انواع خیارات در معاملات ملکی

Types of options in real estate transactions
ملک فوری دوشنبه 25 دی 1402 ارسال نظر

در واقع اصطلاح کلمه خیار به ‌عنوان یک حق مالی برای صاحب قرارداد و طرفین قرارداد است که این حق را دارند تا قرارداد را فسخ کنند و یک شرط ضمن عقد قرارداد است.

تبلیغات با قیمت مناسب

 شاید خیلی از شما عزیزان تا الان با این کلمه برخورد نکرده باشید اما کلمه‌ای خیار در واقع حق اختیاری است که قانون در معاملات ملکی به دو طرف قرارداد می‌دهد تا هر دو طرف بتوانند این اختیار را داشته باشند که در هنگام نوشتن قرارداد اگر شرایط لازم برای آن‌ها وجود نداشته باشد و یکی از طرفین به تعهدات خود عمل نکند قرارداد را فسخ کند. درواقع اجرای این قانون در انجام معاملات و قراردادها برای این است که از ضرر و زیان دو طرف قرارداد جلوگیری شود. در واقع اصطلاح کلمه خیار به ‌عنوان یک حق مالی برای صاحب قرارداد و طرفین قرارداد است که این حق را دارند تا قرارداد را فسخ کنند و یک شرط ضمن عقد قرارداد است. وقتی در هنگام انجام معاملات طرفین این بند را امضا می‌کنند در واقع دارند رضایت می‌دهند که اختیارات فسخ قرارداد را که قانون مشخص کرده‌ است در معامله اعمال کنند و این حق را به طرف دیگر قرارداد می‌دهند تا اگر به تعهدات خود عمل نکرده‌اند طرف مقابل هم اجازه فسخ قرارداد را داشته باشد. طرفین قرارداد این حق را دارند که یک یا چند نوع از انواع خیارات را در زمان نوشتن قرارداد خود ذکر کنند. این در حالی است که در بعضی موارد امکان باطل کردن تمام خیارات توسط دو طرف معامله وجود دارد.

فهرست بلاگ
- انواع خیار در معاملات ملکی
- خیار حیوان چیست
- خیار شرط چیست
- خیار عیب چیست
- خیار تدلیس چیست
- چکیده مطالب

انواع خیار در معاملات ملکی

خیار اقسام مختلفی دارد که در این‌جا می‌خواهیم به چند مورد از آن‌ها اشاره کنیم با ملک فوری بزرگ ‌ترین سایت خرید و فروش ملک همراه باشید. خیارات شامل انواع مختلفی می‌شود خیار مجلس، خیار حیوان، خیار تاخیر ثمن، خیار عیب، خیار رویت، خیار شرط، خیار غبن، خیار تخلف وصف، خیار تدلیس، و... . حال می‌خواهیم در این ‌جا به چند نمونه از این‌ها اشاره کنیم و توضیحات مختصر بدهیم.

خیار مجلس چیست

تقبل خیار مجلس در زمان عقد قرارداد این اختیار را به طرفین می‌دهد تا زمانی‌که خریدار فروشنده از یکدیگر فاصله نگرفته و جدا نشده‌اند می‌توانند قرارداد را فسخ کنند. در واقع خیار مجلس این اختیار را می‌دهد تا زمانی که دو طرف قرار داد در مجلس عقد قرار داد هستند اختیار لغو و فسخ قرارداد را دارند.

خیار حیوان چیست

در واقع خیار حیوان این اختیار را به مشتری می‌دهد که تا مدت ۳ روز از زمان عقد قرارداد این اختیار را داشته باشد که قرارداد را فسخ کند مشتری می‌تواند از زمان انعقاد قرارداد تا ۳ روز معامله را فسخ کند.

خیار شرط چیست

 از خیارات دیگر خیار شرط است که در واقع این اختیار را به هر یک از دو طرف قرارداد می‌دهد تا بتوانند زمانی را برای اقدام به فسخ معامله مشخص کنند. خیار شرط جزو اصلی است که با توافق و رضایت دو طرف در معامله و قرارداد می‌آید در این اختیار باید حتما ذکر شود که مدتی مشخص و معلوم را برای مدت خیار مشخص کنند در غیر این صورت شرط خیال باطل می‌شود .

خیار عیب چیست

نوع دیگر خیار، خیار عیب است در واقع خیار عیب این اختیار را به مشتری می‌دهد که اگر مشتری بعد از انجام قرارداد و معامله متوجه شود که عیب و نقصی در مابه‌التفاوت قیمت بوده ‌است معامله را فسخ کند در واقع این اختیار زمانی برای مشتری وجود دارد که مشکلی در آن معامله ببیند مثلاً متوجه شود که قیمتی بالاتر از آن ‌چیزی که بوده به آن شخص گفته ‌شده یا عیب و نقصی در آن معامله وجود دارد.

خیار تدلیس چیست

یکی دیگر از مهم‌ ترین خیارات، خیال تدلیس است. خیار تدلیس کاربردهای مختلفی دارد در واقع این نوع خیار از پرکاربرد ترین انواع خیار در معاملات است. منظور از تدلیس این است که ممکن است یکی از طرفین اقدام به نیرنگ و فریب در معامله کند که این اختیار را به طرف دیگر می‌دهد که اگر نیرنگ و فریبی در هنگام انجام معامله دید، بتواند از معامله خودداری کند. از آنجایی ‌که در معاملات ملکی پیچیدگی‌های بسیار زیادی وجود دارد اگر خیار تدلیس در معامله باشد طرف دیگر اختیار فسخ قرارداد را دارد برای جلوگیری از این مشکلات بهتر است که تمامی صحبت‌ها و وعده‌هایی که طرفین در هنگام عقد قرارداد می‌گویند به‌ صورت کتبی در قرارداد ذکر می‌شود.

چکیده مطالب

بسیاری از طرفین معمولاً در هنگام ثبت قرارداد سعی می‌کنند از خیارات لازم استفاده کنند. بحث خیارات ملکی پیچیدگی زیادی دارد زیرا انواع بسیار مختلفی دارند اما به شما پیشنهاد می‌کنیم اگر می‌خواهید اقدام به ثبت معامله کنید از کارشناسان خبره در این زمینه راهنمایی بخواهید زیرا شما نمی‌توانید از همه خیارات در معامله استفاده کنید بهتر است طرفین با توجه به شرط و شروط یکدیگر از برخی از خیارات در معاملات خود به کار ببرند. پیشنهاد می‌کنیم اگر می‌خواهید اقدام به ثبت قراردادی کنید حتما با کارشناسان خبره ملک فوری مشورت داشته باشید.

دیدگاه شما

Captcha

نظرات در مورد انواع خیارات در معاملات ملکی

برچسب ها : اصطلاحات حقوقی زهرا ابراهیمی