فرق سند تک برگ و سند دفترچه ای

The difference between a single page document and a booklet document
ملک فوری پنجشنبه 11 خرداد 1402 ارسال نظر

یکی اسناد رسمی است که توسط دفاتر اسناد رسمی تنظیم شده اند و دسته دیگه اسناد و خطوط عادی هستند که در بین مردم رایج می باشد. طبق قانون هر دو نوع این اسناد و خطوط مشروط

تبلیغات با قیمت مناسب

در این مطلب قصد داریم درباره تعریف و تفاوت های سند های مالکیت تک برگ و دفترچه ای سخن بگوییم و دلایل تغییر شکل سند ها از دفترچه ای به تک برگی را بر شماریم با ما تا پایان این مطلب همراه باشید. 

اسناد مالکیت به صورت کلی به دو دسته تقسیم می شوند:

. یکی اسناد رسمی است که توسط دفاتر اسناد رسمی تنظیم شده اند و دسته دیگه اسناد و خطوط عادی هستند که در بین مردم رایج می باشد. طبق قانون هر دو نوع این اسناد و خطوط مشروط به رعایت ضوابط قانونی دارای وجاهت کامل قانونی می باشد. 
در این دو دسته اسناد رسمی ملکی خود به سه دسته تقسیم می شوند که آن عبارتند از اسناد دفترچه ای یا به اصطلاح منگوله دار، اسناد مشاعی یا سهمی که در برگه های کاغذ بزرگ ثبت می گردند و اسناد مالکیت تک برگی که از سال 1390 تا کنون پای به عرصه گذاشته است. 
درباره اسناد مشاعی یا سهمی در مطلب دیگری سخن گفته ایم . تا قبل از سال 1390 کلیه اسناد مالکیت به صورت دفترچه ای وجود داشتند اما به دلایل زیر تصمیم بر این شد که شکل اسناد مالکیت جدید به گونه دیگری تغییر یابد. این دلایل از این قرار هستند:
اسناد دفترچه ای در زمینه جعل و تغییر محتوا دارای ضعف های امنیتی بودند. 
به دلیل وجود اطلاعات اضافی از پیشینه و سابقه سند انجام اعمال مجرمانه و درز اطلاعات محرمانه افراد به سهولت ممکن بود.
دیگر دلایل تغییر شکل سند دفترچه ای به تک برگی هزینه بالای چاپ، الحاق سرب و نگهداری اسناد بود . 
از دیگر موارد نقص این بود که اسناد دفترچه ای عدم درج آدرس و موقعیت جغرافیایی ملک و در نتیجه سوء استفاده های زیاد در فروش املاک مجاور یا مشابه بود. 
این موارد موجب شد تا مقرر گردد شکل اسناد دفترچه ای به صورت تک برگی تبدیل گردد. 
اسناد تک برگی دارای امنیت بیشتر بوده و امکان جعل آن به راحتی میسر نیست. اما سند های دفترچه ای امکان بیشتری برای انجام اعمال مجرمانه دارند. از مزیت های سند تک برگ داشتن هولوگرام مخصوص است که امکان تغییر یا دستکاری آن بسیار سخت بوده و این موضوع به امنیت این اسناد کمک شایانی می کند. نکته دیگری که در مزیت های اسناد تک برگی صدور آن ها در اداره ثبت و به صورت تماما مکانیزه ، یکپارچه و الکترونیکی است. کلیه مشخصات ملک و مالک با بیشترین جزئیات به صورت دقیق در آن ثبت شده است. استفاده از متن الکترونیکی و غیر دستنویس موجب شده کنترل و بررسی سند برای مردم آسان و جعل برای مجرمین سخت گردد.
اسناد تک برگی به دلیل حداقل دخالت دست در فرایند ثبت، بالاترین امنیت و همچنین وضوح در نگارش متن و ساختار را دارند. 

برای مشاهده ویلاهای سند دار از صفحه ویلا سند دار در گیلان بازدید نمایید
در اسناد تک برگی اطلاعاتی شامل شماره قطعه، مساحت دقیق ، پلاکهای اصلی و فرعی و مفروزی ، بخش و ناحیه ، کاربری ، سال ساخت ، نشانی پستی، کد پستی، نقشه محل وقوع و کروکی ، شماره های دفاتر الکترونیکی، سمت و طبقه، کلیه امکانات اختصاصی و مشاعی و همچنین نام و نام خانوادگی ، شماره شناسنامه و شماره ملی ، تاریخ و محل تولد ، تابعیت و کد پستی مالک ثبت می گردد.  اگر چه احساس می شود هزینه های تعویض سند در هر مرحله انتقال غیر ضروری به نظر برسد اما باید بگوییم که این کار دو ویژگی مثبت دارد. اول اینکه از فرسوده شدن اسناد به علت تعدد نقل و انتقال جلوگیری می شود و دیگر آنکه دو مشکل ذکر شده درباره اسناد دفترچه ای رفع می گردد. گفتنی است کلیه فرایندهای انتقال سند به نام خریدار و درخواست تعویض سند در یک زمان و مکان انجام شده و وقت و انرژی بسیاری در این خصوص از مردم صرفه جویی می گردد. 

دیدگاه شما

Captcha

نظرات در مورد فرق سند تک برگ و سند دفترچه ای

برچسب ها : سند تک برگ چیست سند دفترچه ای چیست فرق اسناد اصطلاحات مشاور املاک محمدرضا کوچکی مشاور املاک قوانین خرید و فروش ویلا آخرین خبر مشاور املاک اصطلاحات حقوقی ملک