بر اساس آن، فیش پرداخت مالیات را صادر می‌کند. شما باید این فیش را پرداخت کنید تا مفاصا حساب مالیاتی ملک برای شما صادر شود.

نکات مهم در مورد مفاصا حساب مالیاتی ملک

1. اگر ملکی وقف شده باشد، اخذ مجوز فروش از اداره اوقاف الزامی است.
2. در صورت آماده بودن مدارک جهت تنظیم سند، می‌توانید به دفترخانه جهت تنظیم سند مراجعه کنید.
3. اگر بنا به دلایلی خریدار در دفترخانه حضور نیابد، مودی قادر به درخواست صدور برگه عدم حضور از دفترخانه می‌باشد.

مفاصا حساب مالیاتی ملک سندی مهم و ضروری است که برای انجام معاملات ملکی، مانند خرید و فروش، اجاره و رهن، الزامی است. برای دریافت این سند، باید مراحلی را طی کنید که در این مقاله به آن‌ها اشاره شد. با توجه به رویه جاری در معاملات ملکی، مفاصا حساب شهرداری و مالیاتی بر عهده فروشنده است. این موضوع به این دلیل است که فروشنده مالک قانونی ملک است و در طول مالکیت خود، مسئول پرداخت عوارض و مالیات‌های مربوط به ملک بوده است. بنابراین، در هنگام فروش ملک، باید این عوارض و مالیات‌ها را تسویه کند و مفاصا حساب مربوطه را به خریدار ارائه دهد. البته، این موضوع می‌تواند با توافق طرفین معامله، تغییر کند. به عنوان مثال، ممکن است طرفین توافق کنند که فروشنده تنها مفاصا حساب شهرداری را پرداخت کند و مفاصا حساب مالیاتی را خریدار پرداخت کند. یا ممکن است توافق کنند که هر یک از طرفین، بخشی از هزینه‌های مربوط به مفاصا حساب‌ها را پرداخت کنند. در هر صورت، برای جلوگیری از بروز اختلافات احتمالی، بهتر است که این موضوع در مبایعه نامه به صورت روشن و دقیق مشخص شود. در مبایعه نامه باید ذکر شود که کدام یک از طرفین مسئول پرداخت مفاصا حساب‌ها هستند و در صورت عدم پرداخت مفاصا حساب توسط یکی از طرفین، چه اقدامی باید انجام شود. در صورت عدم ارائه مفاصا حساب‌های شهرداری و مالیاتی توسط فروشنده، خریدار می‌تواند از تنظیم سند رسمی در دفترخانه خودداری کند. همچنین، خریدار می‌تواند از طریق مراجع قانونی، فروشنده را به پرداخت مفاصا حساب‌ها ملزم کند.
 

دیدگاه شما

Captcha

نظرات در مورد مفاصا شهرداری و مالیاتی برعهده خریدار است یا فروشنده ؟