گودبرداری چیست و چگونه انجام می شود

What is building excavation
ملک فوری یکشنبه 01 بهمن 1402 ارسال نظر

برای ساختن یک سازه جدید در ابتدا به مهم‌ترین و حساس‌ترین مرحله در احداث آن نیاز داریم که اگر به آن بی توجهی کنیم می‌تواند بسیار خطرناک باشد. گودبرداری در اصل یکی از کارهای عمرانی است که با هدف های متفاوتی مثل تخریب یک ساختمان کلنگی و فرسوده، حفاظت از فونداسیون‌ها در برابر یخ زدگی، احداث حفر کانال‌ها و... انجام میشود.

تبلیغات با قیمت مناسب

چقدر در مورد گودبرداری در ساختمان اطلاع دارید؟ 

می خواهیم در یک تعریف کلی گودبرداری را به صورت خلاصه برای شما تعریف کنیم، در مناطقی که به صورت باز هستند پایین رفتن از سطح زمین و در مناطقی که به صورت مسکونی هستند یعنی پایین تر رفتن از زیر تراز پی خانه های مجاور و حالا نیز می خواهیم از لحاظ مهندسی برای شما به صورت علمی تر بگوییم به هرگونه خاک برداری در تراز پایین تر از سطح زمین یا تراز پایین تر از زیر پی ساختمان مجاور گودبرداری می گویند. در استان گیلان نیز هر ساله تعداد سرمایه گذاری ها و ساخت و سازها بیشماری در حال انجام میباشد که اگر شما هم قصد انجام ساخت و ساز در گیلان چه به صورت فردی و یا به صورت مشارکتی دارید میتوانید از مشاوران ملک فوری در استان .گیلان راهنمایی بگیرید.

در ادامه توضیح بیشتری درباره گودبرداری میدهیم. با ما همراه باشید.

فهرست مطالب:
1. آیا می دانید که چرا گودبرداری انجام می شود؟
2. قبل از انجام گودبرداری باید چه نکاتی توجه شود؟
3. انواع گودبرداری از لحاظ مهاربندی شده یا نشده
4. نکاتی از مشکلات انواع گودبرداری سازه ها

آیا می دانید که چرا گودبرداری انجام می شود؟

یکی از دلایل انجام گود برداری این است که می توانیم به رسیدن عمق و خاک سفت ( خاک بکر ) اشاره کرد، و گودبرداری معمولا در زمین هایی صورت می گیرد که باید تمام یا قسمتی از ساختمان پایین تر از سطح طبیعی زمین احداث گردد و گاها عمق گودبرداری بنابر جنس زمین در یک ساختمان ممکن است که به چندین متر برسد.

 

قبل از انجام گودبرداری باید به چه نکاتی توجه شود؟

- برای جلوگیری از خطر مانند پرتاب سنگ و سقوط آزاد و ... باید منطقه ای که گودبرداری انجام خواهد شد را حصارکشی نمود.
- اگر در هنگام گودبرداری در مجاورت خطوط ریل راه آهن قرار دارید باید راهکارهایی ارائه دهید که از ریزش جلوگیری شود.
- اگر در مکانی هستید که تولید ارتعاش دارند باید تدابیری بیاندیشید که از ریزش ناگهانی جلوگیری شود.
- در گودبرداری هایی که بیشتر از یک متر فاصله دارند نباید کارگر در محل کار به تنهایی مشغول کار باشد.
- اگر عمق گودبرداری بیش از 120 سانتی متر باشد باید دیوارهای مجاور را مقاوم نماییم.
- مصالح ساختمانی حاصل از نتیجه گودبرداری نباید در مکان پیاده روها انباشته شود تا برای رفت و آمد عموم مردم مشکل ساز باشد.
- مکانهایی که در معابر عمومی هستند حتما باید دارای نرده و حفاظ مطمئنی باشند.
- نکته مهم در حین کار باید رعایت شود این است که اگر در حفاری های عمیق باید در هنگام روز از پرچم قرمز و در شب به وسیله چراغ های خطر رانندگان را متوجه نماییم.

انواع گودبرداری از لحاظ مهاربندی شده یا نشده

انواع گودبرداری ها به دو گروه تقسیم می شوند: 1) کلی حفاظت شده 2) مهاربندی شده و حفاظت نشده یا مهاربندی
 باید دقت نمود که در گودبرداری های حفاظت نشده یا مهاربندی نشده پایداری شیب ها یا جداره های قائم گودبرداری ها در خاک های چسبنده بدون هیچ گونه مهاربندی توسط شرایط مکانیکی خاک تامین می شوند.

اگر تصمیم به ساخت و ساز ملک خود را در استان گیلان دارید اما در بحث تخصصی هیچ اطلاعاتی ندارید ملک فوری به شما کمک میکند تا در امر مشارکت در ساخت هم شما به سازه دلخواه خود برسید و هم سرمایه گذارانی با متخصصین مجرب در امر ساخت و ساز به شما کمک خواهند کرد. پیشنهاد ملک فوری در ابتدا سرمایه گذاری بر روی پروژه های مشارکتی می باشد که البته خیالتان از این بابت راحت باشد. برای مشاهده ملک های مشارکتی میتوانید از صفحه " مشارکت در ساخت در گیلان " بازدید کنید.

نکاتی از مشکلات انواع گودبرداری سازه ها

– قبل از هرگونه خاکبرداری مهمترین کار اطلاع از موقعیت چاه های خانه های همسایه که باید حتما به آن اشاره نمود.

– بدترین نوع وجود چاه نه مماس دیوار بلکه با فاصله از دیوار همسایه و چاه خالی می باشد چراکه هیچ نشانی از خودش از قبیل نشت آب به خاطر خالی بودن باقی نمی گذارد و بطور ناگهانی با برداشته شدن خاکهای اطراف سست شده و یکباره ریزش می نماید که منجر به ریزش حیاط و بعضا تمام سازه خواهد شد.

اگر چاه پر باشد چه اتفاقی میافتد:
 همچنین اگر مماس با دیوار همسایه بوده که در اثر لودر با تخریب دیواره آن خودنمایی کرده و مهندسین را از وجودش باخبر خواهد کرد.

– در مورد حیاط های آپارتمانی و سازه های با پی باید به این نکته دقت کرد:
 نکته قابل توجه به خطرناک بودن حیاط های سازه ای می باشد چرا که حیاط ها به علت اینکه در زیر آنها پی اجرا نمی شود بسیار بیشتر مستعد ریزش می باشند.

– راه هایی که برای جلوگیری از ریزش معمولا در نظر گرفته می شود استفاده از پروفیل ها و ناودانی هایی بطور ضربدری که پروفیل ها را با هم کلاف می کند. برای نگهداری خاک های کناره گود و اجرای ورق های چوبی چسبیده به کناره برای اطمینان از جلوگیری از ریزش خاک ها.

سایت ملک فوری سعی دارد بهترین ملک ها برای خرید و فروش به شما همراهان همیشگی معرفی نماید، اما به هر حال اگر قصد بازسازی خانه خود را دارید و یا می خواهید در زمین مورد نظر خود ساخت و ساز کنید مجموعه ملک فوری با کادری مجرب و متخصص به شما کمک میکند تا سازه ای بی خطر و ایمن و بسیار مقاوم از ابتدا تا انتهای کار را بسازید و لذا می توانید برای اطلاعات بیشتر به سایت ملک فوری مراجعه فرمایید تا ملک مورد نظر خود را انتخاب نمایید. همچنین در سایت ملک فوری زمین هایی با قیمت بسیار مناسب برای سرمایه گذاری و امر ساخت و ساز قرار دارد که پیشنهاد میکنیم حتما از صفحه " زمین در گیلان " بازدید نمایید.

دیدگاه شما

Captcha

نظرات در مورد گودبرداری چیست و چگونه انجام می شود

برچسب ها : گودبرداری تخریب سازه فرسوده گودبرداری در رشت بازسازی در گیلان معماری ساختمان پروژه های بازسازی در گیلان