مبایعه نامه چیست

What is a bill of sale
ملک فوری چهار شنبه 19 مهر 1402 ارسال نظر

در این مطلب قصد داریم به توضیح مبایعه نامه چیست و انواع آن را با ذکر نکات مهم آن در معامله های ملکی بپردازیم.مبایعه نامه فقط شامل ملک نمی باشد و برای فروش هر مالی مانند خودرو و... استفاده خواهد شد.  

تبلیغات با قیمت مناسب

سوالی که ممکن است برای بعضی از افراد موقع خرید و فروش املاک پیش بیاید مبایعه نامه چیست؟ می باشد، که ما در ادامه به توضیح این مطلب آن خواهیم پرداخت.

مبایعه نامه چیست؟
انواع مبایعه نامه کدامند؟
معایب و مزایای سند رسمی و عادی
تفاوت مبایعه نامه با قولنامه چیست؟

مبایعه نامه چیست؟

به طور کلی مبایعه نامه از دو کلمه ی مبایعه و نامه تشکیل شده است. مبایعه در لغت به معنی فروش خواهد بود. با این اوصاف میایعه نامه به معنی فروشنامه می باشد. نکته قابل ذکر این است که مبایعه نامه تنها برای فروش املاک نخواهد بود و می تواند در اصطلاح برای فروش هر مالی اعم از خودرو و... هم استفاده شود. نکته بعدی که در مبایعه نامه برای توجه شود این است که دو طرف معامله باید تعهدات یک دیگر را قبول کنند و اگر یکی از طرفین این تعهدات را قبول کند، سند آن دیگر مبایعه نامه حساب نمی شود.

انواع مبایعه نامه کدامند؟

مبایعه نامه به دو روش رسمی و عادی تنظیم خواهد شد.
تمام اسنادی که در دفاتر اسناد رسمی تنظیم خواهد شد
تمام اسنادی که از اداره ی ثبت اسناد صادر خواهد شد
تمام اسنادی که به وسیله ی یکی از ماموران دولتی تنظیم شود مانند رای دادگاه
به غیر از موارد ذکر شده، باقی اسناد عادیحساب می شوند. مانند قرارداد هایی که در دفاتر املاک و یا بین دو نفر تنظیم خواهند شد.

همچنین بخوانید: اشاره به شماره دفترخانه در مبایعه نامه ضروری است؟

معایب و مزایای سند رسمی و عادی:

از جمله مزایای سند رسمی این است که از لحاظ قانونی، حتی اگر ملک با مبایعه نامه ی عادی فروخته شده باشد. فردی که ملک به نام او زده شده باشد مالک به حساب خواهد آمد. با این اوصاف فردی که سند عادی داشته باشد. نمی تواند در دادگاه طرح دعوا نماید یا در سازمان ها و ادارات دولتی مثل اداره ی برق، شهرداری و اداراتی ازاین دسته ادارت اقدامی را به نفع ملک خود انجام دهد. مگر اینکه بطور رسمی به او سند تعلق گرفته باشد یا غیر از مبایعه نامه، یک وکالت نامه ی کاری هم داشته باشد.

تفاوت مبایعه نامه با قولنامه چیست؟

قولنامه و مبایعه نامه هر دو تقریبا ویژگی هم را خواهند داشت و فرق آن ها این است که در قولنامه فقط به یک قول بسنده خواهد شد به این صورت که در ابتدا خریدار هیچ پولی به فروشنده نخواهد داد. ولی در مبایعه نامه مبلغی به عنوان ثمن معامله در اول کار بین خریدار و فروشنده رد و بدل خواهد شد.
اصولا مبایعه نامه ها از چهار بخش عنوان، طرفین معامله، موضوع قرار داد شرط و شروط و ثمن معامله می باشند که در مبایعه نامه ذکر خواهند شد. البته بخش های دیگری هم توسط مشاوران املاکی در مبایعه نامه ذکر خواهد شد مانند نسخ و تصدیق قرارداد، شرایط و آثار قرارداد، مقررات ناظر و... خواهد بود.

▪ بخش اول مبایعه نامه: در بخش اولی مبایعه نامه عنوان می باشد که شامل اطلاعاتی مانند شماره مشاور املاک، شماره سریال، دفتر ثبت مشاور و تاریخ انجام معامله خواهد بود.

▪ بخش دوم مبایعه نامه: این بخش باید باید دقیق تر و با توجه ی بیشتری پر شود. فروشنده و خریدار می توانند یک نفر باشند یا چند نفر که این مورد با جزِئیات کامل در مبایعه نامه ذکر خواهد شد. اطلاعات دیگری که در مبایعه نامه به ترتیب ذکر خواهد شد شامل: شماره‌شناسنامه، کد ملی، نشانی یا آدرس، شماره تلفن و اطلاعات مربوط به وکالت و قیومیت می باشد. همچنین مشاورین املاک معمولا برای این ‌که از درست بودن اطلاعات دریافت شده از مشتری اطمینان پیدا کنند، از مشتری و خریدار درخواست مدارک شناسایی و هویتی مانند شناسنامه و کارت ملی می کنند.
▪ بخش سوم مبایعه نامه: در این بخش به ذکر مشخصات کامل ملک پرداخته می شود که شامل ثمن معامله، شماره‌ ملک، شماره ثبتی، گاز، برق، آب، فقره‌های چک، سند مالکیت و آدرس ملک و قیمت و هزینه ها … می باشد. همچنین نکته قابل توجه این می باشد که باید در قسمت قیمت و هزینه ها ارقام آن باید به دقت و درست مطرح شود.
▪ بخش چهارم مبایعه نامه: این بخش یکی از اصلی ترین و مهمترین  بخش های مبایعه نامه می باشد. در آخرین بخش مبایعه نامه باید خریدار یا فروشنده با تمامی موارد مطرح شده در این بخش موافقت خود را اعلام کنند. در واقع مالک و خریدار باید شروط مطرح شده را با جزئیات کامل مطالعه کرده و خود را در موقعیت مورد نظر قرار دهند و اگر پیچیدگی و مشکلات خاصی به ذهنشان نرسید می توانند با خیال آسوده برای امضای مبایعه ‌نامه اقدام کنند.

دیدگاه شما

Captcha

نظرات در مورد مبایعه نامه چیست

برچسب ها : مبایعه نامه مبایعه نامه چیست نرگس عسکری خواه اصطلاحات مشاور املاک